ختم قرآن
آیا ثواب قرائت برخى از سورههاى قرآن- كه به اندازه ختم قرآن ذكر شده است- انسان را از ختم قرآن بىنیاز مىكند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : شنبه 1396/10/30 ساعت 17:46
در این باره اشاره به چند نكته شایان توجه است:
1. ثوابها براساس لطف و تفضل از سوى خداوند است و نیازى نیست كه تساوى در آن ملاحظه شود؛ برخلاف كیفرها كه باید عدالت در آن رعایت گردد.
2. اینگونه روایات كه بیانگر ثواب بسیار براى یك كار نیك است- بر فرض صحت- به جهت تشویق مردم و ترویج یك فرهنگ هدایتگر در جامعه است؛
یعنى، اگر چنین كارهاى پسندیده بهطور مستمر به وسیله افراد جامعه انجام پذیرد، شایسته چنان ثوابهاى فراوان از سوى خداوند است. به ویژه آنكه صفت رحمت خداوند، غالب است و در لطف و بخشش به بندگان هیچگونه بخل و محدودیتى ندارد. از این رو، این گونه روایات براى ایجاد انگیزه انجام كارهاى خیر است؛ نه آنكه انگیزه عمل به كارهاى بزرگ و گسترده را در میان مؤمنان از بین ببرد.
3. روایات مربوط به ثواب قرائت سورهها، همگى داراى اسناد صحیح و معتبرى نیست.
4. برخى از سورهها كه فراوانى ثواب تلاوت براى آنها ذكر مىشود، به تناسب تدبّر و عمل به آنها مىباشد. «1»
5. برخى از پیامها و محتواهایى كه در سورهاى خاص وجود دارد، نقشى كلیدى در عمل كردن و باور به محتواى دیگر سورههاى قرآن دارد؛ به گونهاى كه با پذیرش و ایمان به آن، پذیرش و باور نسبت به دیگر سورهها حاصل مىشود.
قرآن گاه مطلبى را بهطور اجمال و كلى در جایى مطرح كرده و سپس تفصیل آن را در چندین سوره بیان مىكند؛ براى مثال عصاره قرآن در سوره حمد است و به عنوان كلید پذیرش تمام معارف قرآن مطرح شده است و مجموعه توحید ذاتى، صفاتى و افعالى خداوند و تنزّه كامل او در سوره «اخلاص» آمده است. به عبارت دیگر بعضى از سورهها، مواضع اصولى اسلام است كه در دیگر سورهها به تبیین و تفصیل آن پرداخته مىشود.
6. علت فضیلت یافتن یك سوره، گاهى با شرایط خاص فرهنگى و اجتماعى
ارتباط دارد؛ یعنى، روایتى از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله یا ائمه اطهار علیهم السلام در فضیلت سورهاى و آیهاى وارد شده، كه تكرار آن در میان مردم به حفظ كیان اندیشه و عقیده جامعه كمك فراوانى مىكند و یا در زنده ماندن برخى رخدادهاى مهم اسلامى تأثیر بسزایى دارد.
7. آنچه اهمیت دارد «پایدارى ثواب» و عمقبخشى به «نورانیت» كار خیر در دل و جان است. تلاوت قرآن بهطور پیوسته، نورانیت را در دل و جان عمق بیشترى مىدهد، به همین جهت بیشتر روایاتى كه براى ثواب برخى سورهها آمده؛ شرط آن را تلاوت هر شب و یا تكرار آن را به تعداد خاصى قرار داده است.
8. مقصود از روایتهایى كه آثار خاصى را براى برخى از اعمال ذكر كردهاند این نیست كه فلان عمل «علت تامه» آن اثر است؛ بلكه مقصود «اقتضا» ى اثر است.
«علت تامه» مجموع علل مؤثر بر یك چیز با رفع تمام موانع است. تأثیر چنین علتى بر معلول حتمى و ضرورى است و به هیچ وجه تخلف بردار نیست.
در حالى كه «مقتضى» یكى از شرایط مؤثر بر یك پدیده است كه در صورت فقدان موانع مىتواند اثر كند ولى اگر مانعى بر سر راه آن قرار گیرد توان تأثیر ندارد.
در پایان اشاره به یك اصل مهم شایان توجه است؛ كه «جایگزین» هم مانند «بَدَل» مىباشد و از برخى جهات مانند «اصل» است. اما تمامى حقیقت و آثار «اصل» را ندارد. چنان كه زینتآلات بدلى، از نظر زیبایى ظاهرى مانند طلاى اصل مىباشد اما از نظر پایدارى و ارزش واقعى، همانند طلاى اصل نیست.
بدیهى است تلاوت تمامى آیات قرآن داراى آثار بسیار فراوان علمى، معنوى مىباشد كه با خواندن یك یا چند سوره تمامى آن بركات حاصل نخواهد شد.
