تبیان، دستیار زندگی

ناسا یاد و خاطره فضانوردان کشته شده در ماموریت‌های فضایی را گرامی‌ می‌دارد

پروژه آپولو بخشی از آماده سازی ناسا برای فرود انسان روی ماه بود که متأسفانه آغاز چندان خوشایندی نداشت. در 27ژانویه 1967 آتش سوزی که در کپسول آپولو یک رخ داد موجب کشته‌شدن هر سه سرنشین آن یعنی گاس گریسون، اد وایت و راجر کفی شد که هر سه هنوز در محل تمرین و روی زمین حضور داشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ناسا یاد و خاطره فضانوردان کشته شده در ماموریت‌های فضایی را گرامی‌ می‌دارد

روز جمعه ناسا طی مراسم گرامی‌داشتی، یاد و خاطره فضانوردان کشته شده این سازمان را ارج نهاد. شنیده‌ها حاکی از این است که آژانس فضایی این مجلس یادبود را برای فضانوردانی که در سانحه سقوط شاتل فضایی چلنجر(Challenger) ،ماموریت کلمبیا و انفجار سفینه آپولو 1 کشته شدند، برگزار نموده است. ناسا افزوده که این بزرگداشت برای احترام به بخشی از اعضاء خانواده بزرگ ناسا است که جان خود را بر سر راه اکتشاف وجستجوی کیهان و خدمت به بشریت از دست دادند.


پروژه آپولو بخشی از آماده سازی ناسا برای فرود انسان روی ماه بود که متأسفانه آغاز چندان خوشایندی نداشت. در 27ژانویه 1967 آتش سوزی که در کپسول آپولو یک رخ داد موجب کشته‌شدن هر سه سرنشین آن یعنی گاس گریسون، اد وایت و راجر کفی شد که هر سه هنوز در محل تمرین و روی زمین حضور داشتند. بررسی‌های صورت‌گرفته پیرامون این حادثه مرگبار نشان داد، اشتعال‌زایی مواد داخل سفینه و همچنین وجود اکسیژن خالص در محیط، علت این حادثه اسف‌بار بوده است. پس از آن ناسا به ایمنی کپسول‌های فضایی توجه بیشتری نشان داده و با طراحی و تغییرات مهندسی اعمال شده فضاپیماهای آپولو را که عازم ماه بودند به مراتب ایمن‌تر نمود.

در 28 ژانویه سال 1986 و پیش چشم میلیون‌ها بیننده تلویزیون از سرتاسر دنیا، شاتل فضایی چلنجر تنها 73 ثانیه پس از برخاستن از زمین منفجر شد و تمامی 7 سرنشین این شاتل جان خود را در این حادثه از دست دادند. تحقیقات ناسا نشان داد جداشدن عایقی که بین دوبخش موشک‌های تقویت‌کننده قرار گرفته بود منجر به نشت گاز و در نهایت انفجار این شاتل شده بود. در این حادثه دیک اسکوبی، مایکل اسمیت، جودیت رزینک، رونالد مک نایر، الیسون اونیزوکا، گئورگی جارویس و کریستا مک اولیف از جمله کشته شدگان بودند.

و در آخر در اول فوریه 2003 ، شاتل کلمبیا در بیست و هشتمین ماموریت فضایی خود هنگام بازگشت از ایستگاه بین‌المللی فضایی منفجر شد و تمامی خدمه پرواز آن از جمله ویلیام مک کول، مایکل اندرسون، دیوید براون، کالپانا چاولا، لائورا بلر، سالتون کلارک و ایان رامون در این حادثه جان خود را از دست دادند. تحقیقات ناسا مشخص کرد در زمان پرتاب این شاتل به فضا، یک تکه فوم محافظ حرارتی تانک سوخت خارجی آن شکسته و به بیرون پرتاب شده که منجر به ایجاد یک سوراخ در بال چپ این شاتل گشته است. در نتیجه هنگام برگشت به زمین به دلیل دمای بسیار شدید و گازهای گرم موجود، بال چپ شاتل از درون تکه تکه شده و کنترل فضاپیما را با مشکل مواجه کند که در نهایت منجر به انفجار آن شده است.

هر سه فاجعه رخ داده در تاریخ‌هایی نزدیک و البته در سال‌های مختلف روی داده‌اند که موجب شده ناسا این هفته را بهترین زمان برای ادای دین به هفده عضو از دست رفته سازمان خود بداند.
منبع: زومیت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .