تبیان، دستیار زندگی

آیا ایران به صنعا سلاح می‌فرستد؟

شائبه کمک نظامی ایران به یمن

پس از گذشت چند سال از آغاز جنگ در یمن، شاهد آن هستیم که عربستان از حملات خود به یمن دست برنداشته و هر روز آن را تشدید می‌کند. جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان بارها این حملات را محکوم و بر پایان آن تاکید کرده‌اند اما عربستان نه تنها از موضع غیرانسانی خود کوتاه نیامده بلکه با طرح اتهام علیه کمک نظامی ایران به یمن سعی در منحرف کردن اذهان عمومی دنیا نیز دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
الحوثی
شیفتگی و علاقه وافر به انقلاب اسلامی و آرمان های امام خمینی(ره) نخستین بارقه های تاسیس جنبش انصارالله را در ذهن "حسین بدرالدین حوثی" یکی از رزمندگان یمنی افکند و باعث شد تا وی در سال 1994 با متحد کردن قبایل زیدی یمن به مرکزیت استان الصعده، «جنبش انصارالله» را تاسیس کند.

تمایل به ارزش انقلاب اسلامی و استفاده از بیانات بنیانگذار کبیر انقلاب، در مشی حوثی ها، انصارالله را به سمت مبارزه هرچه قوی تر علیه حکومت استبدادی یمن سوق داد، اما طولی نکشید که رهبر آنها در سال 2004 توسط ارتش یمن به شهادت رسید و این سرآغازی شد تا نیروهای وی نام «جریان حوثی ها» را بر قیام بگذارند.

پس از حسین، دیگر برادرش "سید یحیی بدرالدین الحوثی" رهبری قیام را بر عهده گرفت اما پس از چندی به آلمان رفت و مسئولیت رهبری جنبش انصارالله را بر دوش «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی» برادر کوچکترش سپرد.

رهبری «سید عبدالملک بدرالدین الحوثی»

در این بین سید عبدالمالک توانست به خوبی جنبش انصارالله را هدایت و از شش جنگ که مهمترین آنها شورش صعده در تابستان ۱۳۸۳ شمسی و درگیری یمن در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، موسوم به "زمین سوخته" بود سربلند بیرون بیاید. آخرین جنگ نیز مربوط به درگیری دولت یمن با شیعیان حوثی، در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ است که به پیروزی قاطع گروه انصارالله و انحلال دولت و مجلس و تصرف پایتخت، منجر شد.


اکنون، پس از گذشت چند سال از آغاز این جنگ، شاهد آن هستیم که عربستان از حملات خود به یمن دست برنداشته و هر روز آن را تشدید می کند. در این میان جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان بارها این حملات را محکوم و بر پایان آن تاکید کرده اند اما عربستان نه تنها از موضع غیر انسانی خود کوتاه نیامده بلکه با طرح اتهام علیه کمک نظامی ایران به یمن سعی در منحرف کردن اذهان عمومی دنیا نیز دارد.

اتهام عربستان به ایران

باید توجه داشت که طی این سه سال عربستان بارها ایران را به کمک نظامی و ارسال محموله به یمن متهم کرده، اتهاماتی که طی آن جمهوری اسلامی کمک های موشکی و نظامی خود را از راه دریا به یمن ارسال و همچینین نیروهای نظامی آموزش دهنده به نیروهای الحوثی را به منطقه اعزام کرده است.

آخرین ادعای عربستان در این باره، مربوط می شود به اول بهمن ماه امسال، زمانی که عادل الجبیر طی اظهاراتی مدعی شده بود: "ایران قاچاق سلاح به یمن را جهت هدف قرار گرفته شدن عربستان ادامه می‎دهد. حوثی‎ها (انصارالله) با بیش از 300 موشک ایرانی، عربستان را هدف قرار داده‎اند".

طی این سه سال عربستان بارها ایران را به کمک نظامی و ارسال محموله به یمن متهم کرده، اتهاماتی که طی آن جمهوری اسلامی کمک های موشکی و نظامی خود را از راه دریا به یمن ارسال و همچینین نیروهای نظامی آموزش دهنده به نیروهای الحوثی را به منطقه اعزام کرده است.



