امروز در تاریخ(22فروردین)
امروز ، بیست و دوم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 22 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 11 آوریل 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:
توطئه دولت روم برضد ایران و اجرای كودتا در سال 35 میلادی
1972 سال پیش در چنین روزی در سال 35 میلادی ، سنای روم و شورای دولتی این كشور در تمام ساعات روز ، با نگرانی تمام به مسئله ارمنستان كه اردوان سوم شاه وقت ایران بدون اطلاع دولت روم پادشاه تازه ای برایش تعیین و اعزام داشته بود مذاكره كردند. اردوان سوم پسر خود «ارشك (اشك)» را به پادشاهی ارمنستان كه چند برابر امروز وسعت داشت منصوب كرده بود.
اردوان سوم كه تنها از جانب مادر به اشك اول سر دودمان اشكانیان پیوند می خورد به شاهی ایران انتخاب كرد. انتخاب شاهان اشكانی لزوما وراثتی نبود ، رای اكثریت مهستان ( سنای ایران كه اعضای آن بزرگان كشور بودند ) شرط تعیین شاه بعدی بود ، ولی چون عمدتا شاه بعدی در زمان حیات شاه وقت نامزد می شد و او پسر و یا برادر و برادر زاده خود را ترجیح می داد سلطنت از خانواده اشك خارج نمی شد ؛ مگر این كه شاه وقت پیش از تعیین شاه بعدی به مرگ ناگهانی از این دنیا می رفت.
از صورتجلسه این مذاكرات كه به دست آمده و محفوظ مانده است چنین بر می آید كه اعضای این دو مجلس در آن جلسه مشترك و محرمانه تصمیم گرفتند كه با تیرداد پسر عموی اردوان سوم كه پیش از انتخاب شدن اردوان به عنوان شاه، نامزد این مقام بود و بعدا هم از مخالفت با شاه منتخب دست بر نمی داشت تماس برقرار و وی را با دادن وعده هرگونه كمك تحریك به مبارزه مسلحانه و یا كودتا كنند. این تصمیم با صرف هزینه بسیار به اجرا درآمد. دولت روم در اجرای این تصمیم، حاكم ایبریا (گرجستان كنونی) را كه دست نشانده ایران بود ترغیب به حمایت از كودتای تیرداد كرد. این توطئه موقتا پیروز شد، پایتخت به دست تیرداد افتاد كه خود را تیرداد سوم و بدون كسب رای بزرگان كشور شاه تازه خواند و با هدف راضی كردن دولت روم، با بركناری ارشك از پادشاهی ارمنستان موافقت كرد كه حاكم گرجستان با حفظ سمت برجای ارشك نشست. اردوان سوم پس از ترك پایتخت، به منظور جلب كمك و جمع آوری نیرو جهت سركوب كردن تیرداد كودتاگر به منطقه هیركانیا (گرگان امروز) رفت. اردوان سپس با نیروی تازه به پایتخت بازگشت و تیرداد را كه مورد تنفر بسیاری از بزرگان (به علت كوتاه آمدن در برابر رومیان) بود فراری داد و مقام خود را باز گرفت ولی درصدد انتقامگیری از رومیان برنیامد و با آنان صلح و سازش كرد. اما این سازش از سوی بزرگان ایران رد و اردوان سوم بركنار شد كه با دادن قول عدم احترام به مفاد سازشنامه با روم، به سلطنت بازگشت و تا سال 41 میلادی كه زنده بود شاهی كرد. تفكر كودتا و درگیری شاهزادگان باهم تا مدتی در ایران باقی ماند و پس از مرگ اردوان سوم، دو پسر او گودرز و «واردان» بر سر كسب قدرت به جان هم افتادند و تاج پادشاهی میان آندو چند بار دست به دست گشت و از این رهگذر، ملت آسیب دید.
ضمنا بعضی محاسبات تقویمی، تاریخ برگزاری جلسه مشترك سنا و شورای دولتی روم را 10 آوریل سال 35 میلادی تعیین كرده است.
سالروز هبه فدک به حضرت فاطمه زهرا (س)
1424 سال پیش در چنین روزی در سال چهارم ه.ق ، رسول اکرم ( ص ) فدک را به حضرت فاطمه زهرا ( س ) هبه کردند .
« فدک »، سرزمین آباد و حاصلخیزى بود که در نزدیکى «خیبر» قرار داشت و فاصله آن با مدینه، در حدود یکصد و چهل کیلومتر بود که پس از دژهاى خیبر، نقطه اتکاء یهودیان حجاز به شمار مىرفت.(1)
وقتی در سال هفتم هجری قلعه های خیبر به دست مسلمانان فتح گردید و قدرت مركزی یهود در هم شكسته شد، ساكنان فدك از در صلح و تسلیم نیمی از سرزمین خود را به پیامبر(ص) واگذار كردند. با توجه به آیه 6 سوره حشر «مساله فی ء» این سرزمین از آن رسول گرامی گردید و آن حضرت مجاز بود كه آنجا را برای خود برداشته یا به یكی از مصارفی كه در آیه 7 سوره حشر آمده برساند.
زمینهای خیبر كه با جنگ و قدرت نظامی فتح شده بود (كه در اصطلاح فقهی مفتوحة عنوة نامیده می شود) می بایست در میان مسلمانان تقسیم گردد ولی زمینهای فدك از آنجا كه بدون جنگ بدست آمده بود، جز انفال و فی ء بشمار می رفت و اختیار این گونه زمینها با پیامبر(ص) بود.
منظور از بخشیدن این ملک - چنانکه قرائن گواهى مىدهد- دو چیز بود:
1-زمامدارى مسلمانان پس از درگذشت پیامبر اسلام طبق تصریح مکرر پیامبر،با امیرمؤمنان بود و چنین مقام و منصبى به هزینه سنگینى نیاز دارد. على«ع» براى حفظ این مقام و منصب ، مىتوانست از درآمد«فدک»، حداکثر استفاده را بنماید.
2-خاندان پیامبر- که فرد کامل آن یگانه دختر وى و نور دیدگانش حضرت حسن و حضرت حسین(ع)بود - باید پس از فوت پیامبر، به صورت آبرومندى زندگى کنند و حیثیت و شرف پیامبر محفوظ بماند.
براى نیل به این اهداف پیامبر(ص) ، «فدک» را به دختر خود بخشید. محدثان و مفسران شیعه و گروهى از دانشمندان سنى مىنویسند:وقتى آیه «و آت ذا القربى حقه و المسکین و ابن السبیل» نازل گردید، پیامبر دختر خود فاطمه را خواست و فدک را به وى واگذار نمود. ناقل این مطلب،ابو سعید خدرى است که یکى از صحابه بزرگ رسول خدا مىباشد. همه مفسران اعم از شیعه و سنى قبول دارند که این آیه،در حق نزدیکان و خویشاوندان پیامبر نازل گردیده و دختر وى روشنترین مصداق«ذى القربى»است.
به هر روی پیامبر اكرم(ص) فدك را به حضرت زهرا(س) واگذار فرمود لیکن پس از رحلت آن حضرت این سرزمین مورد مصادره قرار گرفت.
وقوع غزوه بنی النضیر
1424 سال پیش در چین روزی در سال چهارم ه ق ، غزوه بنی نضیر اتفاق افتاد . بنى النضیر تیرهاى از یهود بودند که در جنوب شرقى مدینه سکونت داشتند و داراى قلعه و مزارع و نخلستانى در آن محل بودند،اینان با پیغمبر اسلام پیمان عدم تعرض و دوستى داشتند و متعهد شده بودند که بر ضد مسلمانان اقدامى نکنند و کسى را علیه ایشان تحریک ننمایند .دو حادثه شوم«رجیع و بئر معونه»سبب شد که دوباره زبان آنان به استهزاى مسلمانان باز شود و سخنان ناهنجارى درباره پیغمبر اسلام بر زبان آرند و سبب جرئت دشمنان و منافقین گردند. پیغمبر اسلام دیگر بار متوجه این دشمنان داخلى گردید و در صدد برآمد تا از عقیده قلبى آنان نسبت به مسلمانان مطلع شده و پایدار نبودن ایشان را در پیمانى که بسته بودند آشکار سازد. کشته شدن آن دو عامرى به دست عمرو بن امیه سبب شد که پیغمبر اسلام در صدد تهیه دیه و خونبهاى آن دو نفر بر آید و آنان را به کسان مقتولان که هم پیمان با او بودندـبپردازد. و چون قبیله بنى عامر همانگونه که با رسول خدا(ص)همپیمان بودند با یهود بنى النضیر نیز همپیمان بودند،رسول خدا(ص)در صدد برآمد تا از یهود مزبور کمک بگیرد و به همین منظور با ده نفر از یاران خود که از آن جمله على بن ابیطالب(ع)بود به سوى محله بنى النضیر حرکت کرد و چون بدانجا رسید و منظور خود را اظهار کرد آنان در ظاهر از پیشنهاد آن حضرت استقبال کرده و آمادگى خود را براى کمک و مساعدت در این باره اظهار داشتند و از آن حضرت دعوت کردند تا در محله آنان فرود آید،پیغمبر اسلام فرود آمده و به دیوار قلعه آنان تکیه داد و به انتظار کمک آنها در آنجا نشست،در این موقع چند تن از سرکردگان آنها به عنوان آوردن پول یا تهیه غذا به میان قلعه رفته و با هم گفتند: ـشما هرگز براى کشتن این مرد چنین فرصتى مانند امروز به دست نخواهید آورد خوب است هم اکنون مردى بالاى دیوار برود و سنگى را از بالا بر سر او بیفکند و ما را از دست او راحت و آسوده سازد،همگى این رأى را پسندیده و با اینکه یکى از بزرگانشان به نام سلام بن مشکم با این کار مخالفت کرد ، به سخن او گوش نداده و در صدد انجام این کار بر آمدند. شخصى از ایشان به نام عمرو بن جحاش انجام این کار را به عهده گرفت و بىدرنگ خود را به بالاى دیوار رسانید تا توطئه آنها را اجرا کند. ولى قبل از اینکه او کار خود را بکند خداى تعالى به وسیله وحى پیغمبر را از توطئه ایشان آگاه ساخت و رسول خدا(ص)فورا از جاى خود برخاسته و مانند کسى که دنبال کارى مىرود بدون آنکه حتى یاران خود را خبر کند به سوى مدینه به راه افتاد.در برخى از نقلها هم آمده که رو به اصحاب خود کرده فرمود:شما در جاى خود باشید و خود تنها راه شهر را در پیش گرفت . اصحاب که دیدند مراجعت پیغمبر به طول انجامید از جاى برخاسته به جستجو پرداختند و از کسى که از مدینه مىآمد سراغ آن حضرت را گرفتند و او گفت:من پیغمبر را در شهر مدینه دیدار کردم. پیغمبر اسلام مطمئن بود که با رفتن او،یهود جرئت آنکه به اصحاب او گزندى برسانند ندارند و از عکس العمل و انتقام رهبر مسلمانان بسختى واهمه و بیم دارند. به هر صورت،یاران رسول خدا(ص)که این حرف را شنیدند خود را به مدینه و نزد پیغمبر رساندند و چون علت آمدن او را پرسیدند حضرت توطئه آنها و وحى خداى تعالى را به ایشان اطلاع داد،و به دنبال آن یکى از مسلمانان به نام محمد بن مسلمه را مأمور کرده فرمود:به نزد یهود بنى النضیر برو و به آنها بگو:شما پیمان شکنى کردید و از در مکر و حیله بر آمدید و نقشه قتل مرا طرح نمودید،اینک تا ده روز مهلت دارید که از این سرزمین بروید و از آن پس اگر در اینجا ماندید کشته خواهید شد. محمد بن مسلمه پیغام رسول خدا(ص)را به آنها رسانید،یهود مزبور که تاب مقاومت در برابر مسلمانان را در خود نمىدیدند آماده رفتن شدند ولى عبد الله بن ابىـسرکرده منافقین مدینه براى آنها پیغام فرستاد که از جاى خود حرکت نکنید و ما دو هزار نفر هستیم که آماده کمک به شما هستیم و هرگز شما را تسلیم محمد نخواهیم کرد و یهود بنى قریظه نیز به پشتیبانى شما برخاسته و شما را یارى مىکنند.