تبیان، دستیار زندگی

۱۳۰ انفجار در یک پلان «تنگه ابوقریب»

طراح جلوه‌های ویژه بصری گفت: تعداد ۱۲۰ یا ۱۳۰ انفجار در یک پلان فیلم «تنگه ابوقریب» زده می‌شود که محاسبات آن کار ساده‌ای نیست. به نظر‌م «دوئل» به لحاظ خلق صحنه‌های جنگی صدرنشین بود و با ساخت «تنگ ابوقریب» این قله فتح شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تنگه ابوقریب
 
جواد مطوری طراح جلوه های ویژه بصری، آثار مختلفی را در سینماهای ایران به انجام رسانده است . مطوری از جمله طراحانی است که به همراه دوستانش توانست با سینمای بالیوود نیز همکاری کند و دو فیلم «تنگه ابوقریب» ساخته بهرام توکلی و «اتاق تاریک» ساخته روح الله حجازی جزء آثاری است که توانسته در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر راه یابد. باوی درباره فعالیت‌هایش در  سال 96 به گفت و گو نشستیم

مطوری مدیر استودیو الزهراء درباره فعالیت‌هایش در سال 96 گفت: در طول امسال علاوه بر همکاری با سینمای بالیوود 3 فیلم «تنگه ابوقریب»، «اتاق تاریک» و «عطر تلخ» را به انجام رساندم که دو فیلم در جشنواره فیلم فجر به رقابت می‌پردازند. 

 «اتاق تاریک» 210 پلان تروکاژی دارد

وی درباره همکاری مجددش با روح الله حجازی در فیلم «اتاق تاریک» گفت: این فیلم در حیطه فیلم‌های اجتماعی است و  جلوه‌های بصری که برای آن طراحی شد  وابستگی به درام داستان دارد. «اتاق تاریک» نزدیک به  210 پلان تروکاژی دارد و پلان‌های اصلی  فیلم که دارای دیالوگ هستند نیاز به تروکاژ داشت .

طراح جلوه‌های بصری فیلم «فروشنده» در ادامه توضیح داد: بعد از این که لوکیشن‌ مورد نظر کارگردان به صورت رئال مهیا نشد تصمیم گرفتند بخش‌هایی را به صورت کروماکی فیلمبرداری کنند  و بکراندی برای فیلم طراحی کردیم که دشت وسیعی است و براساس این فضا دیالوگ‌ گفته می‌شود. این بخش سکانس‌های مفصلی است که نزدیک به  20 دقیقه از فیلم را به خود اختصاص می‌دهد.

طراحی یک دشت در اتاق تاریک

وی درباره وسعت طراحی این دشت در فیلم توضیح داد: دشت گوشه‌ای از کادر یک پنجره کوچک نیست . بلکه یک پنجره بزرگ است که تقریباً نصف کادر کروماکی را به خود اختصاص می دهد و  فضا در بستر داستان تاثیر‌گذار است. آقای حجازی پس از همکاری در «مرگ ماهی» به گروه ما  اعتماد داشتند و کار تمیزی  درآمد و به نظرم یک دست شد. 

در مدت زمان کوتاه «تنگه ابوقریب» به انجام رسید

طراح و مدیر جلوه ‌های ویژه بصری «من دیه‌گو مارادونا هستم» درباره همکاری مجدد با بهرام توکلی گفت: ما از ابتدا با گروه سازنده «تنگه ابوقریب» همکاری نداشتیم در یک ماه آخر پروژه به گروه اضافه شدیم. تایم کوتاهی در اختیار داشتیم و واقعاً رساندن کار به موقع جزء غیرممکن‌ها بود اما  سعید ملکان و بهرام توکلی یک تیم عجیبی بوند، این قدر خوب پروژه را هدایت کردند  و مسلط به کار بودند که ما توانستیم ظرف 1 ماه و ده روز با تیم 15 نفره کار را به اتمام برسانیم. پلان‌ها اینقدر جذاب  و عجیب غریب بود . من تا به حال میزانسن به این پیچیدگی ندیده بودم و برای ما پیچیدگی پلان‌ها در سینمای ایران تازگی داشت اما دوستان می دانستند که چه می خواهند .  
جواد مطوری

بخش اعظم انفجارات در «تنگه ابوقریب» انجام شده بود

وی ادامه داد: با توجه به امکانات و تجهیزاتی که در اختیار پروژه بود  بخش اعظم انفجارات انجام شده بود و به شکلی بسیار خوب و بی نظیر اجرا شد و ضعف‌های محاسباتی در انفجارها دیده نمی شود اما پلان‌های فیلم اصلا ساده نیست و پیچیدگی‌هایی دارد که تروکاژ برای هرچه بهتر شدن پلان‌ها به آن اضافه شد.

سکانس پلان پیچیده 4دقیقه و نیم /130 انفجار در یک پلان / قله فیلم‌های جنگی توسط «تنگه ابوقریب» فتح شد

مدیر جلوه‌های ویژه بصری «اژدها وارد می‌شود» توضیح داد: فیلم «تنگه ابوقریب» دارای یک سکانس پلان چهار دقیقه و نیم است که ما تا به حال در سینمای ایران شاهد این نوع سکانس پلان و پیچیدگی‌هایش نبودیم.  تعداد بالغ بر 120 یا 130 انفجار در یک پلان زده می شود و محاسبات آن کار ساده‌ای نیست. به عقیده من «دوئل» به لحاظ خلق صحنه‌های جنگی صدرنشین بود و با ساخت «تنگ ابوقریب» این  قله فتح شد. تجربه ساخت پلان جنگی کار راحتی نیست، همه محاسبات باید لحاظ شود، میزان استفاده  مواد منفجره‌ برای انفجار،بازی بازیگر، حرکت تانک و نفربر، حرکت دوربین و ... همه دارای محاسباتی است . در برخی از پلان‌ها 60 درصد از پلان نیاز به تروکاژ داشت و در برخی تنها 20 درصد به کار تروکاژ بستگی داشت.  معمولاً کارگردان‌ها بعد از تدوین به جمع بندی نهایی برای رسیدن به نقطه مطلوب رسیدند. 

