تبیان، دستیار زندگی
امروز ، بیست و یکم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 21 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 10 آوریل 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروزدرتاریخ(21فروردین86)

امروز ، بیست و یکم فروردین ماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 21 ربیع الاول 1428 هجری قمری و 10 آوریل 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

***

آتش بس دو هفته ای ایران و روم ، همیشگی شد

1671 سال پیش در چنین روزی در سال 336 میلادی ، كنستانتین امپراتور روم ، به بهانه شركت در مراسم سی امین سال حكومت خود ، آتش بس دوهفته ای با ارتش ایران را كه 22 روز طول كشیده بود ، به صورت نا محدود تمدید كرد و بعدا ، تا زمانی که زنده بود ،  از ادامه جنگ چشم پوشید .

البته جنگ دو امپراتوری سال بعد ، پس از درگذشت كنستانتین ،  از سر گرفته شد و 26 سال متناوبا طول كشید و نهایتا بدون اخذ نتیجه پایان یافت.

فرماندهی ارتش ایران یك روز مانده به نوروز به احترام ایام عید ملی ، دو هفته اتش بس داده بود و كنستانتین كه واحدهایش به دلیل تلفات سنگین نیاز به تجدید سازمان داشتند با این آتش بس موافقت كرده بود كه پس از آن ، محاربه تا كنستانتین زنده بود تجدید نشد. كنستانتین 22 ماه مه 337 در قسطنطنیه در گذشت و جنگهای شاپور دوم ( ذوالاكتاف ) با كنستانتین دوم جانشین او از همین سال آغاز شد . تا سال 336 ، دو ابر قدرت وقت در رعایت پیمان صلح منعقده در سال 297 كه نرسی شاه ایران و دیوكلسین (دیوكلتیان ) امپراتور روم آن را امضاء كرده بودند می كوشیدند و در آن مدت جز دو سه برخورد محدود ازجمله نبرد سال 326 جنگ چشمگیری صورت نگرفته بود.

***

استقرار هلندی ها در دماغه امید نیك

355 سال پیش در چنین روزی در سال 1652 میلادی ، 90 هلندی به ریاست « وان ری بك » ، تصمیم گرفتند در منتهی الیه قاره آفریقا ، جایی كه دو اقیانوس هند و اطلس به هم می پیوندند ، مستقر شوند و شهری را بر دامنه و فراز تپه های آنجا كه مسطح بود بنا نهند كه همین « كیپ تاون Cape Town» امروز از شهرهای بزرگ و یكی از سه پایتخت جمهوری فدرال آفریقای جنوبی است.

آنان دو روز پیش از این با كشتی وارد این منطقه شده بودند تا در نیمراه هلند به اندونزی ( هند هلند ) ایستگاهی رابط ایجاد كنند . عبور از دماغه امید كه قبلا نخست دریانوردان پرتغالی به آنجا رسیده و این نام را بر آن نهاده بودند به علت تلاطم دائمی وتوفان دشوار بود و كشتی ها مجبور به حركت زیگزاگ بودند .

چهار سال پیش از استقرار گروه « ری بك » ، در همین منطقه یك كشتی هلندی غرق شده بود و سرنشینان آن در منطقه با كشت سبزیجات كه بذر آنها را باخود داشتند زنده مانده بودند و درباره حاصلخیزی اراضی و استعداد آنها برای پرورش گاو وگوسفند داستانها گفته بودند.

90 هلندی كه در سال 1652 در دماغه امید مستقر شدند نخستین مهاجرنشین هلندی را به وجود آوردند و اینك به نام « افریكانر» سفیدپوستان فدراسیون افریقای جنوبی را تشكیل می دهند كه تا دهه 1990 با نادیده گرفتن حقوق اكثریت سیاهپوست منطقه ، با تشكیل یك دولت تبعیض نژادی بر همه كشور حكومت می كردند. این هلندی در سالهای پایانی قرن 19 به نام بوئرها در برابر سلطه انگلستان ایستادگی چشمگیر از خود نشان داده بودند.

