تبیان، دستیار زندگی
پاپایا این میوه ی استوایی دو برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو پس از اتمام آزمایش خون بر روی بیش از 13000 نفر، دریافتند احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ های کیسه صفرا در زنانی که میزان ویتامین C خونشان کم است، ب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوراکی‌های فوق‌العاده برای خانم ها

آیا می ‌دانید امروزه محققان علم تغذیه ثابت کرده‌اند که می ‌توان با مواد غذایی به جنگ بیماری‌ها رفت؟ اگر بیمار هم نیستید، می ‌توانید با غذاهای سالم حِفاظی محکم و قدرتمند به دور سلامتی خود بکشید تا از دست هر بیماری مصون باشید. می ‌توانید امتحان کنید. برای یافتن این حِفاظ محکم، راحت و خوشمزه، نمونه‌هایی از غذاهای سالم را برای خانم‌ها ذکر می‌ کنیم:

پاپایا

این میوه ی استوایی دو برابر بیشتر از پرتقال ویتامین C دارد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو پس از اتمام آزمایش خون بر روی بیش از 13000 نفر، دریافتند احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ های کیسه صفرا در زنانی که میزان ویتامین C خونشان کم است، بیشتر می ‌باشد.

یک عدد پاپایا با اندازه ی متوسط (حدود 300 گرم) حاوی 188 میلی ‌گرم ویتامین C و 119 کالری است و به عنوان یکی از بهترین منابع این ویتامین محسوب می ‌شود.

پاپایا اشکال مختلفی دارد، به اندازه ی یک گلابی درشت و شبیه یک خربزه ی کشیده است. تمامی پاپایاها دانه هایی سیاه رنگ و کمی شبیه خاویار دارند.

گوشت این میوه از نظر بافت تا حدودی مانند خربزه است با نشانه هایی ازطعم موز ، هلو و انبه.

دانه ی تخم‌ کتان (بزرک)

نانواها به ‌طور عمده از این دانه (با طعم آجیل) برای بهبود طعم و افزودن فیبر به نان استفاده می ‌کنند. اما دانشمندان دریافتند که این دانه ی کوچک قهوه‌ای مایل به قرمز، سرشار از ترکیبات شبه استروژن است که "لیگنانس(Lignans)" نامیده می ‌شود و به عنوان ماده‌ای برای مبارزه با سرطان سینه محسوب می گردد. یکی از اخبار جالب سال گذشته در مورد سرطان سینه حاکی از آن بود که با افزودن این دانه به رژیم غذایی، رشد تومور در زنان مبتلا به این نوع سرطان به طور قابل ملاحظه ‌ای کمتر شد.

شما می ‌توانید کیک‌های کوچک را نیز با این ماده ی خوراکی مزه‌دار کنید، اما آسان‌ترین راه برای بهره‌گیری از"لیگنانس‌ها" این است که چند قاشق غذاخوری از تخم کتان را روی خوراک صبح خود بپاشید. می‌ توانید به راحتی آن را داخل مخلوط کن یا آسیاب‌های قهوه‌ خرد کن، خرد کنید.

پنیر سویا

غذاهای حاوی پروتئین سویا (به میزان زیاد) میزان کلسترول را کاهش می‌ دهند. همچنین گر گرفتگی دوران یائسگی را کم می ‌کنند و استخوان‌ها را تقویت می نمایند. دلیل این امر"ایزوفلاون‌ها" (نوعی مواد شیمیایی گیاهی در سویا که ساختاری مشابه استروژن دارند) می ‌باشد.

آزمایش‌های انجام شده در مورد حیوانات شواهد بسیاری در اختیار متخصصان قرار داده است. تحقیق در مورد انسان‌ها هم حاکی از آن بود که مصرف 90 میلی ‌گرم ایزوفلاون برای استخوان‌ها (به ویژه ستون فقرات) مفید است.

در ضمن دو بررسی دیگر نمایانگر این مطلب بود که مصرف 75- 50 میلی‌ گرم از این ماده به تسکین گُر گرفتگی دوران یائسگی کمک می ‌کند.

نصف فنجان سویا دارای 35- 25میلی ‌گرم ایزوفلاون است.

کلم برگ

این سبزی به ظاهر کم اهمیت، با بیماری پوکی استخوان که بسیاری از زنان کهنسال به آن مبتلا می ‌شوند مبارزه می‌ کند.

بسیار از تحقیقات حاکی از آن است که علاوه بر دریافت میزان کافی کلسیم و ویتامین D ، ویتامین K نیز در حفاظت از استخوان‌ها نقش مهمی دارد.

با توجه به یکی از بزرگ ترین بررسی‌های انجام شده در زنان، محققان دریافتند زنانی که به مقدار کافی مواد غذایی سرشار از ویتامین K (روزانه حداقل 109 میکروگرم) مصرف می ‌کنند، طی 10 سال حدود 30 درصد کمتر با شکستگی لگن مواجه می‌ شوند.

دانشمندان خاطر نشان می‌ کنند که سبزی‌های با برگ سبز تیره مثل کلم بروکسل، اسفناج و بروکلی به عنوان منبع خوبی از این ویتامین محسوب می‌ شوند.

گلناز میکائیلیان

*مطالب مرتبط در این سایت:

- نقش تغذیه در پیش گیری از پوکی استخوان

- سویا و کاهش پوکی استخوان

- فواید سویا برای بیماری های مختلف

- سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.