تبیان، دستیار زندگی

به هم ریختگی تقویمی!

4 دمنوش برای کاهش مشکلات پیش از قاعدگی

خستگی، افسردگی، بهانه‌گیری، حساس شدن و...، در کنار نفخ، یبوست، اختلال خواب و خیلی چیزهای دیگر می‌تواند حسابی کلافه‌کننده باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زنجبیل
تغییراتی که به تقویم وابسته است و در یک محدوده زمانی مشخص، سراغ برخی از خانم‌ها می‌آید و از کیفیت زندگی‌شان می‌کاهد و حتی اطرافیان نیز تحت تأثیر این تغییرات به‌ویژه تغییرات خلق‌وخو اذیت می‌شوند. تمام این دردسرها به دلیل ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است که مشکلات جسمی و روانی زیادی را برای خانم‌ها به وجود می‌آورد.
دکتر سعید صانعی، پزشک و مشاور درمان‌های گیاهی و طب سنتی، چند دمنوش را که می‌تواند برای این منظور مؤثر باشد، معرفی می‌کند.

سندرم؛ زیر ذره‌بین!

خانم‌ها در هر سنی که باشند، می‌توانند دچار نشانگان پیش از قاعدگی یا سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شوند ولی به‌طورکلی، ابتلا به این سندرم در سنین 30 تا 40 سالگی بیشتر شایع است. تاکنون دلیل اصلی ابتلا به این سندرم مشخص نشده است ولی از دیدگاه طب سنتی، این مسئله در افرادی که دچار سردی و خشکی مزاج هستند، بیشتر دیده می‌شود و با ابتلا به این سندرم، حالت سردی و خشکی در مغز و اندام‌های بدن نیز تشدید خواهد شد. این سندرم می‌تواند یک سری علائم جسمی و روحی را به وجود بیاورد. اختلال خواب، یبوست، تشدید آکنه، نفخ شکم، سردرد میگرنی، متورم و حساس شدن پستان‌ها، درد در ناحیه پشت قفسه سینه، ورم بدن، افزایش وزن و احساس درد و خستگی در عضلات و مفاصل بدن، برخی علائم این سندرم محسوب می‌شود. علاوه بر این، افزایش اشتها و میل به خوردن غذاهای شور از علائم دیگر این سندرم است.

استفاده از ویتاگنوس به درمان ورم و عفونت رحم نیز کمک می‌کند و برای درمان ضخیم شدن دیواره رحم نیز مفید است. از دیگر مزایای این گیاه می‌توان کاهش خونریزی و کاهش عوارض یائسگی را نام برد

برخی از خانم‌ها با مشکلاتی چون اضطراب، تحریک‌پذیری، کاهش تمرکز، افزایش میل به گریه، عدم اعتماد به نفس، احساس فراموشی و حتی میل به خودکشی مواجه می‌شوند. بعضی از خانم‌ها، تمام علائم را می‌توانند داشته باشند ولی خانم‌هایی هم هستند که تنها چند علامت را در زمان نزدیک شدن به قاعدگی خود تجربه می‌کنند. هر خانم باید با توجه به علائم خود، از یک گیاه برای بهبود و درمان، بهره بگیرد و در صورتی که چند علامت مطرح باشد باید از چند گیاه به صورت ترکیبی استفاده شود. خانم‌هایی که به بیماری خاصی مبتلا هستند، باید برای مصرف گیاهان دارویی، حتماً با متخصص طب سنتی مشورت کنند. خانم‌ها علاوه بر استفاده از گیاهان دارویی در قالب دمنوش، باید یک رژیم غذایی سالم و ورزش به‌صورت مداوم را نیز در برنامه زندگی خود در نظر داشته باشند. یکی از کارهایی که می‌تواند برای بهبود وضعیت این دسته از خانم‌ها مفید باشد، راه رفتن بدون کفش روی سنگفرش‌های برجسته است که می‌تواند باعث افزایش گردش خون در بدن شود. علاوه بر این، انجام چنین کاری به بهبود فعالیت غدد نیز کمک می‌کند.

