تبیان، دستیار زندگی

حاشیه‌های فروش بلیت‌های جشنواره فیلم فجر

بازار سیاه فرهنگی

هرچه به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نزدیک تر می‌شویم رونق بازار سیاه بلیت‌های سینماها مردمی بیشتر می‌شود. با وجود تکذیب مسئولین، رسانه‌ها از قیمت دو میلیون و دویست تومانی بلیت‌ها خبر می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جشنواره سی وششم فجر

پیش فروش بلیت های این دوره از جشنواره فیلم فجر  از 30 دی آغاز و بلیت ها در همان ساعات اولیه تمام شد. قبل تر زمان اکران هر فیلم افرادی مقابل سینماها با پیدا کردن خریدارانی که حاضر به پرداخت بالاترین قیمت برای بلیت یک فیلم بودند بلیت های جشنواره را به فروش می رساندند. این اتفاق بیشتر زمانی می افتاد که پای کارگردانی مطرح وسط بود یا اینکه احتمال توقیف شدن فیلم بعد از جشنواره وجود داشت. هر چه بر اهمیت این دو افزوده می شد قیمت هم بالاتر می رفت. اما این افراد یا بلیت ها را خریداری کرده بودند و یا اینکه از طریق بلیت های توزیع شده میان سازمان های مختلف به دست شان رسیده بود.
فروش بلیت مقابل سینما همچنان جریان دارد اما چند سالی است با وجود سایت های اینترنتی این بازار سیاه قبل از شروع جشنواره تا رقم های میلیونی اوج می گیرد و ظاهرا به یک حرفه تبدیل شده است. عده ای با باز شدن سامانه فروش اینترتی،  بلیت ها را به صورت فله ای خریداری می کنند و بعد با قیمت های چندبرابر به فروش می رسانند.

رقابت برای بلیت های جشنواره

پس از گروه بندی فیلم های سینمایی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای سینماهای مردمی، هر سری از بلیت‌های جشنواره فیلم فجر به قیمت ۱۳۲ هزار تومان در سایت سینما تیکت مشخص شد.
با توجه به اینکه تعداد فیلم‌های هر سری بیش از ۱۱ مورد بود، اعلام شد در سانس‌های مختلف به صورت رندوم (اتوماتیک) یکی از فیلم ها - طوری که حق هیچ فیلمی ضایع نشود- حذف می شود. این درحالی است که ممکن بود برای یک خریدار در سیستم تصادفی، یکی از دو فیلم مورد علاقه‌اش حذف ‌شود.
فروش محدود بلیت‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر منجر به یک رقابت شدید برای حضور در این رویداد از سوی مردم شد و قیمت سری کامل بلیت‌های جشنواره فیلم فجر را تا دو میلیون و دویست هزار تومان افزایش داده است؛ اتفاقی که در روزهای پیشین توسط مسئولان این رویداد انکار می‌شد اما اکنون شواهد نشان می‌دهد که با یک بازار سیاه گسترده برای تصاحب 4500 بلیت این رویداد مواجه هستیم.
برای خرید بلیت جشنواره باید از کد ملی استفاده کرد و در نهایت با یک کد ملی نمی‌توان بیش از دو سری بلیت خریداری نمود. با این حال در این دوره حواشی تازه‌ای به وجود آمده است که تبعاتش پس از عرضه بلیت‌های جشنواره به آن عده محدودی از مردم که توانستند بلیت جشنواره را خریداری کنند، عیان شده است.
سینماهای مردمی، با سانس‌های فوق العاده، مجموعاً بیست هزار صندلی در اختیار مردم قرار گرفته است. با در نظر گرفتن این سطح از استقبال و عطش مردم، در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، شمار صندلی‌های اختصاص یافته به مردم، به 9هزار صندلی افزایش یافت و باز هم استقبال بسیار گسترده‌ای را شاهد بودیم و این نشان داد، ظرفیت ها باید افزایش یابد.
انتظار می‌رفت با توجه به این استقبال، در این دوره نیز شاهد افزایش صندلی‌ها باشیم اما مسئولان جشنواره در رویکردی خلاف خواست و نیاز مردم، ظرفیت صندلی‌های سینماهای میزبان مردم را به 4500 صندلی کاهش دادند که معادل 50 درصد ظرفیت سینماها در دوره سی و پنجم بود. نتیجه این سیاست اشتباه، فروش عمده بلیت‌های جشنواره در 15 دقیقه نخست ثبت نام بود و اغلب دوستداران سینما از این امکان محروم ماندند.
از طرفی در این دوره ترکیب فیلم‌های دو گروه اصلی مشخص نیست و اسامی فیلم‌های گروه سودای سیمرغ 1 در یک سالن با اسامی فیلم‌های گروه سودای سیمرغ 1 در سالن دیگر متفاوت است!
در روزهای اخیر برخی مسئولان جشنواره ادعا کرده‌اند در این دوره چیزی تحت عنوان بازار سیاه وجود ندارد و در این زمینه استدلال‌هایی نظیر برقراری سانس‌های فوق العاده برای فیلم‌های پرمخاطب را مطرح کردند. اما بازار سیاه برای فروش بلیت تا رقم دو میلیون و دویست هزار تومان رسیده است!.

