تبیان، دستیار زندگی

تبدیل گفتار به نوشتار با چند نرم‌افزار

speechtexter.com نرم افزاری تحت وب است که به شما اجازه می‌دهد به‌صورت آنلاین، سریع صحبت کنید و آن هم سریع گفته‌هایتان را تایپ کند. البته زبان این سرویس، قابل تغییر به چند ده زبان دنیاست که خوشبختانه فارسی هم در میان فهرست آن به چشم می‌خورد. بیایید کمی با این برنامه کار کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نرم افزار
اولین باری که توانستم به‌خوبی به کمک یک ابزار آنلاین، صدا را به نوشتار تبدیل کنم، روزی بود که با وب سایت speechtexter آشنا شدم. تجربه‌ی واقعا هیجان انگیزی بود چرا که چند هفته پیش از آن، حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه کرده بودم و یک سی‌دی خریده بودم که طراح آن مدعی بود از طریق این نرم‌افزار می‌توانید به سرعت بالا، گفتار خود را به متن تبدیل کنید. اما این محصول، دردسر‌های زیادی داشت و از شما چه پنهان، سرعت تایپ دستی‌ام از سرعت نوشتار آن بیشتر بود. البته شمار خطاهای این محصول هم بسیار زیاد بود و من واقعا فرصت اصلاح اشتباهاتش را نداشتم.

شروع کار

اگر به آدرس speechtexter.com بروید تصویر زیر را در صفحه‌ی اول وبسایت مشاهده می‌کنید:

نرم افزار
یک دکمه به نام START وجود دارد که برای شروع صحبت می‌بایست آن را بزنید. دقت داشته باشید که، به محض شروع صحبت، یک اعلان برای‌تان ارسال می‌شود که میکروفون خود را به مرورگر بشناسانید و روی ALLOW کلیک کنید تا همگام سازی‌ها صورت گیرد.

تعیین زبان

بدین منظور روی آیکون سمت راست که UNITESD نوشته است، یک بار کلیک کنید تا فهرست زبان‌ها را مشاهده کنید. می‌توانید در میان فهرست به‌دنبال فارسی باشید یا اینکه در باکس جست‌وجو زبان فارسی را بیابید و خروجی را انتخاب کنید.
وقتی زبان به‌درستی مشخص شد می‌توانید روی START کلیک کنید تا ویرایشگر سفید آن نمایش داده شود. به‌عنوان یک نشان از آمادگی ابزار برای ضبط صدای شما، یک حلقه‌ی پردازشگر در بالا شروع به‌کار می‌کند. وقتی این حلقه فعال باشد بدین معنی است که شما می‌توانید به‌راحتی بگویید تا برنامه بنویسد.

از زمانی که دکمه‌ی شروع را می‌زنید، سرویس‌های یاد شده به‌کمک سرویس گوگل، صدای شما را شناسایی می‌کنند و عملیات ضبط و تبدیل را انجام می‌دهند.



در نهایت وقتی متن خود را نوشتید می‌توانید در داخل همان ویرایشگر، شروع به ویراش کنید و برخی جملات را درست کنید یا به جملات چیزی اضافه کنید. در نهایت می‌توانید با انتخاب تمام جملات و کپی کردن آن، متن را به ویرایشگر‌هایی که می‌خواهید نظیر WORD، نوت‌پد یا حتی به وبسایت انتقال دهید.

دو نکته در مورد این برنامه

۱. استفاده از این برنامه، کاملا رایگان و با اتصال به اینترنت امکان‌پذیر است. در حین استفاده از برنامه ممکن است با پیغامی مثل No speech was detected. Please try again روبه‌رو شوید.

۲. شما می‌توانید هرچندبار که لازم است، عملیات را قطع و وصل کنید و متن خود را در نهایت تکمیل کنید. اما در هنگام استفاده از این ابزارها مراقب باشید که به اشتباه روی CLEAR کلیک نکنید چرا که زحمات‌تان به باد می‌رود.

معرفی ابزار دوم: Dictate

Dictate داستان جالبی دارد. همه‌ی ما می‌دانیم که «بیل گیتس» درست از یک گاراژ که در آن کار می‌کرد، به این مقام دست پیدا کرده است. شاید برخی از افراد با تغییر جایگاه خود، فراموش کنند که از کجا به کجا رسیده‌اند اما بیل گیتس آن گاراژ را کماکان حفظ کرده و آن را به‌عنوان بخشی از شرکت خود برای توسعه‌ی ایده‌های کارمندانش به‌کار گرفته است.

نحوه‌ی استفاده از Dictate در Outlook

بعد از اینکه برنامه را نصب کردید، Outlook را باز کنید. در میان سر برگ‌های این برنامه، مطابق عکس زیر می‌توانید Dictate را مشاهده کنید.

در زبانه‌ای که باز می‌کنید، می‌توانید دو بخش جداگانه مشاهده کنید:
بخش سمت چپ که با RESPONSE مشخص شده است.
بخش سمت راست که با LANGUAGE OPTIONS مشخص شده است.
در بخش LANGUAGE OPTIONS می‌توانید مشخصات زبان را تعیین کنید و در بخش RESPONSE عملیات ضبط را انجام دهید. برای ضبط کردن روی START و برای توقف روی STOP کلیک کنید.

دقت کنید که این برنامه ابتدا صدای شما را کامل می‌شنود و جمله‌ی کامل را می‌نویسد. این برخلاف ابزارهای دیگری است که شاید تاکنون تست کرده‌اید و البته ما در این مقاله آنها را به شما یاد آوری کرده‌ایم.

اپلیکیشن‌های اندرویدی تبدیل گفتار به نوشتار

اگر به کمک برخی مارکت‌های اپلیکیشن در ایران، بخواهید به‌دنبال چنین نرم افزارهایی باشید، باید عبارت، تبدیل گفتار به نوشتار را جست‌وجو کنید. در چنین حالتی شمار زیادی اپلیکیشن به شما پیشنهاد داده می‌شود.

نرم افزار
اصول کار تمامی این نرم افزارها مشابه است. بعد از اینکه نرم افزار را نصب کردید، از شما در مورد تعیین زبان سؤال می‌شود. معمولا این اپلیکیشن‌ها، زبان را بر روی فارسی تنظیم کرده‌اند. بعد از آن با زدن یک دکمه‌ی شروع، از شما خواسته می‌شود که صحبت کنید. از زمانی که دکمه‌ی شروع را می‌زنید، سرویس‌های یاد شده به‌کمک سرویس گوگل، صدای شما را شناسایی می‌کنند و عملیات ضبط و تبدیل را انجام می‌دهند.

نرم افزار

برنامه‌های بومی ایرانی

با توجه به اینکه تعداد کاربرانی که می‌خواهند با تبدیل گفتار به نوشتار، به امور تایپی خود سرعت ببخشند هر روز بیشتر می‌شود، سایت‌های ایجاد شده‌اند که به کاربران کمک می‌کنند تا با رابط کاربری ایرانی بتوانند صدای خود را به متن تبدیل کنند. اما نکته‌ی مهمی در این باره وجود دارد که هنوز برخی از این سرویس‌ها دارای کمبود‌ها و نواقصی هستند. مثلا برخی با سرعت خوبی که در نوشتار دارند، امکان ویرایش در لحظه را برای شما فراهم نمی‌کند. یا اینکه برخی علاوه بر ارائه‌ی سرویس محدود رایگان، سرویس تبدیل گفتار به نوشتار خود را با هزینه‌ی ماهانه ارائه می‌دهد.
منبع: پایگاه خبری چطور