یک برش زنجبیل

برخی خانم‌ها پیش از قاعدگی، دچار مشکلاتی چون سرگیجه، تهوع، استفراغ می‌شوند که این مسئله برایشان بسیار آزاردهنده است. این دسته از خانم‌ها می‌توانند برای برطرف کردن این مشکل از زنجبیل کمک بگیرند. زنجبیل در حالت تهوع‌های ناشی از دریازدگی، سفرهای هوایی و بارداری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ ناشی از سندرم پیش از قاعدگی باید 2 تا 4 گرم (معادل یک قاشق مرباخوری) زنجبیل را در یک لیوان آب جوش دم و بعد از صاف کردن استفاده کرد. علاوه بر این، ترکیب زنجبیل با چای و دارچین نیز می‌تواند مفید باشد. همچنین می‌توان یک برش زنجبیل تازه را به همراه لیموترش، نعنا (7 تا 10 عدد برگ نعنای تازه) و یک قاشق مرباخوری عسل در یک قوری آب‌جوش به مدت 20 دقیقه دم کرد. این دمنوش طعم مطبوعی دارد و با داشتن خاصیت آرام‌بخشی، می‌تواند تحریک‌پذیری، حالت‌های عصبی و حساس بودن را در خانم‌ها برطرف کند. از بین بردن خستگی ناشی از کار یکی دیگر از خواص زنجبیل است که برای خانم‌های مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی می‌تواند بسیار مفید باشد.

معجزه بهارنارنج

اضطراب، عصبی بودن و افسردگی، برخی مشکلات ناشی از سندرم پیش از قاعدگی محسوب می‌شود که برای رفع این مشکلات می‌توان از گیاه و عرق بهارنارنج بهره گرفت. بهارنارنج می‌تواند به تقویت اعصاب کمک کند، در واقع این گیاه یک ضد تشنج عصبی محسوب می‌شود. یکی دیگر از مشکلاتی که خانم‌های مبتلا به سندرم قاعدگی به آن مبتلا هستند، اختلال خواب (معمولاً بی‌خوابی) است، مصرف این گیاه می‌تواند به رفع این مشکل نیز کمک کند. ترکیب دو گرم (معادل یک قاشق چای‌خوری) از گیاه بهارنارنج در یک استکان آب‌جوش و دم کردن آن می‌تواند یک دمنوش مفید را به شما بدهد و در صورت افزودن عسل و آویشن به این دمنوش می‌توانید تأثیر آن را بهبود دهید.
ویتاگنوس

گیاهی با 5 انگشت!

یکی از بهترین گیاهانی که برای درمان مشکلات ناشی از سندرم پیش از قاعدگی می‌توان از آن کمک گرفت، گیاه پنج انگشت است. این گیاه را با نام‌های دیگری چون فلفل بیابانی و ویتاگنوس می‌شناسند و به دلیل داشتن اثرات شگفت‌انگیزی که روی خانم‌ها می‌گذارد، به آن گیاه پنج انگشت نیز می‌گویند. مصرف این گیاه در تنظیم هورمون‌ها تأثیرگذار است و باعث بالا بردن پرولاکتین می‌شود که همین مسئله به کاهش درد پستان‌ها کمک می‌کند. این گیاه علاوه بر این‌که در بهبود افراد مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی مفید است، می‌تواند به افرادی که دچار اختلالات قاعدگی هستند نیز کمک کند، البته برای این منظور باید به‌طور مداوم و طولانی مدت از این گیاه استفاده کرد. استفاده از ویتاگنوس به درمان ورم و عفونت رحم نیز کمک می‌کند و برای درمان ضخیم شدن دیواره رحم نیز مفید است. از دیگر مزایای این گیاه می‌توان کاهش خونریزی و کاهش عوارض یائسگی را نام برد. این گیاه توسط شرکت‌های داروسازی به‌صورت قرص و قطره به فروش می‌رسد با این حال می‌توان دمنوش آن را در خانه درست کرد. برای این منظور باید یک قاشق مرباخوری از گیاه خشک شده را با آب‌جوش ترکیب و پس از دم کشیدن به مدت 10 دقیقه صاف کرد و نوشید. در صورت تمایل می‌توان در زمان مصرف به دمنوش عسل اضافه کرد و هنگام قاعدگی می‌تواند بسیار مفید باشد.

گل قاصدک؛ ضد ورم

یکی دیگر از مشکلات سندرم پیش از قاعدگی، جمع شدن آب در زیر پوست بدن و اندام‌هاست که می‌تواند باعث دردناک شدن و تورم اندام‌ها شود. برای رفع این مشکل، باید مصرف نمک را محدود کرد. علاوه بر این، مصرف گل قاصدک به شکل دمنوش می‌تواند مفید باشد. یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق غذاخوری از گل قاصدک در یک استکان آب‌جوش و دم کشیدن آن به مدت 10 تا 15 دقیقه، باعث درست شدن این دمنوش می‌شود که باید آن را ناشتا نوشید.

منبع: جام جم
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.