یهودیان گول وعده او را خورده و ماندند،و به محکم کردن قلعههاى خویش پرداختند و چون مهلت به پایان رسید پیغمبر اسلام پرچم جنگ را بست و به دست على بن ابیطالب(ع)داد و با سربازان اسلام به سوى قلعههاى بنى النضیر حرکت کرد و دستور محاصره آنان را صادر فرمود. محاصره آنان به طول انجامید که بعضى مدت محاصره را بیست و یک روز ذکر کردهاند،و به گفته برخى رسول خدا(ص)براى اینکه یهود مزبور از آن سرزمین دل برکنند و یا کمال خوارى و ذلت خود را به چشم ببینند دستور داد چند نخله خرما را از باغهاى آنها قطع کردند و همین هم شد و آنها تسلیم شده و حاضر به ترک خانه و دیار گشتند و از آن سرزمین رفتند،و مفسران نیز گفتهاند آیه«ما قطعتم من لینة او ترکتموها قائمة على اصولها فباذن الله ...» نیز در همین باره نازل شده که چون یهود بنى النضیر آن حضرت را در این کار سرزنش کردند این آیه نازل شد،و در کتاب سیرة المصطفى آمده است که مجموع نخلههایى که مسلمانان قطع کرده و یا سوزاندند شش نخله بود و در نقلى که فخر رازى در تفسیر همین آیه از ابن مسعود کرده وى گفته است:رسول خدا(ص)دستور داد چند نخله خرما را که سر راه جنگجویان و مزاحم آنان براى جنگ بود قطع کردند. و به هر صورت یهودیان که دیدند از کمکهایى که عبد الله بن ابى وعده کرده بود خبرى نشد و یهود بنى قریظه هم براى نجات آنها اقدامى نکردند به ستوه آمده و تدریجا ترس و ناامیدى بر آنها مستولى شد و تسلیم شدند و از پیغمبر اسلام امان خواستند تا از مدینه کوچ کنند . رسول خدا(ص)موافقت فرمود که هر سه نفر از آنها یک شتر با خود ببرند و هر چه مىخواهند از اثاثیه خود بر آن بار کنند و بقیه را به جاى بگذارند و بروند. و بدین ترتیب یهود بنى النضیر از مدینه کوچ کرده جمعى از آنها در خیبر اقامت گرفتند و بیشترشان نیز به شام رفتند و با رفتن آنها غنیمت بسیارى براى مسلمانان به جاى ماند که رسول خدا(ص)با مشورت اصحاب آن را به مهاجرین مکه که تا آن روز به صورت میهمان در خانه انصار زندگى مىکردند اختصاص داد و میان آنها تقسیم کرد و از آن پس مهاجرین مکه نیز مانند مردم دیگر مدینه صاحب خانه و زندگى مستقل و جداگانهاى شدند،و از کمک انصار بىنیاز گشتند.تنها دو نفر از انصار بودند که به خاطر حاجتى که داشتند آن حضرت سهمى نیز به هر کدام از آن دو داد که یکى ابودجانه انصارى و دیگر سهل بن حنیف بود. و بر طبق نقل کازرونىـبغیر از خانه و اثاث و زمین و باغهاـ50 زره و 50 کله خود،و 340 شمشیر از ایشان به جاى ماند که میان مسلمانان تقسیم شد. و دو نفر از یهود مزبور نیز به نام یامین بن عمرو و ابو سعد بن وهب مسلمان شدند و در مدینه ماندند.
تصرف مجمع الجزایر آلاند ، توسط امپراتوری روسیه
198 سال پیش درچنین روزی در سال 1809 میلادی ، مجمع الجزایر آلاند به تصرف امپراتوری روسیه در آمد این مجمع الجزایر سالها مورد اختلاف و جنگ میان دول فنلاند و روسیه بود ،مجمع الجزایر آلاند كه در دریای بالتیك واقع است . تا سال 1917 تحت سلطه روسیه بود و سر انجام در این سال به فنلاند بازپس داده شد .
اختراع ماشین تولید سرمای مصنوعی توسط فردیناند كاوه
148 سال پیش درچنین روزی در سال 1859 میلادی ، «فردیناند كاوه » صنعتگر وشیمیدان مشهور فرانسه ماشین تولید سرمای مصنوعی را اختراع كرد این ماشین كه با استفاده گاز آمونیاك سرمای مصنوعی تولید می كرد ، پس از كامل شدن به صورت یخچال امروزی در آمد . این اختراع نخستین گام در راه جلو گیری از مرگ میر انسانها بر استفاده از موادغذایی فاسد بود . تا قبل از این تاریخ هر ساله بسیاری از انسانها در نقاط مختلف جهان بویژه در مناطق گرمسیر بر اثر مسمومیت و فساد مواد غذایی جان خود را از دست می دادند .
