تبیان، دستیار زندگی

گفتگوی تبیانی با آیت الله شیخ محسن حبیبی

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در گفتگو با آیت الله شیخ محسن حبیبی با عنوان «اخلاق مدار انسان ساز»به بررسی اخلاق و سیره عملی مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیت الله شیخ محسن حبیبی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش حوزه علمیه این گفتگو را به بهانه سالروز رحلت این مجاهد نستوه تهیه و منتشر کرده است.
آیت الله شیخ محسن حبیبی از شاگردان قدیمی مرحوم مجتهدی هستند و سال ها در کنار ایشان به تعلیم و تربیت طلاب مشغول بوده اند. آیت الله حبیبی علاوه بر حوزه علمیه سال ها در دانشگاه ها از جمله دانشگاه علم و صنعت به گسترش علوم و معارف اسلامی مبادرت ورزیدند.ایشان بعد از مرحوم مجتهدی تا به امروز تولیت حوزه علمیه آیت الله مجتهدی را بر عهده دارند. آیت الله حبیبی در این گفتگو با تکیه بر فضائل اخلاقی مرحوم مجتهدی می‌گوید:«روش تربیت و مدیریتش خاص خودشان بود. و یکی از محسنات ایشان این بود که به تمام جزئیات کسانی که در زیر مجموعه اش بودند، عنایت داشت و تذکر می داد، معترض می شد، مشوق می شد، این بود که شخص هم به سمت او جذب می شد و هم اضطراب داشت که مورد اعتراض حاج آقا قرار نگیرد. به همین دلیل در مسیر مستقیم تری قرار می گرفت.آقای مجتهدی حتی غالبا بستگان طلاب را هم می شناخت، مخصوصا اوائل که تعداد طلبه ها کمتر بود.تنها همتش برای ساختن مردم و طلبه ها بود، لذا هیچ کاری به جز این جهت برای خودش انتخاب نکرد. اگر امام جماعت هم بود برای این بود که بعد از نماز بتواند درس بدهد.یکی از صفات بسیار خوب ایشان این بود که اگر یک کاری را به اشتباه انجام می داد به محض اینکه متوجه اشتباهش می شد عذر خواهی می کرد.یکبار به اشتباه پیش حاج آقا سعایت یکی از طلبه ها را کردند ایشان هم عصبانی شدند و با آن طلبه برخورد کردند آن طلبه هم خیلی ناراحت شد. من با حاج آقا صحبت کردم و عرض کردم که اینطور نبود که به شما گزارش کردند. ایشان هم متوجه شد که برخورد درستی نکرده و به من فرمودند فردا صبح زود تر بیا. صبح رفتم و حاج آقا با یک جعبه گز و یک کتاب و مبلغی هم پول گفتند بریم حجره آن طلبه من از دلش در بیاورم.خیلی مراقب این مسئله بودند که کسی را بی جا نرنجانند و یا توبیخ نکنند، اگر هم اتفاق می افتاد زود در صدد جبران و عذر خواهی بر می آمد.»
علاقه مندان می توانند متن کامل این گفتگو را به همراه کلیپ تصویری در نشانیtebyan.net مشاهده کنند.