تبیان، دستیار زندگی
با در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در اردیبهشت ماه بحث حق آزادی استفاده از حجاب اسلامی برای زنان مسلمان در این کشور لائیک گسترش یافته است، زنانی که در ترکیه از روسری به عنوان پوشش استفاده می کنند معتقدند آنها برای داشتن اعتقادات مذهبی به صورت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبعیض در حق زنان محجبه ترکیه

زنان مسلمان ترکیه

با در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در اردیبهشت ماه ، بحث حق آزادی استفاده از حجاب اسلامی برای زنان مسلمان در این کشور لائیک گسترش یافته است، زنانی که در ترکیه از روسری به عنوان پوشش استفاده می کنند معتقدند آنها برای داشتن اعتقادات مذهبی به صورت غیرعادلانه ای مورد تبعیض قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، اکثریت جمعیت مردم ترکیه مسلمان هستند و ترکیه به عنوان یک جمهوری لائیک شکل گرفته است . این روزها حق زنان در پوشیدن روسری اسلامی کانون مباحثات بسیار شدید در این کشور است .

این بحث و جدل از هنگامی که دولت فعلی زمام امور را با تشکیل حزب AKP و با ریشه داشتن در اسلام سیاسی در دست گرفت ، شدت بیشتری یافته است. یک روزنامه نگار زن می گوید این امری بدیهی است که آنها می خواهند مقاصد واقعی خود را پنهان سازند. لیلا پاوسان اوغلو می پرسد : اگر نخست وزیر عقایدش را تغییر داده پس چرا همسرش از نماد اسلام سیاسی یا به عبارتی روسری استفاده می کند.

آمار و تحقیقات حاکی است آن است که تعداد زنانی که در مجامع عمومی ترکیه پوشش اسلامی دارند همچنان رو به افزایش است. یکی از نگرشهای مطرح از آن حکایت دارد که زنان محجبه اکنون در حزبی مذهبی در حاکمیت ، احساس آرامش بیشتری می کنند.

بر اساس یک نظر سنجی که اواخر این ماه (آوریل) منتشر می شود 63 درصد زنان ترک در خارج از منزل از پوشش اسلامی استفاده می کنند.ساختار لائیک ترکیه هشدار می دهد که افزایش رعایت حجاب به مراتب افزایش اصولگرایی را به دنبال خواهد داشت. به هر تقدیر، بسیاری از زنان در ترکیه از حجاب سنتی و غیر اسلامی استفاده می کنند. درصد کمتری کاملا حجاب دارند و از پوشش چادر استفاده می کنند که 11 درصد تخمین زده شده اند .

ساختار لائیک ترکیه که شامل نظامیان قدرتمند، رئیس جمهور و قوه قضائیه می باشد اخیرا اظهارات شدیدی پیرامون افزایش اصول گرایی ابراز داشته اند.

ژنرال یاسار بویوکانیت رئیس ستاد ارتش ترکیه پس از احراز این پست اظهار داشت: آیا آنها حاکمان رده بالای دولت نیستند که به دنبال هر فرصتی هستند تا سکولاریسم را به زعم خود تعبیر و تفسیر کنند؟ وی گفت اگر چنین است در معرض خطر نیروهای مرتجع هستیم و به هر طریقی باید علیه آن به مقابله بر خیزیم.

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه چنین اظهاراتی رو به افزایش  است.

زنان مسلمان ترکیه

اما زنانی که از روسری به عنوان پوشش استفاده می کنند این بحث را مطرح می کنند که آنها برای داشتن اعتقادات مذهبی به صورت غیر عادلانه ای مورد تبعیض قرار می گیرند.

لیلا شاهین که به واسطه پوشیدن روسری و مخالفت در برداشتن آن از دانشکده پزشکی اخراج شده است، می گوید: من از 14 سالگی روسری داشته ام و بدین ترتیب هویت خود را بیان می کنم. این مشکل من نیست بلکه مشکل طرف مقابل است که به عمد مرا درک نمی کند.

یکی دیگر از دختران جوان محجبه ضمن دیداراز یک فروشگاه لباس اسلامی در استانبول می گوید: این عقیده که پوشیدن روسری یک تهدید است، تمسخر آمیز می باشد.

وی گفت : من بنا به اراده  آزاد خود از روسری استفاده می کنم و برایم قابل درک نیست که چرا مردم با پوشیدن روسری مخالفت می کنند.

اولین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که طی آن مجلس ترکیه، رئیس جمهور را انتخاب می کند، 27 آوریل ( 7 اردیبهشت) برگزار می شود .