تبیان، دستیار زندگی

تغذیه‌ی مناسب برای پیشگیری از سرماخوردگی در روزهای سرد

جلوگیری از سرماخوردگی در این روزهای برفی

این روزها هوا خیلی سرد شده و یکی از نگرانی‌های افراد، سرماخوردگی مخصوصا در کودکان و سالمندان و افراد ضعیف است. علاوه بر پوشاندن بدن در روزهای برفی، مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند شما را از سرماخوردگی در امان نگه دارد. با ما همراه باشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دمنوش گیاهی در زمستان
در فصل زمستان مصرف مواد غذایی که انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کنند، اهمیت زیادی دارد؛ نوع تغذیه با توجه به تغییر هر فصل می‌تواند به بهبود سلامت افراد کمک کند. مواد غذایی که در فصل سرد سال بیشتر استفاده می‌شوند عبارتند از شلغم، لبو، شیرکاکائو، مویز، شیره خرما، روغن زیتون و انجیر خشک، ماهی، آش رشته که تا حد زیادی بدن افراد را مقاوم می‌کند.
علاوه بر اینکه خوردن غذاهای گرم در روز سرد برفی دلچسب و مطبوع است، مواد مغذی مورد نیاز و دمای مناسب هم برای بدن تأمین می‌کند.


دمنوش‌های زمستانی

سه دمنوش آویشن، بادرنجبویه و رازیانه در روزهای سرد سال مفید هستند؛ دمنوش آویشن در تسکین سرفه و تنگی نفس، بادرنجبویه در درمان تب، سردرد، فشارخون بالا، آنفلوانزا و حالت تهوع و گیاه رازیانه در بهبود عفونت‌های مجاری تنفسی که با سرفه، سرماخوردگی، آنفلوانزا و گرفتگی سینوس‌ها مرتبط هستند، دمنوش‌هایی هستند که مصرف آن‌ها در فصل زمستان هم دلچسب و هم مفید است.


شلغم

بیشتر اساتید طب سنتی توصیه می‌کنند، شلغم در روزهای سرد استفاده شود؛ این گیاه ضدبلغم و ضد سرماخوردگی است؛ شلغم پخته می‌تواند مقدار فراوانی از گرمایی که هنگام پختن دریافت می‌کند را در خود نگه دارد و به بدن فرد منتقل کند و باعث بهبود گلودرد و دستگاه گوارش شود.

روغن زیتون

بهتر است غذاها با روغن زیتون سرخ شوند و یا در مصرف سالاد از روغن زیتون استفاده کرد، زیرا فعالیت و تحرک سلول‌های بدن را بالا می‌برد؛ این عمل در زمستان بسیار به سلول‌ها کمک می‌کند و باعث احساس سرمای کمتری می‌شود.

ماهی

تمام مواد خوراکی که از دریا به دست می‌آیند، از جمله ماهی برای بدن بسیار مفید هستند به خصوص در فصل زمستان که بدن به مواد مغذی نیاز دارد، خوردن این ماده غذایی توصیه می‌شود؛ ماهی پروتئین و چربی مفیدی از جمله امگا 3 دارد و توصیه می‌شود در فصل زمستان سه بار در هفته ماهی مصرف کنید تا مواد لازم به بدنتان برسد.

شیره خرما

شیره خرما در زمستان برای درمان تب، گلودرد و سرماخوردگی و کاهش تأثیرات سرما در بدن توصیه می‌شود و برای ایجاد گرمی در بدن می‌توان شیره خرما را با مواد سرد مصرف کرد.

کاکائو

کاکائو به خصوص برای کودکان در فصل سرما مفید بوده و بهتر است کاکائو تیره و با کالری کمتر تهیه شود؛ کاکائو ضد افسردگی و در زمستان به داشتن روحیه شاد و بهتر کمک می‌کند و همچنین شما را از ناراحتی‌های قلبی - عروقی دور نگه می‌دارد.

معجون انرژی‌بخش

شکر یکی از مضرترین مواد غذایی است، این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها به شدت ضعیف می‌کند و غذای باکتری‌ها محسوب می‌شود به همین دلیل با مصرف شکر باکتری‌ها در بدن تکثیر می‌شوند، پرهیز از مصرف قند و شکر، شاه‌کلید حفظ سلامت بدن است

