تبیان، دستیار زندگی
دکتر حسن مظفری – متخصص تغذیه گفت: توصیه می شود که از روغن سویا برای سرخ کردن استفاده نشود. وی اظهار داشت: این ماده غذایی به علت دارا بودن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه، از مقاومت بسیار پایینی برخوردار است و لذا برای سرخ کردن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرخ کردن با روغن سویا ممنوع

دکتر حسن مظفری – متخصص تغذیه گفت: توصیه می شود که از روغن سویا برای سرخ کردن استفاده نشود.

روغن برای سرخ کردن

وی اظهار داشت: این ماده غذایی به علت دارا بودن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه، از مقاومت بسیار پایینی برخوردار است و لذا برای سرخ کردن، مناسب نیست.

وی گفت: به علت تماس مستقیم روغن با اکسیژن و رطوبت موجود در ماده سرخ شونده در دمای بالا، واکنش هایی نظیر پلیمریزاسیون، هیدرولیز، ایزومریزاسیون و سیکلیزاسیون رخ می دهد که حاصل آن ها ماده ای شمیایی با ترکیبات متفاوت است که رابطه تنگاتنگی با سلامتی مصرف کننده دارد.

وی اظهار داشت: برای حفظ سلامتی مصرف کنندگان، تعیین معیاری در خصوص کنترل روغن ها و چربی های مخصوص سرخ کردنی عمیق، ضروری است.

روغن سویا مقاومت کم تری نسبت به روغن آفتاب گردان در فرآیند سرخ کردن عمیق دارد و لذا برای فرآیند سرخ کردنی عمیق، توصیه نمی شود.

به گفته این متخصص، افزایش رنگ قرمز از این روغن نیز نمایان گر افزایش فساد روغن می باشد.

دکتر مظفری در عین حال به خواص دانه گیاهی سویا اشاره کرد و گفت: در کشورهایی که فرآورده های سویا مصرف می شود، میزان بیماری های قلبی و عروقی پایین است.

وی اظهار داشت: مطالعات نشان داده است که مصرف غذاهای حاوی سویا یا سایر فرآورده های آن، موجب پیشگیری بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان های وابسته به هورمون، پستان، پروستات و غیره می شود.

*مطالب مرتبط :

روش های صحیح سرخ کردن غذا چیست؟

روغن جامد بهتر است یا مایع؟

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

مواد غذایی که از سویا به دست می آیند 

فواید سویا برای بیماری های مختلف

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

سویا و کاهش پوکی استخوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.