تبیان، دستیار زندگی

آیا حس خشم یک مزیت است؟

چگونه خشم را به فرصت تبدیل کنیم؟

خشم حالتی است که فرد از چیزی ناراحت است و کنترل خود را از دست داده‌است. البته هیچ کس از افراد عصبانی خوشش نمی‌آید. می‌توان از خشم در راستای پیشرفت و ایجاد انگیزه استفاده کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چگونه خشم را به فرصت تبدیل کنیم؟
خشم یا همان عصبانی بودن به حالتی گفته می‌شود که یک فرد کنترل خود را از دست می‌دهد و شاید دیگر نشانه‌ای از شادی و آرامش در او نباشد. البته هیچ کس از افراد عصبانی خوشش نمی‌آید و این یک حس مشترک بین تمامی افراد است. مواقعی که فردی عصبانی می‌شود معمولا رفتارها و حرکاتی انجام می‌دهد که خوشایند نیست و احتمال دارد باعث ناراحتی سایرین شود.
به همین جهت است که می‌گویند: فرد عصبانی دارای انرژی منفی است و انرژی‌های منفی درون او جمع شده‌اند.

چرا می‌گویند فرد عصبانی انرژی منفی دارد؟

اصولا حالات و رفتارهایی که در مواقع عصبانیت بروز می‌کنند، رفتار و انرژی‌های منفی تلقی می‌شوند چرا که باعث ایجاد ناراحتی بین سایر افراد به‌خصوص کسانی که در معرض خشم قرار دارند، می‌شوند. همچنین باعث می‌شوند فرد عصبانی نسبت به خود و دنیای پیرامون خود ناراحت و خشمگین باشد.

  اگر می‌خواهید سریع‌تر بدوید و یا شنا کنید، می‌توانید هنگام خشمگین بودن این کار را انجام دهید.



البته در این مقاله از تبیان قصد نداریم معنای خشم را توصیف کنیم. ما در این مطلب می‌خواهیم بگوییم چطور می‌توان خشم را به فرصت تبدیل کرد و از انرژی‌هایی که توسط خشم به‌وجود می‌آیند، استفاده‌های بهتری داشت. به بیان دیگر می‌خواهیم بگوییم برخلاف تصور بسیاری از افراد، خشم نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند بسیار مفید هم باشد.

مزایای خشم

خشم در میان اکثر موجودات زنده که دارای احساس هستند وجود دارد. در واقع خشم یکی از دلایلی است که باعث زنده ماندن انسان‌ها و حیوانات می‌شود. خصوصیت ما این است که در مواقع مختلف بتوانیم واکنش‌های به‌موقعی از خود نشان دهیم و خشم هم یکی از همین واکنش‌هاست که باید در مواقع مربوطه مورد استفاده قرار گیرد. فرض کنید فردی مورد حمله قرار می‌گیرد یا تهدید می‌شود و یا حتی زمانی که احساس ناتوانی و شکست می‌کند می‌تواند از قدرت خشم خود استفاده کند.

از ویژگی‌های جالب دیگر خشم این است که خشم می‌تواند دیدگاه افراد را در مورد ریسک تغییر دهد. در واقع خشم باعث می‌شود افراد ریسک‌پذیرتر شده و از انجام دادن کارهای پر ریسک هراسی نداشته باشند و پیروزی و خوشنودی خود را در پذیرفتن ریسک ببینند. این نتایج توسط یک تیم تحقیقاتی پزشکی به دست آمده است. این تیم تحقیقاتی تحقیقات و مطالعاتی پیرامون "تاثیر خشم روی ریسک‌پذیری افراد" انجام داده‌اند که به نتایج جالب و قابل تاملی دست یافتند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که یک فرد خشمگین، دید خوش‌بینانه‌تری نسبت به یک فرد عادی در محاسبه میزان ریسک‌ها دارد. شاید بپرسید کجای این قضیه می‌تواند مثبت باشد؟ دکتر مارسیا رینولد عقیده دارد در جواب این سوال می‌گوید: افراد از این ویژگی که به‌طور ذاتی در انسان‌ها وجود دارد می‌توانند استفاده‌های هوشمندانه‌ای کنند. به‌طور مثال می‌توانند با استفاده از این ویژگی ریسک‌پذیری عادات بد خود را تغییر دهند، توانایی‌های خود را افزایش دهند و رو به پیشرفت قدم بردارند. فرض کنید شما از خواندن یک کتاب عاجز و خسته شده‌اید و احساس می‌کنید دگر نمی‌توانید این کتاب را بخوانید و یا اگر در یک امتحان همیشه مردود می‌شوید، می‌توانید از این خاصیت استفاده کرده و نتایج را تغییر دهید.

استفاده مثبت از خشم؟!

در واقع ما باید یاد بگیریم هنگام خشمگین شدن چگونه تمرکز خود را بر روی پیشرفت و بهبود چیزی که می‌خواهیم معطوف کنیم. می‌خواهید یک مهارت یاد بگیرید و نمی‌توانید مراحل کار را به‌خوبی انجام دهید؟ اشکالی ندارد شما می‌توانید خشمگین شوید. اما باید بتوانید خشم خود را کنترل و از قدرت این خشم در جهت پیشرفت استفاده کنید. سعی کنید مراحل کار را یاد بگیرید. برای یاد گرفتن مراحل کار دو برابر تلاش کنید، فیلم آموزشی ببینید، از کاربلدها سوال کنید و خلاصه تا جایی که می‌توانید تلاش کنید تا آن کار را بتوانید انجام دهید.

از خشم در راه ایجاد انگیزه استفاده کنید

خشم یکی از احساسات اساسی ما است که به ما اجازه تجربه کردن یک حس متفاوت و لحظات سخت را می‌دهد. اما برای مدت طولانی خشمگین بودن می‌تواند باعث صدمه به سلامتی و نشاط انسان شود.
اگر می‌خواهید سریع‌تر بدوید، بهتر و سریع‌تر شنا کنید و یا سنگین‌تر ورزش کنید، می‌توانید در هنگام خشمگین بودن این کارها را انجام دهید که هم باعث افزایش توان شما در انجام کارها خواهد بود و هم از پرخاشگری جلوگیری خواهد کرد.

خشم می‌تواند فرصتی برای رشد کردن باشد

توجه داشته باشید که منظورمان این نیست که خشمگین بودن خوب است و ما به هیچ وجه توصیه به خشمگین بودن نمی‌کنیم. در واقع خشم یکی از حس‌هایی است که در ون انسان وجود دارد و به هر حال اجتناب‌نپذیر است. اما می‌توان در مواقع خشمگین شدن، از پتانسیل‌های به‌وجود آمده استفاده‌های مثبت کرد و تمرکز خشم را بر روی اهداف مهم خود معطوف کرد. به‌طور مثال اگر موضوعی خشمگین هستید، می‌توانید انرژی به‌وجود آمده از این خشم را در ورزش کردن صرف کنید و یا اگر در امتحان آیین‌نامه مردود شده و خشمگین هستید، این خشم می‌تواند انگیزه‌ای باشد برای تلاش بیشتر شما در امتحان بعدی. پس از تمام امکانات باید برای پیشرفت بهره برد.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.