تبیان، دستیار زندگی

فال و طالع بینی

جوانی هستم 22 ساله برای اجاره مغازه خواستم اقدام كنم اما به من پیشنهاد فال شد خانمی كه فال میگرفت مشخصات من و صاحب مغازه را داد از روی فال و گفت از این كار دوری كن كه درفال اینچنین امده است اما من به اینده این مغازه امیدوارم بنظر شما باید چه كاری انجام دهم.لطفا در مورد فال تو ضیح بدین.آیا فال گرفتن حرام است؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فال
در پاسخ به مطالب زیر توجه كنید :
الف. طالع بینی، كف بینی، رمالی، اگر چه ممكن است از علوم غریبه باشد و برخی از اشخاص این علم را داشته باشند ولی چند مطلب در این زمینه قابل اشاره است:
اولا: بسیاری از كسانی كه ادعای این علوم را می كنند افراد شارلاتان و حقه باز و كذاب هستند، كه صرفا ادعایی را مطرح می نمایند. به هر حال مطلبی مطرح می شود كه چه بسا در ناخودآگاه ذهن طرف مقابل هم نفوذ كند و اگر زمینه ای فراهم شود ، همین ادعا ذهن شخص را جهت دهی می كند. اگر كسی هم مكرر به فال گیری و كف بینی و امثال اینها مراجعه كرده باشد بالاخره احتمال مهیا شدن زمینه های برخی از این ادعا های موهوم بیشتر خواهد بود.
ثانیا؛ به فرض كه رمال و طالع بین واقعا علمی از علوم غریبه هم داشته باشد، به فتوای مراجع معظم تقلید چنین عملی حرام است.[1] و نمی تواند مبنای مشروع و معقولی برای تصمیم سازی در امور مهم زندگی مثل اشتغال و ازدواج باشد.
ثالثا، روش صحیح تصمیم سازی برای هم امری از نظر شرع و عقل مشخص شده است. خصوصا در امر اشتغال وازدواج ضمن آنكه به دوری از روش های غیر شرعی مثل رمالی و طالع بینی و ... تاكید شده است، روش های عقلایی آن هم كه همان مشورت و تحقیق و نهایتا طلب خیر و توكل به خداوند متعال است تصریح گردیده است.
رابعا؛باید گفت هر آن چیزی كه انسان را از مسیر صحیح،سالم و طبیعی به دور كند، در اسلام با آن مبارزه شده است و علوم غربیه از آن دست علومی است كه بشر را در وادی غیر عقلانی وارد می‏كند.

ب. استخاره بعد از تحقیق و مشورت و به منظور برون رفت از شك و تردید مبنای عقلی و منطقی و شرعی دارد و در برخی روایات بر ان صحه گذاشته شده است و با طالع بینی و فال و این گونه اموری كه پایه و اساس عقلی و علمی و منطقی و شرعی ندارد متفاوت است .

پی نوشت ها:
[1]آیت الله ناصر مكارم شیرازی، استفتائات، ج 1، ص 156، سؤال 563 و 564؛ آیت الله فاضل لنكرانی، استفتائات، ج 1، س 2202.
[2]روم : 21 وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْه

منبع : پرسمان دانشجویی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.