تازه‌ترین آثار انتزاعی به‌همراه مروری بر دوره‌های مختلف فعالیت هنری مسعود عربشاهی، هنرمندی كه از سه دهه‌ی گذشته در هنر مدرن ایران با سبكی مشخص، جایگاهی در پهنه هنر جهانی داشته است، با آغاز هفته‌ی دوم اردیبهشت‌ماه در تهران به‌نمایش درمی‌آید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سه دهه‌ هنرمندی عربشاهی مرور می‌شود

 

مسعود عربشاهی

تازه‌ترین آثار انتزاعی به‌همراه مروری بر دوره‌های مختلف فعالیت هنری مسعود عربشاهی، هنرمندی كه از سه دهه‌ی گذشته در هنر مدرن ایران با سبكی مشخص، جایگاهی در پهنه هنر جهانی داشته است، با آغاز هفته‌ی دوم اردیبهشت‌ماه در تهران به‌نمایش درمی‌آید.

عربشاهی به‌تازگی از آمریكا به ایران بازگشته و در تدارك برپایی نمایشگاهی در تهران است؛ نمایشگاهی بی‌عنوان از آفرینش‌های انتزاعی و تازه‌اش. حدود 20 اثر كه اندازه‌شان به دو و سه متر می‌رسد، در این نمایشگاه جای دارند.

 

آخرین نمایشگاه انفرادی عربشاهی یكسال پیش در تهران و در همین گالری برپا شد.

این نقاش حرفه‌یی و پركار معاصر ایران، همراه با تحصیلات دانشگاهی در رشته‌ی نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موفق شد به شیوه‌یی خاص، با درهم‌آمیختگی سمبل‌های اساطیری در كتیبه‌ها، خطوط و نقش‌های اسرارآمیز، بیان‌گر یگانگی و القای جهتی باشد كه با شناخت در مسیری ماهرانه دنبال شده است.

 

او با داشتن بیش از 31 سال تجربه كار در زمینه‌ی نقش برجسته و كارهای اجرایی بر نمای ساختمان‌ها، همراه با تكنیك منحصر به‌فرد خود در اجرای سالن‌های كنفرانس كه شهرت جهانی دارد، تاكنون در ایران و سایر كشورها كارهای اجرایی بزرگی را انجام داده است.

مسعود عربشاهی جایزه‌ی نخست بی‌ینال تهران را در سال1342، نمایشگاه بین‌المللی موناكو ـ فرانسه را در سال1352، روز مادر را در سال1352 و مسابقه‌ی مجسمه‌ی تهران را در سال1353 به دست آورده است. سپس سال 1346 فوق‌ لیسانس معماری گرفت و كار در شهرسازی و...

 

در سال 1363 مسافرتی طولانی را آغاز كرد و حدود 15 نمایشگاه در خارج از كشور برگزار كرد؛ 10 نمایشگاه در آمریكا، شش نمایشگاه در فرانسه، دو نمایشگاه در سویس و چهار اثر او در تلفیق با معماری در كالیفرنیا اجرا شد.

از آغاز راه تركیب نقش‌های زینتی كهن - گاه آن‌قدر كهن كه كارش نقش برجسته‌های آشوری و بابلی را به یاد آورده - پرده‌های متعادلی خلق كرده است؛ هنوز هم كم و بیش به همان كار ادامه می‌دهد، اما با پختگی و مهارت بیش‌تر؛ در جمع سقاخانه‌یی‌ها، تنها كسی است كه از خط و نقش‌های مذهبی كلیشه‌یی استفاده نكرده است.

 

عربشاهی ازجمله پركارترین نقاشان معاصر ما نیز هست. همین پركاری تاحدودی او را به انزوا و سكوت كشانده است.

تنها مجموعه‌ی مكتوب و منتشر شده‌ی او نیز همان كاتالوگی كه موزه‌ی هنرهای معاصر تهران با آغاز برپایی نمایشگاه‌های هنرمندان پیشگام هنر مدرن به جامعه‌ی هنری عرضه كرد؛ نمایشگاهی كه در آن بیش از یكصدو 60 اثر از مسعود عربشاهی و حسین زنده‌رودی به‌نمایش درآمد.

آثار این هنرمند معاصر تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری بر دیوارهای گالری ماه واقع در خیابان آفریقا (جردن)، بلوار گلستان، شماره‌ی 89 از ساعت 15 تا 19 می‌ماند.

 

مطالب مرتبط:

نمایشگاه آثار سیراك ملكنیان

سرقت نقش برجسته ها از روی دیوار پارک