تبیان، دستیار زندگی

سوتی "گرام"‌های داخلی؛ در تبیان

بخش ارتباطات وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در پی مشکلات ادامه‌دار شبکه‌های اجتماعی مقاله ای با عنوان « سوتی "گرام"‌های داخلی» منتشر کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شبکه های اجتماعی
به گزارش تبیان، چرخ لنگ اینترنت داخلی فقط مربوط به زیرساخت و شبکه ملی نیست، بلکه شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای داخلی که برای رقابت با نمونه های خارجی در شبکه جهانی به وجود آمده اند نیز هنوز اندر خم یک کوچه قرار دارند. 
عطالله باباپور در این مقاله آورده است: «"صفحه مورد نظر در دسترس نیست" خیلی از ما حداقل یکبار با این صفحه در اینترنت برخورد کرده ایم. تاریخچه فیلترینگ در ایران، همگام با ورود اینترنت و دسترسی کاربران به فضای جهانی وب است، روزی فیلترینگ ساختارغیر منعطف و همه جانبه داشت اما امروز رویکرد حرفه‌ای‌تر و هوشمندانه‌ای پیدا کرده است.
با ورود شبکه های اجتماعی فضای فیلترینگ دیگر تنها سایت ها را در بر نمی گیرد، این روزها رسانه های اجتماعی دغدغه اصلی این حوزه هستند؛ دیروز فیس بوک، توئیتر تا لاین، وایبر، تانگو و واتس اپ قربانی بودند و امروز اینستاگرام و تلگرام هستند که تا زیر تیغ رفتند و برگشتند.
ضریب نفوذ شبکه های اجتماعی بیش از وبسایت ها و ورود آنها به فضاهای فراتر از سرگرمی از جمله اطلاع رسانی و تعاملات تجاری باعث شد تا اینبار فیلترینگ نتواند قصه های گذشته را برای تلگرام تکرار کند.
با این حال گزینه ای که همواره ثابت باقی مانده فیلترینگ است فرقی میان شبکه اجتماعی و سایت نیست اولین راه حل بیش از هر چیز فیلتر است. شاید این راه در برابر مصادیق غیر مذهبی و غیر اخلاقی باید جزو اولویت ها باشد اما نباید از راه های دیگر غفلت کرد.»
علاقمندان برای مطالعه مقاله اینترنتی «سوتی "گرام"‌های داخلی» می توانند به بخش ارتباطات وبسایت تبیان مراجعه کنند.