آغاز محاکمه ایشمن
64 سال پیش در چنین روزی در سال 1961 میلادی ، آدولف اییشمن یکی از فرماندهان نازیست که شمار زیادی از یهودیان را کشته بود مورد محاکمه قرار گرفت . وی از سال 1941-1945 در سازمان گشتاپو، رئیس بخش مربوط امور یهودیان بود. او رئیس بخش عملیات مربوط به تبعید و اخراج 3 ملیون یهودی و فرستادن آنان به اردوگاه های مرگ بود. وی در سال 1932 به حزب اتریش پیوست و بعد از آن یکی از اعضای ss شد و در سال 1934 در اردوگاه کار اجباری داخو به عنوان سرجوخه مشغول به کار شد.
وی در همان سال به SD پیوست و مورد توجه هانریش هیلمر و رینهارد هابریچ قرار گرفت. تا سال 1935 هنوز مشغول کار در بخش مربوط به بازجویی و تحقیق درباره ی حل مساله یهودیان بود. در همین سال درباره ی مهاجرت یهودیان به خاور میانه با سران عرب مذاکره کرد.
با اشغال اتریش در مارس 1938 یهودیان را برای مهاجرت به وین تشویق کرد و چون کارش موفقیت آمیز بود، عده ای را به پراگ و برلین اعزام کرد.وی در سال 1939 مجددا به برلین برگشت و ریاست سازمان امور حمل و نقل یهودیان را برعهده گرفت.
ایشمن، کنفرانس ونسو را در رابطه با حل نهایی مساله یهودیان تشکیل داد و از این زمان به بعد کار فرستادن آنها به اردوگاه های مرگ و غارت اموالشان را آغاز کرد. در پایان جنگ جهانی دوم، وی دستگیر و در یک اردوگاه آمریکایی زندانی گشت. در همین زمان به طور ناشناس موفق به فرار به آرژانتین شد و با نام مستعار ریکاردو کلمنت ده سال در این کشور زندگی کرد.تا اینکه در سال 1960 آژانس امنیتی رژیم صهیونیستی (موساد) با همکاری سازمان امنیتی آلمان وی را دزدیده و به اسرائیل بردند.
تولد ژآک پره ور
30 سال پیش در چنین روزی در سال 1977 میلادی ، ژاک پره ور شاعر و فیلمنامهنویس مشهور فرانسوی دیده از جهان فروبست .
او در نوئی-سور-سن نزدیك پاریس دنیا آمد. با دیدن فیلمهای چارلی چاپلین، شیفته سینما شد و بعدها برای كارگردان هایی مثل ژان رنوار، كلود اوتان لارا و مارسل كارنه فیلمنامه نوشت. از طرف دیگر، پای ثابت محفل سوررئالیستها بود. با لوئی آراگون و آندره برتون می گشت و شعر می گفت. شعرهایی كه همیشه تا زمان مرگش، 1977، و بعد از آن خوب فروش میرفت و زیاد خوانده میشد. او به هنگام مرگ 77 سال داشت .
آغاز نهضت اسلامی فلسطین
25 سال پیش در چنین روزی در سال 1982 میلادی ، نهضت اسلامی فلسطین ( انتفاضه نخست) آغاز شد .
پس از صدور بیانیه باالفور در سال 1917 میلادی ، اولین رژیم صهیونیستی درفلسطین اشغالی تشکیل شد. در آستانه اشغال فلسطین توسط ژنرال آلنبی ، جیمز بالفور وزیرامور خارجه وقت انگلیس طی نامه ای به لیونل والتر دوروچیلد ، قول همکاری تمام عیاری را در جهت تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین به وی داد . لذا در زمانی که آلنبی به سوی فلسطین می شتافت ، بالفور نیز جدی ترین گام را در زمینه تشکیل یک رژیم صهیونیستی در فلسطین برداشت . در همین زمان صهیونیست ها از نامه بالفور و پیشروی ژنرال آلنبی به عنوان استجابت دیرینه دعای قوم یهود یاد می کردند . طی مدت سی سال و درحالی که مسلمان ها در اختلاف و چند دستگی به سر می بردند ، بریتانیا زمینه را برای تشکیل رژیم صهیونیستی فراهم کرد. هجوم صهیونیست ها از سراسر جهان به فلسطین , تشکیل گروه های نظامی صهیونیستی ،در اختیار قرار دادن امکانات مالی و اقتصادی ، تقویت وجهه صهیونیست ها در جهان از طریق رسانه های بین المللی و سرکوب مسلمانان فلسطین از جمله مهمترین اقدامات استعمار در جهت تشکیل رژیم صهیونیستی بود . سرانجام پس از آمده شدن موقعیت ، انگلستان بر قیمومت و اشغال خود در فلسطین پایان داد و از آن جا خارج شد. پس از این واقعه ، رژیم اشغالگر قدس موجودیت خود را اعلام کرد و نخستین جنگ اعراب و این رژیم که منجر به پیروزی صهیونیست ها شد ، در گرفت . پس از این وقایع مردم فلسطین قهرمانانه دست به تشکیل جنبش های آزادی بخش زدند و در این زمینه توانستند تا حدود زیادی موفق عمل نمایند . انتفاضه فلسطینیان و نهضت اسلامی مردم فلسطین به دور از صلاحدید احزاب سیاسی فلسطین تنها بر آزاد سازی قدس شریف از ید اشغالگران صهیونیست تاکید می کند.