مطوری درباره کیفیت فیلم «تنگه ابوقریب» گفت: با توجه به شناختی که از گروه سازنده دارم و حساسیت هایی که در کار دیدم در همه بخش ها، فیلم شسته رفته و خوبی است که امیدوارم به خوبی دیده شود. در این فیلم گروه تولید به شدت حرفه‌ای فعال بودند و خروجی فیلم خوب خواهد بود. 

وی درباره لزوم ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس هشت سال به طول انجامید و برای هریک از افراد حاضر در جنگ و پشت جبهه اتفاقاتی رخ داده که ظرفیت ساخت فیلم را دارد. در ده سال گذشته اکثر فیلم‌های اجتماعی قصه‌های عاشقانه و  ضربدردی داشت. امسال تعداد فیلم های با موضوع انقلاب و دفاع بیشتر شده است.

تروکاژ برای تله کابین در حال حرکت/ کار با کارگردانان فیلم اول نیاز به اصلاحات زیاد دارد

وی درباره فیلم «عطر تلخ» ساخته علی ابراهیمی گفت: این فیلم اولین ساخته کارگردان به شمار می‌آید . «عطر تلخ» برای ما تجربه جذابی بود سکانس سه دقیقه و نیم از کابین تله کابین که در حال حرکت بود به صورت کروماکی فیلمبرداری شده بود زیرا امکان بردن دوربین در کابین وجود نداشت و خروجی این کار هم تمیز و قابل قبول بود. . کارگردان اولین  تجربه ساخت فیلم بلند سینمایی اش بود اما  به شدت وسواس داشت  و  با سواد بود و می‌دانست چه چیزی می خواهد و  آزمون و خطا نداشت. یکی از سختی  کار با کارگردان های فیلم اول آزمون خطای کارگردانان است و اصلاحات در کار زیاد است. 

مدیر جلوه‌های ویژه بصری «نهنگ عنبر» درباره کار با صنعت فیلمسازی هالیوود گفت: تجربه کار با صنعت فیلمسازی بالیوود به دو سال قبل بازمی‌گردد. پیش از این یک کار کوچک انجام داده بودیم اما سال گذشته بخشی از کار فیلم «باهوبالی 2» را کار کردیم که در صدر جدول فروش سینمای هند قرار دارد. 

هندی‌ها از کار ما راضی بودند

وی ادامه داد: ما دو سکانس اصلی فیلم را کار کردیم. کار بین 4استودیو  تقسیم شده بود. استودیو روس، میلک لندن، ماکوتا هند و بخشی از کار هم به استودیو ما(الزهرا) سپرده شد.  حدوداً 14 دقیقه از فیلم که از بخش‌های اصلی فیلم به لحاظ تروکاژ بود به ما سپرده شد که گروه  42 نفره از بچه های متخصص ایرانی کار کردند. هندی ها از کیفیت کار بسیار راضی بودند. سفارش دیگر فیلم «اسپایدر» بود که  سکانس اصلی و پایانی  کار دست ما بود و باز هم تجربه جالبی بود. یک تیم 30 نفره کار کردیم. اون هم 100 پلان بود که در تایم دو ماهه انجام شد.  

وی درباره انتخاب استودیو الزهراء برای جلوه‌های ویژه بصری فیلم‌های بالیوودی گفت: بالیوودی‌ها علمی سینما را کار می‌کنند اما  ما تجربه‌گرا هستیم و سینمای ما هنری است و استایل فیلم هایی که می سازیم منتفاوت است. سینمای بالیوود تعداد زیادی مخاطب دارند و از نظر تکنیکی به شدت در حال پیشرفت هستند . متخصصان سینمای بالیوود در کالج‌های هالیوودی درس خواندند تحصیلات عالی سینما دارند و براساس ذائقه مخاطبشان فیلم می‌سازند. البته آثار خوبی هم دارند که راهی جشنواره‌های بزرگ دنیا شده است.

سینمای هند به لحاظ تکنیکال از ما جلوتر است

مطوری ادامه داد: سینمای هند به لحاظ تکنیکال جلوتر از قصه‌گویی و وجه‌های هنری اثر پیش می‌رود. سینمای بالیوود به لحاظ فنی و تکنیکی از سینمای ما بسیار جلوتر است و بازار عظیم و بزرگی برای محصولاتش وجود دارد .

هنرمندان بالیوود خلاقیت هنری کمتری دارند

وی دلیل برون سپاری کارهای مانند ساخت جلوه‌های ویژه بصری به استودیوهای دیگر در صنعت بالیوود گفت: خودشان معتقدند هنرمندان  بالیوود در این حوزه بیشتر اپراتور هستند و کمتر از خلاقیت هنری برخودارند و بیشتر اجرایی هستند تا خلاق . 

منبع:فارس