***

کناره گیری ملکه روشنفکر سوئد

353 سال پیش در چنین روزی در سال 1654 میلادی ، كریستینا ، ملكه روشنفكر و دانشمند سوئد به ملت این كشور اعلام كرد كه تصمیم به كناره گیری گرفته و به سیاستمداران سوئد دو ماه مهلت داد كه پادشاه دیگری برای كشور بیابند و تاكید كرد كه 16 ژوئن از كاخ سلطنتی نقل مکان خواهد كرد .

وی كه برجای پدرش آدولفوس نشسته بود هنوز 25 ساله نشده بود كه تصمیم به كناره گیری گرفت. آدولفوس دارای فرزند ذكور نبود . سوئد از دیر زمان توسط نخست وزیر اداره می شد و پادشاه نقش عمده نداشت.

كریستینا كه پس از او «چارلز گوستاو» پسر عمویش را برجایش نشانیدند دارای تحصیلات عالی و بانویی روشنفكر بود كه بیشتر وقت خود را صرف بحثهای علمی و فلسفی می كرد و « دكارت » فیلسوف بلند آوازه فرانسوی و نویسنده تعریف « جامعه » در جلسات بحث كه وی حضور داشت شركت می كرد. كریستینا بزرگترین حامی و مشوق «

دكارت » بود.

كریستینا در طول سلطنت خود نخست همه املاك موروثی خاندان سلطنت را به دولت واگذار كرد و سپس از دولت خواست كه آنها به مردم بفروشد. وی بیش از پیش اختیارات پادشاه را محدود كرد و كارها را به نخست وزیر سپرد.

كریستینا در استعفا نامه اش نوشت كه ذات او با این همه تشریفات غیر لازم سازگار نیست و او نشستن در كتابخانه و خواندن كتاب و گفتگوی با دانشمندان را ترجیح می دهد.

***

درگذشت كارل فون لینه

229 سال پیش درچنین روزی در سال 1778 میلادی ، «كارل فون لینه» طبیب و

گیاه شناس سوئدی درگذشت. او را پدر علم گیاه شناسی دانسته اند .  او با تكمیل و توسعه روش نامگذاری علمی مبحثی آشفته را سامان بخشید.

وی قدم بزرگی در گیاهشناسی برداشت و اعلام كرد كه گیاه نیز دارای احساسات است و تنها فرق آن با انسان و حیوان عدم تحرك اوست.

اصول طبقه بندی لینه كه وی آن را درجانورشناسی، گیاهشناسی، و معدن شناسی به كاربرد درروش ساختن روابط موجودات زنده درعالم طبیعت اهمیّت فوق العاده ای دارد. رده بندی موجودات زنده مهمترین كتاب لینه است.

***

اولتیماتوم روسیه به دولت عثمانی در حمایت از صربها

181 سال پیش در چنین روزی در سال 1826 میلادی ، تزار وقت روسیه به دولت عثمانی در مورد سرزمین های اسلاو نشین منطقه دانوب از جمله صربستان اولتیماتوم داد و از این دولت خواست كه از این مناطق خارج و بیش از این متعرض اسلاوها نشود . روسیه به خاطر صربستان سه بار با عثمانی جنگید ، به حمایت از صربها وارد جنگ جهانی اول شد و در جریان جنگ جهانی دوم آلمانها را از صربستان بیرون راند ، اما در دهه 1990 به دلیل ضعف رهبری موفق نشد از حمله نظامی ناتو به صربستان جلوگیری كند. روسها و صربها همنژادند.