اما واقعیت چیست؟ آیا ایران به حوثی های یمن کمک نظامی می کند؟ پس از ادعای الجبیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی اظهارات وی را رد و تاکید کرد: "به نظرم نباید برای اینگونه حرف‌ها و ادعاها ارزشی قائل شد." با این همه این سوال اساسی در ذهن مخاطبین ایجاد می شود که براستی ایران کمک های نظامی و موشکی خود را به یمن ارسال می کند؟ این ادعاها تا چه میزان واقعیت دارد؟

ابتدا باید گفت متاسفانه سردمداران قدرت جهانی در بسیاری از موارد حمایت خود از ادعاهای عربستان را اعلام و ایران را متهم کرده اند، این در حالی است که هیچ یک از آنان حتی یکبار از کشتار مردم بی دفاع یمن اعلام انزجار نکرده و این اقدامات عربستان را محکوم ندانسته اند.

پاسخ ایران به اتهامات

خوب است بدانید، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به ادعاهای واهی مقامات دول مرتجع عربی و غربی‌ها بالاخص آمریکا، در روز چهارشنبه مورخ ۱۶/۲/۱۳۹۴ طی دیداری با هزاران نفر از معلمان کشور بیان داشتند: "آمریکایی‌ها بدون آنکه خجالت بکشند، از کشتار مردم یمن حمایت می‌کنند اما ایران را که به دنبال کمک دارویی و مواد غذایی به مردم یمن است، متهم به دخالت در این کشور و ارسال سلاح می‌کنند... ملت مبارز و انقلابی یمن نیازی به سلاح ندارد زیرا همه مراکز نظامی و پادگان‌ها را در اختیار دارد، آن‌ها به دلیل محاصره دارویی و غذایی و انرژی که شما ایجاد کردید نیازمند کمک‌های انسانی هستند ولی شما حتی اجازه ورود هلال‌احمر را نیز نمی‌دهید".


دلایل عدم نیاز یمن به کمک ایران

1. ابتدا باید اشاره کنیم روحیه ضد سعودی مردم یمن در ایستادگی و مبارزه آنان مقابل دشمنان نقش به سزایی در پیروزی های آنان داشته است، روحیه ای که توان زیادی برای مقابله با سعودی ها به مردم یمن می دهد.

2. زمانی که ارتش یمن با مردم همراه و پس از آن حکومت به واسطه رشادت های حوثی ها سرنگون شد، مردم اقدام به جمع آوری اسلحه و مهمات از پایگاه های نظامی و پادگان ها کردند. همچنین اینکه یمن به خاطر دارا بودن موقعیت ژئوپلیتیکی ویژه، از سنوات گذشته دروازه ترانزیت سلاح از آفریقا به آسیا و بالعکس بوده و تهیه سلاح در آن کشور همواره بسیار آسان بوده است.

3. انصارالله یمن و نیروهای مردمی آن، تجربه شش جنگ را در کارنامه خود دارند، از این رو توان دفاعی لازم برای مقابله با جنگ عربستان در آنها بالا است.

نتیجه گیری

ذکر دلایل بالا این مفهوم را به ذهن مخاطب متبادر می سازد که یمن خود به تنهایی از عهده جنگ مقابل عربستان بر خواهد آمد و نیازی به کمک نظامی ایران ندارد، چرا که مردم یمن بدون کمک جمهوری اسلامی شش جنگ نسبتا سخت را پشت سر گذاشته و پیروز شده اند. بر این اساس عاقلانه نیست اگر فکر کنیم ایستادگی مردم یمن بخاطر کمک نظامی ایران به آنها است.


پی نوشت:

1.آیا امکان ارسال موشک از ایران به یمن وجود دارد؟، خبرگزاری ایسنا، 1396
2. چرا یمن به کمک‌های نظامی و تسلیحاتی ایران نیازی ندارد؟، جهان امروز،1394