تبیان، دستیار زندگی

مستند «اربعین» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حمید مجتهدی روی میز تدوین قرار دارد

یک عاشقانه آرام از حضوری میلیونی

شکوه، عظمت و زیبایی پیاده‌روی اربعین از قاب دوربین‌های خبری و گزارش‌های تصویری بسیار تاثیرگذار است چه برسد به این که استاد و پیشکسوت مستندسازی این شکوه و زیبایی را به قاب تصویر بکشد و دریچه‌ای متفاوت برای تماشایش فراهم کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بین الحرمین


 حمید مجتهدی کارگردان مستندهایی چون «ایران» که فیلمبرداری، نورپردازی و فیلمبرداری هوایی یکی از تخصص‌های اوست، مستند اربعین را تهیه و کارگردانی کرده است. این مستند در مرحله تدوین قرار دارد و احتمالا همچون مستند «ایران» از تمام شبکه‌های تلویزیون به نمایش در خواهد آمد.

دست‌های پر برای پاهای برهنه

مجتهدی که در فیلم‌های محمد رسول‌الله (رسالت) و عمرمختار (شیرصحرا) با مصطفی عقاد همکاری داشته است، در مستند اربعین کوشیده خلوص نیت راهپیمایان را به زبان تصویر روایت کند.

او به عنوان یک مستندساز سال‌ها به این فکر بوده که اثری درباره راهپیمایی اربعین بسازد و این اجتماع باشکوه و خالصانه را به زیباترین شکل به ثبت برساند. سال گذشته اقداماتی صورت گرفت اما به دلایلی امکان تولید فراهم نشد و بالاخره اربعین امسال حمید مجتهدی و همکارانش توانستند از راهپیمایی اربعین تصویربرداری کنند.

این مستندساز به جام‌جم توضیح می‌دهد: از سال گذشته ساختار و شمایل مستند اربعین در ذهنم شکل ‌گرفت و وضوح پیدا می‌کرد. برایش برنامه‌ریزی کردم و به همین جهت با دست پر به کشور عراق سفر کردیم.

به گفته مجتهدی، او برای تصویربرداری این مستند 15 نفر متخصص و پنج دوربین به همراه داشته‌است. ده روز در شهرهای نجف و کربلا تصویربرداری کرده و قرار است صادق چراغی برای این مستند موسیقی بسازد. همچنین نگاه و روایت حمید مجتهدی به‌صورت نریشنی به قلم فرهاد سهیلی به این مجموعه ضمیمه خواهد شد تا در نهایت قابی برازنده برای تصویر اربعین آماده شود.

فرصتی آرام برای تماشا

حمید مجتهدی معتقد است جز عشق و خلوص نیت، هیچ چیز نمی‌تواند آدم‌ها را وادار کند که با پای پیاده به چنین راه طولانی و دشواری قدم بگذارند. همین نگاه توجه او را به تکنیک اسلوموشن یا حرکت آهسته جلب کرد و درصدد برآمد بر نمایش عشق و خلوص‌نیت راهپیمایان تاکید و تمرکز ویژه‌ای روی برخی صحنه‌ها داشته باشد.

این کارگردان پیشکسوت می‌گوید: در مسیر پیاده‌روی و در موکب‌های بین راه هر آنچه نماد و نشانه‌ای بود از این خلوص‌نیت به شیوه اسلوموشن در مستند اربعین به نمایش درخواهد آمد. تصاویری که از دست‌ها، صورت‌ها، پرچم‌ها و بخصوص پاهای راهپیمایان ضبط کرده‌ایم به شیوه اسلوموشن به نمایش در می‌آید که تاکید و تمرکزی باشد برای تاثیرگذاری بیشتر و به نظرم بسیار تاثیرگذار و دیدنی خواهد شد.

مجتهدی معتقد است هر تصویری که به شکلی نا‌متعارف به نمایش درآید، توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. او توضیح می‌دهد: هر سبک و تکنیکی تاثیری در مخاطب ایجاد می‌کند. مثلا من بناهای تاریخی را با لنزهای واید تصویربرداری می‌کنم که نمای گسترده‌تری را به نمایش می‌گذارند و زیبایی این بناها و شکوه آنها را بهتر نمایش می‌دهند. شیوه اسلوموشن هم امکان تمرکز، تفکر و تاثیر عمیق‌تر بر مخاطب را فراهم می‌کند و به همین دلیل از این تکنیک در مستند اربعین استفاده کرده‌ام.

میلیون‌ها عاشق در یک قاب

مستند «اربعین» در دو قسمت همراه با راهپیمایان پیش می‌رود و در پایان قسمت دوم به روز اربعین می‌رسد. مجتهدی می‌گوید برای تدوین تصاویر مربوط به روز اربعین و عزاداری‌های عاشقان در بین‌الحرمین برنامه‌‌ای ویژه‌ دارد.

به گفته این مستندساز نزدیک به 20 میلیون‌ نفر در مراسم روز اربعین شرکت دارند؛ عاشقانی از ملیت‌های مختلف همچون شیعیان ایران، عراق، پاکستان، افغانستان و بسیاری از کشورهای دیگر جهان.

به همین سبب است که تصویربرداری مستند اربعین در طول ده روز انجام شده اما تدوین آن بیشتر از یک ماه به طول خواهد انجامید. این روزها حمید مجتهدی مشغول انتخاب تصاویر و تدوین این مستند است. او درباره مرحله پس از تصویربرداری و تدوین این اثر می‌گوید: با توجه به جمعیت عظیم شرکت‌کنندگان و نوع عزاداری‌ها در روز اربعین، شیوه تدوین و نمایش تصاویر مربوط به این روز عوض خواهد شد و سبکی ویژه‌ خواهد داشت.

منبع: جام جم