***

حمله گاریبالدی به جزایر سیسیل

حمله گاریبالدی به جزایر سیسیل

147 سال پیش درچنین روزی در سال 1860 میلادی ، «گاریبالدی» ، مبارزمیهن پرست ایتالیایی به جزایرسیسیل حمله كرد. او به درخواست ویكتورامانوئل دوم به این امرمبادرت ورزید و دراین حملات با 1000 سربازبه هدف خود دست یافت. ازآن زمان سیسیل بخشی ازخاك ایتالیا محسوب می شود. جوزپه گاریبالدی در4 ژوئیه 1807 (میلادی) در شهر نیس به دنیا آمد . او از یک خانواده ماهیگیر برخاسته و در نیروی دریائی سلطنتی ساردنی- پیمونت خدمت کرد. وی ابتدا در راه وحدت ایتالیا و ضد اتریش و بعدأ ضد دولت پادشاهی ناپل وحکومت پاپ مبارزه کرد. در سال 1833 (میلادی) به سازمان مخفی «ایتالیای جوان» و مؤسس آن جوزپه ماسینی پیوست. گاریبالدی در سال 1834 (میلادی) پس از یک قیام ناکام، دستگیر و به اعدام محکوم شد اما توانست از طریق فرانسه به آمریکای جنوبی فرار کند و با شرکت در جنگهای آزادی خواهی آن دیار به تجارب نوینی در مبارزات چریکی دست یابد. با شروع انقلاب سال 1848 (میلادی) گاریبالدی به ایتالیا بازگشت و با یک گروه چریکی در لمباردی علیه سربازان اطریش به مقابله پرداخت و سرانجام با پشتیبانی از انقلابیون ایتالیا و فراخوانی جمهوری روم در فوریه 1849 (میلادی)، در مقابل اشغالگران فرانسوی و سربازان بوربون ی، شجاعانه ایستادگی نمود اما مجبور به عقب نشینی و فرار مجدد به آمریکا شد. در سال 1854 (میلادی) با پذیرفتن شرایطی، اجازه بازگشت به پیمونت را دریافت نمود و در جزیره کاپررا به کشاورزی مشغول شد. پس از اندک زمانی به جنبش رهائی بخش ایتالیا پیوست. گاریبالدی در سال 1860 (میلادی) با همکاری کاوور از آزادیخواهان ایتالیا، جزیره سیسیل را از زیر سلطه بوربون ها آزاد نمود. در جنگ بین فرانسه و آلمان در سال 1870- 1871 (میلادی) گاریبالدی در حمایت از جمهوری نوخاسته فرانسه و علیه ارتش آلمان شرکت نمود. وی حتی برای مدت کوتاهی عضو اتحادیه ملی فرانسه بود. گاریبالدی دوش به دوش کاوور، ماسینی و امانوئل دوم از شخصیت های اصلی «ریسورجیمنتو» می باشد. او شکوه پیروزی و موفقیت انقلابی را مدیون جوشش و تحرک جسورانه اش می باشد که باعث تهیج احساسات و مشوق مبارزان داوطلب و فداکارش بود. او از نظر سیاسی دارای موضعی متزلزل و ناپایدار بود و هیچگاه نتوانست بین پادشاه و ماسینی یکی را انتخاب نماید. چندین بار از روند سیاسی حکومت ملی و جوان و نوپای ایتالیا سرخورده و ناامید شد و سرانجام به اتفاق طرفداران خود در مجلس ایتالیا، به چپ‌ترین جناح موجود پیوست. گاریبالدی در 2 ژوئن 1882 میلادی در کاپررا در گذشت .

***

درگذشت میرزا ابوالحسن جلوه

110 سال پیش درچنین روزی در سال 1276 شمسی ، «سید ابوالحسن طباطبایی اصفهانی» مشهور به میرزا ابوالحسن جلوه و متخلص به حكیم جلوه ازبزرگان فلسفه اسلامی درتهران بدرود حیات گفت.

او  در احمد آباد هند به دنیا آمد و تحصیل علوم مقدماتی را در  اصفهان آغاز کرد. پس ازتحصیل مراتب عالی تر علوم بویژه  فلسفه  در مدرسه دارالشفای تهران به تدریس  فلسفه ،  ریاضیات ، عرفان مشغول شد .

