تبیان، دستیار زندگی

کشف سیاره‌ای جدید و گسترش مرزهای منظومه‌ی شمسی

اخترشناس مرکز تحقیقات ناسا توماس برکلی، سیاره‌ای کشف کرده که از نظر ابعاد شباهتی قابل ملاحظه با زمین دارد، همچنین این سیاره در منطقه قابل سکونت (Habitable Zone) یک ستاره در کهکشان راه شیری قرار گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

اختر شناس ناسا موفق به کشف سیاره‌ای شبیه به زمین شد

بشر در طول دوران حیاتش روی این کره خاکی از هیچ کاری برای نابودی آن دریغ نکرده، ضمن آنکه عوامل دیگری نیز دست به دست هم داده و سکونت‌گاه دوست داشتنی‌مان را در معرض خطر نابودی قرار داده است. از این رو محققان و اخترشناسان به دنبال پیدا کردن سیاره‌ای جایگزین هستند تا در صورت بروز چنین فاجعه‌ای نسل بشر را از نابودی و انقراض نجات دهند. هر چند تا به حال گزینه‌های چندانی که با شرایط ادامه حیات انسان مطابقت داشته باشند یافت نشده است. اما این روزها اخباری دلگرم کننده به گوش می‌رسد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.


این گونه که به نظر می‌رسد پژوهش‌ها پیرامون پیدا کردن سیاره‌ای مشابه با زمین در خارج از منظومه شمسی رفته رفته به پایان خود نزدیک می‌شود. اخترشناس مرکز تحقیقات ناسا توماس برکلی، سیاره‌ای کشف کرده که از نظر ابعاد شباهتی قابل ملاحظه با زمین دارد، همچنین این سیاره در منطقه قابل سکونت (Habitable Zone) یک ستاره در کهکشان راه شیری قرار گرفته است.

برکلی این مطلب را در کنفرانس خبری «جستجو در ماورای منظومه شمسی» عنوان کرد. اطلاعات بدست آمده توسط او هنوز به صورت رسمی انتشار نیافته‌اند، در نتیجه جزئیات هنوز کاملا روشن نشده است.

اما در مجموع آنچه که تا به حال مشخص شده شامل این موارد است:


1. ستاره‌ای که قرار است نقش خورشید را بازی ‌کند یک ستاره سرخ کوتوله M1 است که شاید به همین دلیل باید آن را کریپتون بنامیم.

2. سیاره کشف شده هم یک Goldilocks است. این اصطلاح به سیاراتی اطلاق می‌شود که اولا مشابه زمین بوده و همچنین دارای فشار اتمسفری مشخصی باشند. این فشار وجود آب به صورت مایع روی سطح آنها را امکان پذیر می‌کند، در نتیجه قابل سکونت بوده و حیات در آنها وجود دارد.

3. شعاع آن نسبت به زمین 1.1 است. تاکنون حداقل اندازه برای کاندیدای زمین جدید، 1.4 بود. منظور از این کاندیدا کپلر F62 است و حول ستاره‌ای که در حدود 1.200 سال نوری از ما فاصله دارد می‌چرخد.

4. دست کم 5 سیاره دیگر نیز گرد این کوتوله سرخ می‌گردند.

محققان بی‌صبرانه در انتظار نتایج جدید Star shade هستند که عکس‌هایی واقعی و البته دیدنی از این دنیاهای جدید نشان خواهد داد. ماموریت استار شید این است که به ما امکان می‌دهد از سیارات مشابه زمین که در فواصل دوری واقع شده‌اند مستقیما تصویربرداری کنیم، کاری که انجام آن از روی زمین میسر نیست.
منبع: زومیت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .