تبیان، دستیار زندگی

فقدان قانون در زمینه عرفان های نوظهور

چرا با برگزاری کلاسهای عرفان های نوظهور از جمله عرفان حلقه که به صورت علنی میباشد، از سوی نهادهای نظارتی کشور علیرغم اطلاع آنان، اقدامی صورت نمی گیرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقدان قانون در زمینه عرفان های نوظهور

 چنانکه در سوال خود به آن اشاره کردید، به طور قطع سازمان های اطلاعاتی کشور نسبت به برگزاری اینگونه جلسات اطلاع و آگاهی کافی دارند، اما آنچه باعث عدم برخورد با برگزاری این جلسات می شود، فقدان و خلاء قانونی در زمینه انحرافات معنوی در قوانین کشور می باشد.
متأسفانه یكی از دلایل فعالیت‌های عرفان‌های نوظهور در كشور نبود قانون است. اگر قانون واضح و شفافی در این باره وجود داشت كار به اینجا نمی‌رسید كه تعداد زیادی از افراد به نام معنویت‌، خود را به عرفان حلقه بسپارند، بعد معلوم می‌شود نه درمان آنها درمان بوده و نه عرفان آنها اسلامی. اگر كسی در خیابان به دیگری اهانت كند، قانون در مورد آن مشخص است، اما اگر كسی باورها و اعتقادات دینی هزاران نفر را با نام عرفان و معنویت از آنها بگیرد، قانون در این مورد ساکت است. نباید منتظر ماند كه انحراف یك جریان مثل روز برای همه روشن شود و تبعات امنیتی و روانی و اخلاقی آن در جامعه گسترش یابد و بعد قوه قضائیه برای پیشگیری از آن جریان ورود پیدا كند. حتی موسس عرفان حلقه نیز پس از آنکه در سال 85 دستگیر شد به خاطر همین فقدان قانونی، آزاد شد و در نهایت این شخص به خاطر ارتکاب جرایم دیگر مانند کلاهبرداری و اخاذی (داشتن شاکی خصوصی) دستگیر شد.
البته روشن است که مجازات باید گام آخر باشد اما نسبت به رهبران معنویت‏های انحرافی که آگاهانه و از روی تعمد، سلامت روانی و معنوی مردم و باورها و اعتقادات ایشان را مورد هجمه قرار داده‏اند معمولا کار فرهنگی اثر گذار نیست و این‏ها دانسته و حساب‏شده در مسیر مریدپروری وارد شده‏اند. از این رو لازم است قوانین شفافی در این باب تصویب شود که قوه قضائیه بتواند با جرایمی که در حوزه معنویت و عرفان اتفاق می‏افتد به خوبی برخورد کند.
منبع:پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .