تبیان، دستیار زندگی

انتقال آب خزر به سمنان

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تهدیدات محیط زیستی طرح انتقال آب مازندران به سمنان، گفت: سازمان محیط زیست و وزارت نیرو باید مستندات فنی خود را به افکار عمومی ارائه کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آب
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری مهر، علی نجفی گفت: همین که می بینیم یک واکنش و مخالفت گسترده از سوی متخصصان، کارشناسان محیط زیست، کارشناسان توسعه پایدار، پژوهشگران آب و بوم شناسان نسبت به طرح انتقال آب دریای مازندران به سمنان ابراز می شود، طبعاً بایستی با علامت سوال جدی و تردید زیاد نسبت به عواقب زیست محیطی این طرح نگاه کرد.

وی اظهارکرد: این مخالفت ها را بایستی به طور جدی مورد توجه قرار داد. این طرح هیچ مبنای قانونی برای اجرا ندارد کما اینکه در برنامه ششم هم مطرح شد و به همین دلیل از دستور کار خارج شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما شرایط زیست محیطی و آبی خوبی در کشور نداریم. اجرای برخی پروژه های توسعه ای در کشور عواقب بسیار منفی برای شرایط اقتصادی، اجتماعی و توسعه پایدار در پی داشته است. ضمن اینکه مشکل بحران آب و مسائل زیست محیطی اکنون به خودی خود یک هشدار جدی برای کشور به شمار می رود.

سفیر پیشین ایران در قرقیزستان افزود: این مسئله امروز در مجامع بین‌المللی مورد توجه است و من به عنوان یک دیپلمات آن را در مباحث بین‌المللی دنبال می کنم.

نماینده مردم بابل در مجلس تأکید کرد: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که من هم عضو آن هستم اخیراً مباحث رژیم حقوقی دریای خزر را داشتیم و امیدوارم که با نظر داشت به همه ملاحظات فنی، کارشناسی و زیست محیطی نسبت به انجام این پروژه تصمیم گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید ملاحظات کلان کشور و دورنمای توسعه همه جانبه و پایدار کشور را بببنیم و از ملاحظات منطقه ای و محلی پرهیز کنیم.

نجفی در پایان گفت: قطعاً سازمان محیط زیست  و وزارت نیرو باید مردم را در این زمینه اقناع کنند و گزارش ها و مستندات فنی خود را به افکار عمومی ارائه کنند. بدون شک نمایندگان مجلس هم با توجه به حساسیت بالایی که در فرآیند رأی اعتماد به وزیر جدید نیرو نسبت به این موضوع داشتند و یکی از محورهای مباحث مربوط به رأی اعتماد این وزارتخانه همین بود، توجه ویژه به این موضوع خواهند داشت.


منبع: خبرگزاری مهر