همه ما فرصت نداریم که هر روز برای خودمان آب‌میوه طبیعی بگیریم و زندگی پرمشغله و سرشار از استرس امروزی نیز باعث تحلیل رفتن سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین خاطر به یک راه حل طبیعی و سالم نیاز داریم تا ایمنی بدن را به واسطه آن تقویت کنیم. یکی از این راه‌حل‌ها معجون زنجبیل، زردچوبه، عسل و آب پرتقالی است که امروز می‌خواهیم به شما آموزش دهیم. این نوشیدنی سرشار از ویتامین C، آنتی‌اکسیدان و ضدویروس است و می‌تواند گلودرد و ناراحتی معده را التیام دهد و یا مقدار انرژی‌تان را تقویت کند. زنجبیل و زردچوبه – دو ادویه‌ای که به خاطر قدرت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی‌شان معروف هستند – را فقط باید به آب پرتقال اضافه کنید. درست کردن این معجون اصلاً وقتتان را نمی‌گیرد و در کوتاه‌ترین زمان، می‌توانید آماده‌اش کنید.
دستور معجون تقویت کننده ایمنی بدن:
نکته: در موادی که گفته شده، از عسل مانوکا نام برده شده است. این عسل در زلاندنو و از گیاهی با همین نام تهیه می‌شود. می‌توانید از دیگر انواع عسل نیز استفاده کنید، اما گفته می‌شود عسل مانوکا تأثیر آنتی باکتریال بیشتری دارد. همان‌طور که گفته شد در صورت عدم دسترسی به این نوع عسل می‌توانید از هر عسل باکیفیت دیگری استفاده کنید (رنگ عسل هرچه تیره‌تر و عمیق‌تر باشد، قدرت آنتی باکتریال و آنتی‌اکسیدانش بیشتر است).
مواد لازم:
یک دوم فنجان آب پرتقال تازه، اگر دوست داشتید می‌توانید پالپ ها را جدا کنید.
یک قطعه 4 سانتی زنجبیل، خرد شده
2 قاشق غذاخوری عسل مانوکا (یا هر عسل دیگر)
یک قطعه 4 سانتی زردچوبه تازه، خرد شده (یا یک بند انگشت پودر زردچوبه)
دستور تهیه:
تمام مواد گفته شده را داخل لیوان یا کاسه‌ای کوچک به هم بزنید تا خوب با یکدیگر ترکیب شوند، سپس می‌توانید به لیوان مخصوص سرو خود منتقلش کنید.
به این نکته هم توجه کنید که مواد گفته شده برای یک وعده بود و هر وعده از این معجون حاوی 206 کالری است.

شکر ممنوع!

شکر یکی از مضرترین مواد غذایی است، این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری‌ها به شدت ضعیف می‌کند و غذای باکتری‌ها محسوب می‌شود به همین دلیل با مصرف شکر باکتری‌ها در بدن تکثیر می‌شوند، پرهیز از مصرف قند و شکر، شاه‌کلید حفظ سلامت بدن است، در فصل سرما یا بروز استرس با مصرف شکر احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا افزایش پیدا می‌کند.

پس از ورود به خانه، نوشیدن مایعات گرم، استحمام با آب گرم، انجام ورزش برای گرم کردن بدن به ویژه پاها اهمیت دارد تا فرد دچار سرمازدگی نشود، عوض کردن لباس‌های خیس در مرحله اول باید انجام شود

به منظور حفظ سلامت بدن و پیشگیری از آنفلوانزا متخصصان توصیه می‌کنند که از شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنند، استویا یا عسل خام از شیرین کننده‌های طبیعی مفید محسوب می‌شوند، به منظور افزایش ایمنی بدن در فصول سرد از مصرف مواد غذایی شیرین پرهیز کنید، توصیه می‌کنیم که هنگام خرید برچسب درج شده روی مواد غذایی را مشاهده کنید و خوراکی‌های شیرین نخرید، هیچ کس علاقه ندارد به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شود، با رعایت توصیه‌های گفته شده، بدن خود را در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا واکسینه کنید.

توصیه‌های کلی

* برای حفظ سلامت بدن و اینکه آنفلوانزا سراغتان نیاید متخصصان توصیه می‌کنند که غذای طبیعی مصرف کنید، یعنی غذاهایی که فرآوری شده نباشد و کمترین مواد مصنوعی در آن وجود داشته باشد، مواد غذایی طبیعی بدن شما را در برابر بسیاری از بیماری‌ها همچون آنفلوانزا مقاوم می‌کنند، آجیل و دانه‌های خام، سیب، هویج از جمله این مواد غذایی هستند همچنین سعی کنید از مصرف غذاهای پر از هورمون، آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی پرهیز کنید.
این غذاها قابلیت آن را دارند که در حیاط منازل یا یک باغچه کوچک ارگانیک تولید شوند، غذاهای غیرطبیعی را غیرواقعی می‌نامیم، این مواد غذایی در قفسه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به وفور به چشم می‌خورند، غذاهای فرآوری شده‌ای که نسبت به حالت طبیعی خود تغییرات زیادی کرده‌اند.

* اگر در نظر دارید در یک روز برفی و سرد از خانه خارج شوید مصرف صبحانه مقوی شامل شیر گرم، نان کامل، بلغور جوی دو سر، نیمرو، املت یا تخم‌مرغ پخته، غلات صبحانه، سیب زمینی کبابی یا پخته شده، میوه و آبمیوه تازه، مواد لبنی و حتی یک کاسه سوپ گوجه فرنگی می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از احساس گرسنگی زودرس، کاهش احساس سرما و جلوگیری از ابتلا به بیماری شود.

* پس از ورود به خانه، نوشیدن مایعات گرم، استحمام با آب گرم، انجام ورزش برای گرم کردن بدن به ویژه پاها اهمیت دارد تا فرد دچار سرمازدگی نشود، عوض کردن لباس‌های خیس در مرحله اول باید انجام شود.

منابع:
جام جم
باشگاه خبرنگاران
سایت دکتر کرمانی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.