حكیم جلوه ازدانشوران و فیلسوفان شیعی بود كه ازوی به نام« سیِّدُ الحُكَما» یاد شده است. درحوزه درس حكیم جلوه مدرسان، حكما و دانشمندان بزرگی چون« فَخرُ الفُقَها» به تحصیل می پرداختند.

حاشیه بر شفاء ،  حواشی بر کتاب اسفار ملاصدرا ،  اثبات الحرکة الجوهریه ،   حواشی بر مشاعر ملاصدرا  ،  حواشی بر مبدأ و معاد ملاصدرا  ،  حاشیه بر شرح هدایة الاثیریه ابهری  ،  تعلیقه بر رساله درة الفاخر،  حاشیه بر شرح ملخص چغمینی  ،  تعلیقات بر مقدمه شرح فصوص قیصری ،  حاشیه بر شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری  ، جسم تعلیمی،  وجود الصور النوعیه و  دیوان جلوه از مهمترین آثار آن فیقه فرزانه اند .

***

قتل مرموز دو افسر ژاندارم و افزایش بدگمانی ایرانیان نسبت به انگلیسی ها

91 سال پیش در چنین روزی در سال 1295 شمسی ،  دو افسر ژاندارم ــ یك سرگرد و یك ستوان ــ در شیراز به طرز مرموزی كشته شدند. چون ژاندارمری تنها نیروی مسلح ایران در برابر «اس. پی. آر.» انگلستان بود در قتل این دو افسر، انگلیسی ها مورد سوء ظن قرار گرفتند و شیرازی تا زمان لغو موافقتنامه اوت 1907 سن پترزبورگ مبنی بر تقسیم ایران(به دستور لنین در سال 1917)، كینه انگلیسی ها را از دل بیرون نكردند و بارها با آنان مسلحانه برخورد داشتند و تلفات وارد ساختند. انگلیسی ها هیچگاه در فارس آرامش نداشتند.

***

قتل امیلیانو زاپاتا

قتل امیلیانو زاپاتا

88 سال پیش در چنین روزی در سال 1919 میلادی ،  امیلیانو زاپاتا انقلابی معروف مكزیك ، در 39 سالگی در دامی كه برای قتل او طراحی كرده بودند افتاد و كشته شد.

وی كه عضو انتخابی انجمن یك ده بود وقتی كه دید دولت به پیشنهادهای انجمن اعتنا نمی كند دست به مبارزه مسلحانه زد و اعلام داشت كه مبارزه مسلحانه با دولتی كه به واقعیات و حقوق اتباع توجه ندارد امری مشروع ومنطقی است . با این فلسفه ، در اندك زمان بسیاری از كشاورزان مكزیك از پیروان او شدند و دولت را وادار به غیر قانونی كردن فروش اراضی كشاورزی به بیگانگان ، استرداد اراضی مصادره شده ، تعدیل بهره مالكانه ، دایر كردن آموزشگاه رایگان برای بی سوادان ، درمان عمومی و بازنشستگی برای روستا نشینان كردند و ....

رادیكال شدن روز افزون زاپاتا و ترس از فراگیر شدن افكار او و وقوع انقلابی نظیر انقلاب بلشویكی روسیه در قاره آمریكا باعث شد كه نقشه توطئه قتل او طرح شود .طبق این نقشه یكی از ژنرالهای مكزیك ابراز تمایل كرده بود كه به زاپاتا بپیوندد . سپس زاپاتا را دعوت كردند كه با این ژنرال مذاكره كند و از شرایط او آگاه شود كه هنگام نزدیك شدن زاپاتا به محل مذاكره او را به گلوله بستند و چنین مرد بزرگی را كه جان بركف نهاده بود تا از رنج زحمتكشان و ستمدیدگان بكاهد كشتند.