اما برخى از آثار مانند ثواب تفضلى را چه بسا خواهد داشت.
منبع :پرسمان/معارف
1. ثوابها براساس لطف و تفضل از سوى خداوند است و نیازى نیست كه تساوى در آن ملاحظه شود؛ برخلاف كیفرها كه باید عدالت در آن رعایت گردد.
2. اینگونه روایات كه بیانگر ثواب بسیار براى یك كار نیك است- بر فرض صحت- به جهت تشویق مردم و ترویج یك فرهنگ هدایتگر در جامعه است؛
یعنى، اگر چنین كارهاى پسندیده بهطور مستمر به وسیله افراد جامعه انجام پذیرد، شایسته چنان ثوابهاى فراوان از سوى خداوند است. به ویژه آنكه صفت رحمت خداوند، غالب است و در لطف و بخشش به بندگان هیچگونه بخل و محدودیتى ندارد. از این رو، این گونه روایات براى ایجاد انگیزه انجام كارهاى خیر است؛ نه آنكه انگیزه عمل به كارهاى بزرگ و گسترده را در میان مؤمنان از بین ببرد.
3. روایات مربوط به ثواب قرائت سورهها، همگى داراى اسناد صحیح و معتبرى نیست.
4. برخى از سورهها كه فراوانى ثواب تلاوت براى آنها ذكر مىشود، به تناسب تدبّر و عمل به آنها مىباشد. «1»
5. برخى از پیامها و محتواهایى كه در سورهاى خاص وجود دارد، نقشى كلیدى در عمل كردن و باور به محتواى دیگر سورههاى قرآن دارد؛ به گونهاى كه با پذیرش و ایمان به آن، پذیرش و باور نسبت به دیگر سورهها حاصل مىشود.
قرآن گاه مطلبى را بهطور اجمال و كلى در جایى مطرح كرده و سپس تفصیل آن را در چندین سوره بیان مىكند؛ براى مثال عصاره قرآن در سوره حمد است و به عنوان كلید پذیرش تمام معارف قرآن مطرح شده است و مجموعه توحید ذاتى، صفاتى و افعالى خداوند و تنزّه كامل او در سوره «اخلاص» آمده است. به عبارت دیگر بعضى از سورهها، مواضع اصولى اسلام است كه در دیگر سورهها به تبیین و تفصیل آن پرداخته مىشود.
6. علت فضیلت یافتن یك سوره، گاهى با شرایط خاص فرهنگى و اجتماعى
ارتباط دارد؛ یعنى، روایتى از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله یا ائمه اطهار علیهم السلام در فضیلت سورهاى و آیهاى وارد شده، كه تكرار آن در میان مردم به حفظ كیان اندیشه و عقیده جامعه كمك فراوانى مىكند و یا در زنده ماندن برخى رخدادهاى مهم اسلامى تأثیر بسزایى دارد.
7. آنچه اهمیت دارد «پایدارى ثواب» و عمقبخشى به «نورانیت» كار خیر در دل و جان است. تلاوت قرآن بهطور پیوسته، نورانیت را در دل و جان عمق بیشترى مىدهد، به همین جهت بیشتر روایاتى كه براى ثواب برخى سورهها آمده؛ شرط آن را تلاوت هر شب و یا تكرار آن را به تعداد خاصى قرار داده است.
8. مقصود از روایتهایى كه آثار خاصى را براى برخى از اعمال ذكر كردهاند این نیست كه فلان عمل «علت تامه» آن اثر است؛ بلكه مقصود «اقتضا» ى اثر است.
«علت تامه» مجموع علل مؤثر بر یك چیز با رفع تمام موانع است. تأثیر چنین علتى بر معلول حتمى و ضرورى است و به هیچ وجه تخلف بردار نیست.
در حالى كه «مقتضى» یكى از شرایط مؤثر بر یك پدیده است كه در صورت فقدان موانع مىتواند اثر كند ولى اگر مانعى بر سر راه آن قرار گیرد توان تأثیر ندارد.
در پایان اشاره به یك اصل مهم شایان توجه است؛ كه «جایگزین» هم مانند «بَدَل» مىباشد و از برخى جهات مانند «اصل» است. اما تمامى حقیقت و آثار «اصل» را ندارد. چنان كه زینتآلات بدلى، از نظر زیبایى ظاهرى مانند طلاى اصل مىباشد اما از نظر پایدارى و ارزش واقعى، همانند طلاى اصل نیست.
بدیهى است تلاوت تمامى آیات قرآن داراى آثار بسیار فراوان علمى، معنوى مىباشد كه با خواندن یك یا چند سوره تمامى آن بركات حاصل نخواهد شد.
اما برخى از آثار مانند ثواب تفضلى را چه بسا خواهد داشت.
منبع :پرسمان/معارف
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .