تبیان، دستیار زندگی

بازار داغ اینفلوئنسر مارکتینگ

دورهمی شاخ‌های اینستاگرام!

سلبریتی‌ها دیگر تنها هنرمندان و ورزشکاران نیستند شبکه‌های اجتماعی سلبریتی‌هایی به بازار ارائه کرده‌اند که رامبد جوان‌ها از آن پول در می‌آورند!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رامبد جوان
چندی پیش در مقاله "سلبریتی بخر" نوشتیم که سلبریتی مارکتینگ از تکنیک ها و روش های تبلیغاتی است که در کشورمان استفاده از آن رو به افزایش است و اشاره کردیم که در کنار این مورد، اینفلوئنسر مارکتینگ هم با افزایش ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی در حال رشد است، موضوعی که با راه اندازی سایت "تگ استار" به صورت رسمی آغاز شده و در حال داغ شدن است.

"تگ استار" یک حرکت و به عبارت دیگر یک استارت اپ است که به وسیله رامبد جوان راه اندازی شده؛ این ایده به دنبال ایجاد ارتباط میان برندها و اینفلوئنسرها و ایجاد کسب و کار از این طریق است. در سایت تگ استار دلیل راه اندازی این سایت رفع موانع و مشکلات این حوزه از جمله مشخص نبودن محدوده قیمت، متناسب نبودن محتوا، ارتباط با واسطه در رابطه با اینفلوئنسر مارکتینگ و ... عنوان شده است.

از دیگر مزایای این طرح توسط تیم طراح تولید محتواهای مختلف از جانب اینفلوئنسرها، کشف استعداد آنها و تاثیرگذاری در برندها و فروش آنها در فضای مجازی توسط بیان شده است.


اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر یا فرد تأثیرگذار به هر فردی در شبکه‌های مجازی اطلاق می‌شود که به سبب وجود دنبال‌کننده‌های کافی و تولید محتوا بر طیف وسیعی از مردم تأثیرگذار است. اینفلوئنسرها ممکن است در زمینه‌های مختلفی مانند تولید کلیپ‌های ویدئویی، بررسی غذاها، آشپزی، سفر و … فعالیت کنند.


شرط اینفلوئنسر بودن از نظر تگ استار در حال حاضر، تعداد حداقل ۱۰ هزار دنبال کننده (فالور) در اینستاگرام یا ۲ هزار فالور در توییتر است. البته نداشتن مغایرت با فرهنگ و ارزش های ایرانی اسلامی از خط قرمزهای تگ استار در این همکاری و انتخاب اینفلوئنسرها عنوان شده است.

شروع کار تگ استار می‌گوید منظور از اینفلوئنسر یا افراد تاثیرگذار، همان به اصطلاح، شاخ های اینستاگرام است؛ افرادی که تجزیه و تحلیل محتوای صفحات اجتماعی آنها، نشان از رفتارهای خارج از عرف، با فاصله از فرهنگ ایرانی، بعضا سخیف و ناپخته دارد.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

این اصطلاح به معنای استفاده از مبلغان قابل اعتماد از تکنیک‌های تبلیغاتی است. افراد قابل اعتماد یا به معنای عام‌تر، افراد مشهور و چهره با معرفی و گواهی دادن نسبت به یک محصول می توانند باعث شناخته شدن و ترغیب مردم نسبت به آن کالا یا خدمات شوند. این روش همواره در اقناع مخاطبان و مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد.

رشد "تگ استار"ها امری اجتناب ناپذیر است اما انفعال در برابر مواجه با پیامدهای منفی این پدیده و نداشتن راهکار برای مدیریت آن موضوعی است که امروز باید درباره آن تامل کرد.



وقتی در طراحی یک تبلیغات اینفلوئنسرها به‌عنوان "افراد قابل اعتماد" تعریف شوند و از آنها برای ترغیب و اقناع مشتری استفاده شود، حرف از اینفلوئنسر مارکتینگ می زنیم. موضوعی که با رشد روز افزون ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی در ایران و تاثیر آنها در سبک تصمیم گیری مخاطبان بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته و حال با تگ استار بیشتر شنیده خواهد شد.

حوزه ستاره سازی در جهان قدمتی صد ساله دارد. اینفلوئنسر مارکتینگ هم سابقه ای به عمر راه اندازی شبکه های اجتماعی داشته و امری مرسوم در حوزه تبلیغات می باشد. در همین زمینه طبق یک تحقیق در سال 2016، نزدیک به 60 درصد از بازاریابان، بودجه بازاریابی اینفلوئنسری خود را افزایش دادند.(1)

عضو شوید!

تگ استار از ستاره ها دعوت به عضویت می کند تا با بررسی شرایط، میان آنها و برندها پیوند ایجاد شده و  کسب و کارشان ستاره شود. مسلما ورود اینفلوئنسرها به دنیای شهرت و ثروت، رقابت را برای جذب فالور بیشتر و تبدیل به فرد تاثیرگذارتر، در شبکه های اجتماعی بیشتر خواهد کرد. این موج در قشر جوان که وقت زیادی را در اینترنت می گذرانند و سودای شهرت و رویای یک شبه پولدار شدن دارند، اثرات بسیاری خواهد داشت.

از نگاه دیگر هر چند تگ استار می گوید برای تعریف و جذب اینگونه افراد آیین نامه دارد و از خدشه دار شدن فرهنگ حراست می کند اما تجربه خندوانه، محتوای صفحات شاخ های اینستاگرام و همچنین تمایلات مردم در گشت های آنلاین نشان می دهد  در همکاری با اینفلوئنسرها حرکت بر روی مرزهای اخلاق و فرهنگ با اصالت ایرانی بسیار سخت است. در مسابقات خنداننده شو افرادی که امروز ایفلوئنسر تعریف می شوند برای مطرح و مورد پسند واقع شدن در عبور بیشتر از خط قرمزها تلاش می کردند موضوعی که در اینستاگرام به وضوح و با صراحت بیشتر قابل مشاهده است.

سلبریتی شدن و بودن در واقع به شهرت رسیدن و در شهرت ماندن، قواعد و چهارچوب های خاص خود را دارد و اگر فرد برای این زمینه آموزش ندیده باشد و فرهنگ آن را نشناخته و ظرفیتش را نداشته باشد بیشترین ضربه را به خود و جامعه می زند.



تگ استار تنها بازار "اینفلوئنسر مارکتینگ" را داغ می کند اما نمی تواند انحصار بازار را برای خود نگه دارد به همین جهت نمی تواند حراستی از مرزهای اخلاق و تبلیغات حرفه ای داشته باشد. آنچه نمونه آن را در تفاوت تبلیغات تلویزیون با تبلیغات در ماهواره و رسانه های اجتماعی مشاهده می کنیم. در واقع برای افراد تازه به شهرت رسیده بر خلاف چهره ها، تنها  سود مالی و مادی حرف اول و آخر را خواهد زد.

سلبریتی شدن در واقع به شهرت رسیدن و در شهرت ماندن، قواعد و چهارچوب‌های خاص خود را دارد و اگر فرد در این زمینه آموزش ندیده باشد و فرهنگ آن را نشناخته و ظرفیت آن را نداشته باشد، بیشترین ضربه را به خود و جامعه می زند.

در فرهنگ ایرانی اسلامی شهرت‌طلبی به معنای آنچه امروز میان اینفلوئنسرها و برخی سلبریتی ها مرسوم است امری نکوهش شده است: " افتادگی آموز اگر طالب فیضی"

در نهایت آنچه امروز در برابر این پدیده جدید، تحلیل آن و فرهنگ سازی های مربوطه نیاز است، داشتن مطالعات و پژوهش های علمی به ویژه در حوزه های جامعه شناسی و روانشناسی در زمینه سلبریتی ها است این نیاز در حوزه اینفلوئنسرها بیشتر احساس شده و در وضعیت حادتری نیز  به سر می برد. رشد "تگ استار"ها امری اجتناب ناپذیر است اما انفعال در برابر مواجه با پیامدهای منفی این پدیده و نداشتن راهکار برای مدیریت آن موضوعی است که امروز باید درباره آن تامل کرد.

پی نوشت:

1- بازاریابی و تبلیغات از طریق افراد مشهور شبکه های اجتماعی، فرصت امرزو ، 1395