***

درگذشت جبران خلیل جبران

تصویر از جبران خلیل جبران

76 سال پیش درچنین روزی درشامگاه جهعه ، دهم آوریل 1931 میلادی ، «جِیران خلیل جِبران» نویسنده، شاعرو فیلسوف عارف مسلك لبنانی دار فانی را وداع گفت.

خلیل جبران ششم ژانویه 1883 میلادی در لبنان شمالی دیده به جهان گشود . به دلیل اینکه پیروان ادیان مختلف در لبنان به طور مسالمت آمیز در کنار یکدیگر در حال زندگی اند ، جبران نیز در میان این ادیان مختلف به همزیستی ادیان  خو گرفت  و این امر به وضوح در میان آثار او نمایان است . وی در هشت سالگی به همراه خانواده اش  به آمریکا رفت و در 25 ژوئن 1895 میلادی سفری به نیویورک داشت . پس ازآن  برای بار دوم ، در سال 1898 به همراه خانواده اش وارد   لبنان شد . او در بین  سالهای 1898 تا 1902 در دانشگاه لبنان  به تحصیل پرداخت . پس از اینکه اعضای خانواده اش در سال 1902 دار فانی را  وداع گفتند او در همان سال برای دومین بار به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد . جبران در سل 1908 به پاریس سفر کرد اما پس از مدتی دوباره به آمریکا بازگشت . وی در سال 1914 در پاریس نمایشگاهی از آثار نقاشی خود را برپا کرد .  او در سال 1918 میلادی نخستین مجموعه شعرش را با نام دیوانه به زبان انگلیسی منتشر کرد . پیش قراول (1920 )  ، پیامبر (1923 ) ، شن و کف ( 1926 ) ، مسیح پسر انسان (1928 ) از دیگر آثارادبی  او به زبان انگلیسی ،  و ارواح عاصی  (1908 ) ، بالهای شکسته (1912 ) و یک اشک ویک لبخند  ( 1914 ) از عناوین مهمترین آثار او به زبان عربی هستند . وی در حوزه علوم روانشناختی نیز آثار گرانسنگی از خود به جای نهاده است  که از میان آنها می توان به زمین خدایان (  1931 ) و باغ پیامبر (1933 ) میلادی اشاره کرد .

خلیل جبران معتقد بود كه نسلی نو درخاورمیانه درحال ظهوراست و این نسل برتاریكی های فرهنگ استعماری خواهد شورید و ایمان و پاكی و جسارت و شهامت را به ارمغان خواهد آورد. مشهورترین و پرفروش ترین اثراین نویسنده مسیحی

کتاب پیامبر می باشد . جبران در این کتاب ، با واژه های عاشقانه و دلتنگی های عارفانه اش میلیونها انسان را مجذوب خود ساخت .

این عارف شاعر در دهم آوریل سال 1931 میلادی در سن چهل و هشت سالگی در نیویورک بر اثر سرطان در گذشت . در مراسم تشییع پیکر خلیل جبران – که در حدود 40 روز بعد از درگذشت وی در لبنان انجام شد – در پی تابوت او ، مسلمانان شیعه و سنی ، کاتولیکهای یونانی و سریانی و ارتدوکس ها ، مارونیت ها ، یهودیان ، پروتستان ها ، و خیلی از کودکان حضور داشتند . پیکر وی را در معبد مارسرکیس در منطقه کوهستانی بیشاری ، واقع در لبنان ، دفن نمودند .

***

تولد عمر شریف

تولد عمر شریف

75 سال پیش درچنین روزی در سال 1932 میلادی ، عمر شریف ( مایکل شلهوب ) بازیگرمشهور مصری به دنیا آمد . او در فیلمهای مختلفی ازجمله دکتر ژیواگو ، لورنس عربستان و فوق سری بازی کرده است . عمر شریف که طرفداران بسیاری دراقصی نقاط جهان دارد،  سالها به دلیل  کم توجهی در محافل سینمایی مصر هرگز چنانچه لایق آن بوده مورد تقدیر قرار نگرفت . وی  سال گذشته  جایزه سزاررا دریافت نمود و از دریافت این جایزه بسیار ابراز خرسندی نمود.