قدس نخستین قبله مسلمانان جهان سرزمین اصلى و وطن میلیون ها آواره مسلمان فلسطینى است که استکبار جهانى با همکاری صهیونیسم جنایتکار از سال 1948 آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهاى اشغالگر قدس قرار داد .
عملیات بیت المقدس 5
18 سال پیش درچنین روزی در سال 1367 شمسی ، عملیات بیت المقدس 5 آغاز شد . این عملیات با رمز یا ابا عبد الله الحسین(ع)در منطقه عملیاتی پنجوین آغاز گردید . در پایان عملیات یاد شده 3500 تن از نیروهای ارتش رژیم بعث عراق کشته و یا مجروح شدند .
درگذشت حسین سرشار
11 سال پیش در چنین روزی در سال 1375 ه.ش ، حسین سر شار بازیگر سینما و استاد اپرا و از پیشگامان دوبله فیلم در ایران درگذشت .
مرحوم حسین سرشار در تهران متولد شد.او تحصیلات موسیقی خود را در ایتالیا انجام داد. در دوره دانشجوئی در ایتالیا همراه با مرتضی حنانه و بهجت صدر و دیگران در دوبله فیلمهای ایتالیائی شرکت داشت. صدای او با ویتوریو دسیکا و آلبرتو سوردی در خاطر سینما دوستان مترادف است.
وی ازهنرستان عالی موسیقی دررشته اواز دیپلم گرفت وسپس دوره نهایی کنسرواتوار سانتاچی چیلیای رم رابادرجه اول بپایان رسانید.درکنکوربین المللی اپرای لافنی چه درونیزشرکت نمودویکی ازهفت برنده جایزه اواز آن مسابقه شد.درنهایت ازطرف همان اپرا بعنوان سولیست درکنسرتی با ارکسترمیلان شرکت نمود. همچنین دراجرای اپراهایی در ونیز وناپل نقشهایی را بر عهده گرفت.درشهررم نقش اول اپرای کویرینو- برداشتی از؛ آن که گفت آری آن که گفت نه، اثر برشت - رابازی کرد. پس ازاتمام تحصیلات عالی به تهران بازگشت وازبدو افتتاح تالار رودکی بعنوان سولیست اول مشغول بکار شد. درکنسرتهایی به رهبری حشمت سنجری و فرهادمشکوه شرکت نمود.
وی در طول فعالیت هنری خود ، نقش اول اپراهای کوزی فانتوته و دون ژوان اثرموتسارت-وکاوالریاروستیکانا اثر ماسکانیوریگولتو-ایلتراواتور-لاتراویاتا-قدرت سرنوشتوفالستاف اثروردی وتوسکا-لابوهوم ومادام باترفلای از پوچینی را برعهده داشت. اخرین کار زنده یاد سرشار اجرای توانمند وماهرانه قطعه ایران میباشد.این قطعه که درتیرماه سال 1367 درتالاروحدت اجراگردید یادآور دلاوریهای مردم ایران زمین می باشد.
پی نوشت :
1- کتاب فروغ ابدیت، ج 2، نویسنده: آیت الله جعفر سبحانى
منابع :
مهر
سایت درگاه
روزنامک
ویکی پدیا
صدا و سیما
کتاب زندگانى حضرت محمد(ص)
شهید آوینی
منتقد