تبیان، دستیار زندگی
سومین همایش چهره های ماندگار بیست و نهم مهرماه ، همچون دو سال گذشته در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد. در این مراسم كه بسیاری از فرهیختگان و چهره های برجسته علمی و فرهنگی حضور داشتند از شخصیتهای برگزیده دوره ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش بخش روابط عمومی تبیان از همایش چهره های ماندگار


سومین همایش چهره های ماندگار بیست و نهم مهرماه ، همچون دو سال گذشته در سالن همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم كه بسیاری از فرهیختگان و چهره های برجسته علمی و فرهنگی حضور داشتند از شخصیتهای برگزیده دوره سوم تكریم و تجلیل به عمل آمد. در طول این مراسم برخی از اساتید و برگزیدگان سومین دوره ، به سخنرانی پرداختند . اجرای موسیقی توسط استاد فرهنگ شریف با هموازی تمبك ، اجرای موسیقی توسط اركستر سمفونیك به رهبری استاد فرهاد فخرالدینی و همنوازی تار استاد جلیل شهناز به همراه ضرب كه توسط نوه ایشان نواخته شد از جمله برنامه هایی بود كه در این مراسم به اجرا در آمد. همچنین كلیپ های (clip ) كوتاهیاز گرامیداشت چهره های ماندگار و یادبود چهره های فقید تهیه شده بود كه در بین سخنرانیها پخش گردید.

دكتر رضا پورحسین رییس ستاد چهره های ماندگار طی سخنانی هدف از برگزاری همایش را ترویج فرهنگ تكریم و تجلیل از پیشكسوتان و بزرگان علم و ادب و هنر و الگوسازی برای نسل جوان به ویژه دانش جویان برشمرد. وی افزود: نهادها و سازمانهای مختلف دولتی از جمله فرهنگستان هنر ، فرهنگستان زبان و ادب فارسی ، فرهنگستان پزشكی ، دانشگاههای كشور و 300 انجمن علمی – پژوهشی دیگر درانتخاب استادانی كه در رشته های مختلف دانشگاهی سرآمد هستند همكاری داشته اند .

دكتر علی لاریجانی رییس سازمان صدا و سیما نیز طی سخنانی ضمن تشریح دوره های طلایی و تاریك علم در ایران ، تصریح كرد. غرب پس از سیطره شرق ، علاوه بر تصاحب منابع ، با تمام قوا برای عقب نگه داشتن و ممانعت از زایش علمی در شرق كوشید.

وی افزود : به علت غلبه فضای سیاسی در جهان كنونی ، علم ، آن گاه مركز توجه قرار می گیرد كه به موضوعی سیاسی تبدیل شود و نمونه چنین توجهی موضوع انرژی اتمی است.

این در حالی است كه باید جنبه های معیشت نخبگان مورد توجه جدی قرار گیرد. استاد مهدی بهزاد از برگزیدگان دوره سوم ( در رشته ریاضیات ) ضمن سخنانی به شرح وضعیت گذشته و حال ریاضیات ایران پرداخت و با اشاره  به اینكه پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی ، ریاضیات و سایر رشته ها در ایران  رشد چشمگیری داشته اند افزود :  امروز ریاضیات ایران در سكوی پرتاب قرار گرفته و گویی دوره  طلایی دیگری در حال آغاز است. وی ادامه داد اهمیت ریاضیات در شفاف سازی ذهن است و ریاضی به احساسات ابعاد منطقی می بخشد .

شایان ذكر است استاد بهزاد در هنگام دریافت هدایا با اشاره به این نكته كه انجمن ریاضی  ایران تصمیم دارد هر ساله جایزه  ویژه ای را با عنوان جایزه بهزاد به منتخبین رشته ریاضی

اهدا نماید ، هدیه دریافتی خود از همایش چهره های ماندگار (اتومبیل سمند ) را به انجمن ریاضی ایران اهدا نمود .

دكتر ملك حسینی متخصص جراحی و پیوند اعضا از دیگر سخنرانان این همایش بود جملات زیر از گفته های وی می باشد .

- اگر كسی اینجا آمده انتظار جایزه ندارد چون هیچ یك از این بزرگان به خاطر تشویق شدن تلاش نکرده است .

- به نقل از لویی پاستور :  هیچ گاه نگویید مملكت  برای من چه كرده است بلكه بگویید من برای مملكت چه كرده ام .

- ضعف ما در علوم پایه  است پیش از این در زمینه متخصصان مشكل كمیت داشتیم اما اكنون مشكل كمیت حل شده است و ما باید به كیفیت بپردازیم .

- لازم است بحث پیوند اعضا در جامعه ما بیشتر  مورد توجه قرار گیرد و صدا و سیما  و سایر رسانه ها در این زمینه فرهنگ سازی كنند . .

دكتر حداد عادل ، ریس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ارائه امار و ارقام مقایسه ای  در زمینه نسبت رشد جمعیت و رشد آموزش و با اشاره به موفقیت های تیمهای مختلف علمی ایران  در رقابتهای جهانی و رشد چشمگیر انتشار كتب و مجلات  تخصصی یادآدور شد ملت ایران همان گونه كه از گذشته خود با افتخار یاد میكند می تواند به آینده نیز با امید نظر كند .

وی سخنان خود را با این شعر  از حافظ به پایان برد .

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم    فلك را سقف بشكافیم و طرحی نو در اندازیم

از دیگر سخنرانان این همایش می توان از دكتر میر شمسی متخصص سرم و واكسن سازی ، عزت ا.. انتظامی بازیگر تلویزیون و سینما ، حمید مولانا متخصص علوم ارتباطات و استاد سید علی اكبر حسینی متخصص علوم تربیتی نام برد كه هر یك در سخنان كوتاهی نكات و نقطه نظرات خود را بیان نمودند .

شایان ذكر است در ابتدای مراسم اهدای جوایز ،  از فقیه عالیقدر  استاد حسن زاده آملی تقدیر به عمل آمد . عارف فرزانه استاد حسن زاده آملی هدیه خود را  به نهادهای خیریه اهدا نمودند.

در بخش دیگری از این همایش ، غرفه تبیان پذیرای حضور چهره های برتر علم و فرهنگ كشور بود . در این بخش برگزیدگان دوره سوم در بدو ورود به محل همایش ابتدا در غرفه تبیان حاضر شدند و اطلاعاتی در زمینه فعالیتهای سایت تبیان و بخش نخبگان در اختیار ایشان قرار گرفت و در انتها نیز هدایایی به رسم یادبود از طرف این مؤسسه به این اساتید اهدا گردید.

لازم به ذكر است مؤسسه تبیان یكی از حامیان مالی همایش چهره های ماندگار می باشد.