***

ترور ناموفق محمد رضا پهلوی

43 سال پیش در چنین روزی در سال 1343 شمسی ، سرباز وظیفه رضا شمس آبادی ، در حالیکه محمدرضا پهلوی در حال خروج از اتوموبیل خود بود ، به قصد اعدام انقلابی به سوی وی تیراندازی کرد . این حادثه در کاخ مرمر روی داد و البته گلوله به هدف اصابت نکرد . در این ماجرا سرباز وظیفه شمس آبادی به شهادت رسید  .

در پی این تیراندازی عده ای ازجمله چند فارغ التحصیل چپگرای دانشگاههای خارج كه به وطن باز گشته بودند دستگیر و بعدا محاكمه و محكوم شدند.

***

تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

28 سال پیش در چنین روزی در سال 1358 شمسی ، امام خمینی(ره) رهبرفقید انقلاب اسلامی مردم را به محو استضعاف مالی درجامعه تشویق و بسیج فرمودند. در همین راستا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همچنین حساب یکصد امام خمینی ره افتتاح شد . این بنیاد بر اساس فرمان 21 فروردین 1358 رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی مدظله به منظور تأمین مسکن محرومان به ویژه روستاییان در چهارچوب سیاستها و برنامه های دولت تشکیل گردید.

بخشی از پیام حضرت امام خمینی (ره) برای تشکیل این نهاد  به این شرح است :

« ... اکنون باید با خود یاری و همکاری برای مبارزه علیه فقر و محرومیت بسیج شوید و با تأیید الهی به نجات مردم مستضعف کمرهمت ببندید... همه محرومان باید خانه داشته باشند ، هیچکس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد . بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره ای بیندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند.

اینجانب حسابی به شماره یکصد(100) در تمام شعب بانک ملی افتتاح کرده و از همه کسانی که توانایی دارند دعوت می کنم که برای کمک به خانه سازی برای محرومان به این حساب پول واریز کنند و در هر محل از بین افراد صالح و مورد اعتماد گروهی حداقل مرکب از سه نفر از مهندسان و کارشناسان شهرسازی و خانه سازی و یک نفر روحانی و یک نماینده دولت انتخاب شوند تا با صرفه جویی و دقت کام خانه های ارزان قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار دهند و در این طرح هیچ پولی در برابر خرید زمین پرداخت نشود... بنیاد مستضعفین نیز باید به کمک این طرح بشتابد و از اموال مصادره شده خاندان پهلوی و اطرافیانش در این طرح استفاده شود ...  من با کمال تواضع از ملت عزیز در این امر حیاتی استمداد می کنم و سلامت و سعادت همگان را خواستارم. »

***

انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی

15 سال پیش در چنین روزی در سال 1371 شمسی ، چهارمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد . بنا بر اطلاعات ارایه شده از وزارت کشور در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ، جمعیت واجد شرایط رای دادن بیش از 32 میلیون نفر اعلام شد. همچنین کل آراء ماخوذه در این دوره نزدیک به 19 میلیون رای اعلام شد . در این دوره 57.81 در صد از مردم در انتخابات شرکت کردند .

***

قتل رهبر حزب كمونیست جمهوری آفریقای جنوبی

14 سال پیش در چنین روزی در سال 1993 میلادی ، « كریس هانی» رهبر وقت حزب كمونیست فدراسیون آفریقای جنوبی در 50 سالگی در یوهانسبورگ به دست یك آواره ( پناهنده ) ضدكمونیست لهستانی كشته شد و قاتل بعدا اعتراف كرد كه افراطیون سفید پوست او را برای ارتكاب این قتل اجیر كرده بودند. هانی كه بیشتر عمر خود را در مبارزه و از جمله مبارزه مسلحانه و فرار از این كشور به آن كشورگذرانده بود پس از فروپاشی شوروی به نوسازی سوسیالیسم افریقایی همت گمارد و موفق شد كه اعضای حزب كمونیست را به جای ریزش افزایش دهد و همین امر باعث شد كه دشمنان بین المللی پیدا كند و ....