نگران فروش غیر قانونی نباشید!

با وجود اینکه بازار سیاه بلیت های جشنواره خیلی زود به راه افتد، عزت الله علیزاده معاون اجرایی سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر گفته است: مردم نگران اخبار مربوط به فروش غیرقانونی بلیت‌ها نباشند چرا که ۲۰ درصد ظرفیت برای گیشه سینما‌ها موجود است و تلاش می‌کنیم به نیاز مخاطبان جشنواره پاسخ دهیم.
علیزاده با اشاره به انتشار خبر‌های مربوط به فروش غیرقانونی بلیت‌های جشنواره از طریق سایت‌های غیرمجاز و با رقم‌های نجومی و کاذب، اظهار کرد: هماهنگونه که قبلا اطلاع‌رسانی شد، این اطمینان داده می‌شود که در گیشه ظرفیت لازم برای استفاده مخاطبان اختصاص یافته است و آن دسته از علاقه‌مندان سینما که نتوانسته‌اند در پیش‌فروش بلیت دریافت کنند، می‌توانند بلیت فیلم‌های منتخب خود را از گیشه‌های سینما‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره، قبل از نمایش هر فیلم دریافت کنند. پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری سانس‌های فوق‌العاده هم شده است و ما تلاش می‌کنیم به نیاز مخاطبان جشنواره پاسخ دهیم.

80 بلیط هدیه برای مراسم افتتاحیه!

درحالیکه کمتر از یک هفته تا شروع سی و ششمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است و برخلاف تصمیمات اولیه قرار بر این شده که جشنواره به طور رسمی و با برپایی مراسم افتتاحیه در برج میلاد آغاز شود، خبرگزاری ایسنا در گزارشی خبر از یک صفحه اینستاگرامی که متعلق به یکی از روانشناسان شناخته‌شده است داده. این شخص اعلام کرده ۸۰ بلیت مراسم افتتاحیه فیلم فجر دارد که می‌خواهد آنها را بین اعضا قرعه‌کشی کند.
در توضیح این مطلب آمده است: این بلیت ها به این‌ جهت به این صفحه تقدیم شده که حس شده اهل فرهنگ در اینجا حضور پررنگی دارند. همچنین اشاره شده است که مراسم افتتاحیه شامل برنامه‌های متنوعی است که با حضور اکثر بازیگران و کارگردانان و سایر فعالین سینمای ایران برگزار می‌شود.

از طرفی برنامه حالا خورشید هم قرار است براساس یک قرعه کشی تعدادی بلیط افتتاحیه به مردم هدیه دهد. این در حالی است که هرسال مراسم افتتاحیه و به ویژه اختتامیه با مشکل حضور چهره های اصلی در مراسم مواجه است و خبرنگاران و چهره هایی که از آن ها برای حضور در مراسم دعوت به عمل آمده به سختی این امکان برایشان فراهم می شود تا جاییکه عده ای از حضور در این مراسم منصرف می شوند.
با وجود رشد بازار سیاه در فروش بلیت های سینماهای مردمی و با در نظر گرفتن خبرهایی که درباره دعوت نامه های افتتاحیه و اختتامیه به گوش می رسد باید دید امسال وضعیت سینماهای مردمی و مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره به چه شکل برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:
هیجان سینماهای مردمی


منابع: ستاد خبری جشنواره فجر/ تابناک/ ایسنا/ مهر/ تبیان