تبیان، دستیار زندگی

نیمه پنهان رینوپلاستی

از جراحی بینی توقع بیجا نداشته باشید

بعضی افراد توقعات نامعقولی از جراحی بینی دارند که انجام‌پذیر نیست و با عملکرد طبیعی بینی و حتی اصول زیبایی‌شناختی مغایرت دارد که در این صورت پزشکان زیر بار جراحی چنین بیمارانی نمی‌روند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جراحی بینی
رینوپلاستی یک عمل جراحی با هدف اصلاح بدشکلی‌های مادرزادی یا اکتسابی بینی و همچنین بازسازی ساختار بینی آسیب‌دیده با حفظ عملکرد تنفسی آن است. در عمل رینوپلاستی، اختلالات ساختمانی و عملکردی بینی که در مرحله جنینی (قبل از تولد) یا در نتیجه هر‌ گونه بیماری یا آسیب‌های فیزیکی طی زندگی ایجاد شده، برطرف ‌می‌‌شود.

بینی یک ساختمان بسیار پیچیده و ظریف است که علاوه بر اینکه نقش مهمی در زیبایی صورت دارد، در عملکرد تنفسی نیز تاثیرگذار است. ما یک شخص را با حاشیه‌ها و مرزهای بینی به طور نیمه‌خودآگاه شناسایی ‌می‌‌کنیم زیرا ابعاد و زوایای قسمت‌های مختلف بینی برای هر یک از افراد بسیار اختصاصی و منحصر به فرد است.

اندازه و شکل بینی در نژادهای مختلف بسیار متفاوت است؛ به طور مثال، در نژاد آسیای شرقی، بینی کوتاه و پهن است و در مناطق شمال‌شرقی کشورمان که شباهت‌هایی با این نژاد دارند نیز با بینی‌هایی این‌چنینی مواجه هستیم؛ در حالی که ساکنان شمال کشور بینی‌هایی با طول بلند دارند. با این حال، بسیاری از خانم‌ها صرف‌نظر از نژاد و قومیت می‌‌خواهند بینی کوچک و باریکی داشته باشند.

برجسته‌ترین قسمتی که در صورت در معرض دید قرار دارد، بینی است و طبیعتا انحراف بینی از حالت طبیعی برای افراد بسیار بارز است. داشتن یک بینی طبیعی، مهم است اما ظاهر آن امری نسبی و کاملا وابسته به فرد است.
با وجود اینکه ظاهر بینی در زیبایی چهره نقش بزرگی دارد، توجه به سایر اجزای صورت نیز بسیار مهم است. چه‌بسا فردی از بزرگ بینی شکایت دارد، در حالی که چانه عقب‌رفته دارد و درحقیقت لازم است چانه کوچک خود را بزرگ کند تا ظاهر صورتش مطلوب شود.

تقریبا در تمام کتاب‌های جراحی پلاستیک صورت، بخشی به اصول زیبایی‌شناختی صورت اختصاص داده شده است. زوایا، فواصل و نسبت‌های اجزای مختلف صورت در یک صورت زیبا باید با هم هماهنگی داشته باشند؛ مثلا در یک صورت زیبا، پهنای پایین بینی یک‌پنجم پهنای صورت و برابر با پهنای هریک از چشم‌هاست یا زاویه مطلوب بین پایین بینی و پشت لب بالا در آقایان 95-90 درجه و در خانم‌ها 110-95 درجه است.

با این وجود افراد با توجه به زمینه‌های فرهنگی – اجتماعی، قومیت و نژاد، تعریف‌های متفاوتی از زیبایی داشته و توقعات مختلفی دارند، بنابراین مشاوره قبل از انجام عمل جراحی بسیار ضروری است تا پزشک از توقعات بیمار مطلع شود.

چه‌بسا بعضی افراد توقعات نامعقولی دارند که انجام‌پذیر نیست و با عملکرد طبیعی بینی و حتی اصول زیبایی‌شناختی مغایرت دارد که در این صورت پزشکان زیر بار جراحی چنین بیمارانی نمی‌روند.

در مجموع مهم این است که به این نکته توجه شود: جراح و بیمار قبل از جراحی باید توافق نظر کلی درباره تغییرات داشته باشند و از سوی دیگر باید قابلیت‌های جراح و خواسته‌های بیمار با هم متناسب باشند.

اگر نقطه‌نظر مشترک رابطه پزشک- بیمار مشخص شود، دانش و آگاهی، مهارت‌ها و تجربه جراح اجازه ‌می‌‌دهند خواسته‌های معقول بیمار با لحاظ کردن حفظ عملکرد تنفسی بینی به واقعیت بپیوندد.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.