حزب كمونیست افریقای جنوبی در چارچوب كنگره ملی آفریقا به رهبری نلسون ماندلا عمل می كرد.

***

شهادت امیرسپهبد  صیاد شیرازی

شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی

8 سال پیش در چنین روزی ، درسال 1378 شمسی ،  امیر سپهبد علی صیاد شیرازی ، به ضرب گلوله منافقین کوردل ، که از رشادتهای وی در عملیات مرصاد کینه ای عمیق در دل داشتند ، به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

این امیرسرافرازارتش اسلام درمقام های مختلف به این مرزو بوم خدمت خالصانه كرده بود.

سپهبد شهید على صیاد شیرازى درسال 1323 هجرى درشهرستان درگزبه دنیا آمد . او پس از طی تحصیلات متوسطه وارد دانشکده افسرى شد و در سال 1346 ه ش به در جه ستواندومی نایل آمد . وی پس از آن برای طی دوره های مختلف نظامی به کشور های خارجی اعزام شد  و پس از طی دوره توپخانه  سمت استادی را در  مركزآموزش توپخانه اصفهان عهده دار گردید .شهید صیاد شیرازی در همین دوران به دلیل فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی به زندان محکوم شد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن شهید والا مقام به تشکیل  "کمیته دفاع شهرى در اصفهان"همت گمارد .  مقابله با گروهکهاى غرب کشور ، فرماندهى قرارگاه غرب ارتش  و  فرماندهى نیروى زمینى ارتش جمهوری اسلامی ایران ،  نمایندگى امام ره در شوراى عالى دفاع در تیرماه سال 1365 و... از جمله فعالیت های او در سالهای پس از انقلا ب است .   وی در سال  1366 به درجه سرتیپى مفتخرشد. او در مردادماه 1367 در عملیات  مرصاد فرماندهی دقیق و رشادت های بسیاری از خود به تماشاگذاشت . در مهرماه 1368 بنا به درخواست ریاست‏ستاد فرماندهى کل نیروهاى مسلح و موافقت مقام معظم رهبرى شهید صیاد شیرازى به سمت معاونت‏بازرسى ستاد کل نیروهاى مسلح منصوب ‏شد و در شهریور ماه 1372 با حکم  فرماندهى معظم کل قوا به سمت جانشین رئیس ستاد نیروهاى مسلح منصوب گردید. در شانزدهم فروردین 1378 وی با  حکم مقام معظم رهبرى به درجه سرلشکرى نایل آمد.

***

در اتحادیه اروپا « تكروی » ممنوع شد

در اتحادیه اروپا  تکروی ممنوع شد

3 سال پیش در چنین روزی در سال 2003 میلادی ، پارلمان اروپا به یك اقدام تاریخی دست زد و شرایط تازه ای را به ضمیمه مصوبه مربوط به پذیرفتن اعضای دهگانه جدید برقرار كرد كه لازم الاتباع هستند.

طبق این شرایط ، دولتهای 25 گانه عضو اتحادیه اروپا مكلفند كه در قبال مسائل جهانی و هرگونه سیاستی در این زمینه با یك زبان سخن بگویند و تكروی نكنند . این تصمیم به خاطر تكروی انگلستان در قبال مسئله عراق گرفته شده بود .

منابع :

روزنامک

مهر

صداوسیما

ویکی پدیا

هموطن سلام

بخشی از کتاب خلیل جبران ، انسان و شاعر

روچنه