تبیان، دستیار زندگی

شناخت بهتر در دوران نامزدی با صیغه محرمیت

بایدها و نبایدهای دوران نامزدی با صیغه محرمیت

در دوران نامزدی با صیغه محرمیت شرایط شناخت بهتر برای دختر و پسر فراهم می‌شود به شرطی که محدودیت‌های روابط را دانسته و رعایت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
صیغه محرمیت در دوران نامزدی
دوران نامزدی فرصت بسیار مناسبی در اختیار دختر و پسر قرار می‌دهد تا یکدیگر را به خوبی بشناسند و با چشمانی باز و شناخت کافی تصمیم به ازدواج بگیرند. در بعضی از خانواده‌ها به دلیل عقاید مذهبی یا شرایط فرهنگی در صورتی که دوره نامزدی با صیغه محرمیت انجام گیرد می‌تواند فرصت‌های بیشتری را در اختیار پسر و دختر قرار دهد.

موارد مرتبط با دوران نامزدی با صیغه محرمیت
1- دختر و پسر در دوران نامزدی این فرصت را خواهند داشت که بتوانند با یکدیگر ملاقات کرده، به گردش بروند و در این برنامه‌ها کاملاً دیگر را بشناسند.
وجود عشق در ازدواج مهم است ولی عشق نباید طوری باشد که در ارزیابی طرف مقابل خدشه وارد کند.


2- چون معاشرت‌های آنها از مشروعیت برخوردار است، در اجرای این برنامه از آرامش روانی بیشتری برخوردار خواهند بود و دغدغه و اضطراب گناه و عدم رعایت حدود شرعی را نخواهند داشت. حتی اگر خود دختر و پسر از نظر اعتقادی مقید به این حدود نباشند از نظر دیگران مورد شماتت و اعتراض قرار نخواهند گرفت.

3- چون روابط آنان شرایط طبیعی دارد بهتر می‌توانند همدیگر را بشناسند. امکان نقش بازی کردن در وضعیت غیرعادی بیشتر است. در صورت جاری شدن صیغه شرایط عادی است و افراد در شرایط عادی ماهیت خود را بهتر بروز می‌دهند.

4- با این برنامه که از نظر شرع و عرف پذیرفته است معاشرت با اقوام و خویشان طرفین بیشتر انجام می‌گیرد و چون خویشاوندان نزدیک در زندگی نقش دارند، شناخت آنان برای تصمیم‌گیری مناسب ضرورت دارد.

5- موضوعی که لازم است در این معاشرت‌ها مورد توجه خاص قرار گیرد آن است که حدود تعیین شده رعایت گردد و خانواده‌های طرفین در انجام روابط نظارت قابل توجهی داشته باشند.

6-پسر و دختر در این روابط باید سعی کنند یکدیگر را بشناسند و با اخلاق و روحیات یکدیگر آشنا گردند. هدف از این شناخت آن است که ببینند همسر مورد نظر خود را پیدا کرده‌اند یا خیر.

7- یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه شود آن است که پسر و دختر بررسی کنند که تا چه اندازه به یکدیگر علاقه دارند و تحمیلی در کار نباشد. میزان محبت و علاقه در موفقیت ازدواج از اهمیت خاصی برخوردار است.

8- اساس و تداوم ازدواج بر پایه محبت به یکدیگر استوار است. دختر و پسر که در مرحله ی نامزدی به سر می‌برند باید از علاقه و محبت یکدیگر مطمئن شوند. عشق نیز دو نوع است؛ عشق شهوانی و عشق متعالی. عشق شهوانی بر پایه جاذبه‌های جنسی و کشش‌های شهوانی استوار است و در عشق متعالی علاقه انسان و ارزش‌های عالی تعلق می‌گیرد. در ازدواج موافق هر دو نوع عشق باهم وجود دارد. پسر و دختر نامزد شده نباید تنها تحت تاثیر عشق شهوانی قرار گیرند.
در ازدواج موافق هر دو نوع عشق شهوانی و متعالی باهم وجود دارد. پسر و دختر نامزد شده نباید تنها تحت تاثیر عشق شهوانی قرار گیرند.

9- در دوران نامزدی باید پسر و دختر به جایی برسند که احساس کنند علاقه و محبتی دوجانبه است. این که تحت تاثیر دیگران عقدی با علاقه یک طرفه یا کمرنگ انجام شود به امید این که بعداعلاقه به وجود می‌آید به جز فریب چیزی نیست که پسر و دختر باید به این موضوع توجه کنند.

10- از جمله برنامه‌هایی که در دوره نامزدی می‌تواند نقش مثبت و ارزنده داشته باشد ملاقات‌های متعدد صمیمانه، مسافرت‌های کوتاه، هدیه دادن، شرکت مشترک در مجالس و محافل معنوی است. این برنامه‌ها علاوه بر آنکه موجب تفاهم و صمیمیت بیشتر می‌شود به شناخت هرچه بیشتر طرفین کمک می‌کند.

11- وجود عشق در ازدواج مهم است ولی عشق نباید طوری باشد که در ارزیابی طرف مقابل خدشه وارد کند. فرد عاشق اگر تحت تاثیر عشق و صاعقه‌های جنسی عیوب و نکات منفی طرف مقابل خود را نبیند به علت عدم شناخت واقعی موفقیت در ازدواج احتمالی است و چه بسا ازدواجشان به شکست منجر شود.
منبع:ستاره
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.