تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با کارگردان های جوان جشنواره

عیار تازه نفس های فجر

یک گزارش درباره کم سن و سال ترین کارگردان های جشنواره سی و ششم فیلم فجر. آن ها با چه اندوخته ای به مصاف سیمرغ آمده اند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاتاری
 

سهیل بیرقی /31 ساله


سهیل بیرقی دو سال بعد از «من»، سراغ یک سوژه مهم اجتماعی رفته و محدودیت های حرفه ای یک بانوی فوتبالیست را تبدیل به فیلم کرده. «عرق سرد» با نگاهی به زندگی نیلوفر اردلان بازیکن تیم فوتسال کشورمان ساخته شده که همسرش مانع از مسافرت خارجی او به همراه تیم ملی بود. گفته می شود «عرق سرد» از شانس های اصلی دریافت سیمرغ است.

«من» اولین فیلم سینمایی سهیل بیرقی است که در بخش نگاه نو جشنواره سی و چهارم حضور داشت. اکران «من» در جشنواره مورد توجه منتقدان و اصحاب رسانه قرار گرفت اما چون حریفان قدری مثل «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» داشت به جایزه دست نیافت. بازی لیلا حاتمی برگ برنده اصلی «فیلم» است و به گواه خیلی ها باید سیمرغ می گرفت. این فیلم در اکران عمومی به فروش 2 میلیارد و سی میلیون تومانی دست یافت.

نیما اقلیما / 35 ساله


«امیر» اولین فیلم سینمایی نیما اقلیما است و هنوز کارنامه اش از سوی مخاطبان محک نخورده است. نیما اقلیما خودش فیلمنامه «امیر» را نوشته است و گفته می شود اثری شسته رفته از آب درآمده. به گواه آن ها که فیلم را دیده اند، میلاد کی مرام یکی از بهرتین بازی های سال اخیرش را ارائه کرده. هادی کاظمی و سحر دولتشاهی دیگر بازیگران اصلی «امیر» هستند. اقلیما حریفان سر سختی دارد و شانسش برای برای تصاحب سیمرغ در رشته های اصلی کم است. اقلیما درباره فیلمش گفته: «این فیلم هم درباره مرگ است و هم نیست. مرگ صرفا به معنای از بین رفتن نیست، بلکه فراموش کردن زندگی خود به معنای مرگ است. بعضی از ما مسوولیت ها و شادی های زندگی و هر آنچه که کیفیت زندگی را بالاتر می برد، فراموش کرده ایم و بخشی از فیلم «امیر» به این موضوع می پردازد».

هادی محمدیان/ 35 ساله


هادی محمدیان بعد از تجربه موفق «شاهزاده روم» سراغ «فیلشاه» رفت که بنظر می رسد این بار موفق تر عمل کرده. این را براحتی می توان از تیزرهای فیلم متوجه شد. «فیلشاه» نخستین انیمیشنی است که در بخش مسابقه جشنواره فجر حضور دارد. خب، رقابت فیلم های انیمیشن با فیلم های زنده، برای تصاحب سیمرغ رقابتی منطقی نیست ؛ روی همین حساب احتمالا هیات داوران یک جایزه ویژه برای «فیلشاه» کنار بگذارند.

دباره کار قبلی محمدیان یعنی «شاهزاده روم» همین قدر بدانیم که هم از نظر تکنیکی چند سر و گردن بالاتر از نمونه های دیگر می ایستد و هم داستان آن جذاب روایت می شود. «شاهزاده روم» سال 94 روی پرده سینماها رفت و اکران موفقی داشت. این فیلم به فروش پنج میلیارد تومانی رسید که رقم چشمگیری است آن هم در سالی که سینمای ایران سوت و کور بود.

محمد حسین مهدویان / 36 ساله


محمد حسین مهدویان پدیده سینمای ایران در سال های اخیر است؛ او بعد از ساخت چند مستند جسورانه و مستند سریالی «آخرین روزهای زمستان» با «ایستاده در غبار» قدرت نمایی کرد و توانمندی اش را با «ماجرای نیمروز» ادامه داد. مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیات داوران برای «ایستاده در غبار»، و سیمرغ مردمی برای «ماجرای نیمروز» را در کارنامه دارد.

سومین فیلم بلند سینمایی محمد حسین مهدویان فضایی کاملا متفاوت با «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» دارد. او  در «لاتاری» به یکی از پدیده های شوم امروز جامعه یعنی قاچاق دختران می پردازد.شانس مهدویان برای گرفتن سیمرغ بالا است؛ چه در بخش بازیگری، چه کارگردانی و چه به عنوان بهترین فیلم. او جوان خوش قریحه و جسوری است و باید دید این بار سوژه حساس فیلم «لاتاری» را چگونه به سرانجام رسانده.

پوریا آذربایجانی / 36 ساله


«جشن دلتنگی» چهارمین فیلم سینمایی پوریا آذربایجانی است که سوژه اش را از اتفاقات روز جامعه یعنی ماجراهای اینستاگرام گرفته. فیلم شامل ۴ روایت می شود که به واسطه اینستاگرام به هم متصل می شوند. خودش گفته:«فکر می کنم روابط آدم ها از عمق به سطح رسیده و این موضوع خطرناک است و به همین دلیل «جشن دلتنگی» را ساختم.»

پوریا آذربایجانی ساخت فیلم های «روایت های ناتمام»، «تجریش ناتمام» و «اروند» را در کارنامه دارد. بعد از ساخت فیلم های «روایت های ناتمام» از پوریا آذربایجانی به عنوان یک استعداد تازه نام برده می شد. فیلم اما اکران خوبی نداشت و اثر بعدی او یعنی «تجریش ناتمام» آنی نشد که باید. آذربایجانی با «اروند» خودی نشان داد و فازش در فیلمسازی تغییر کرد.با این حال فیلم هایش نه در جشنواره فجر موفق بوده اند و نه در اکران عمومی.