تبیان، دستیار زندگی

واکنش‌ها به انتخاب مدیری برای اجرای برنامه «هفت»

هفت با مهران مدیری به کجا می‌رسد؟

بعد از گمانه زنی‌ها در مورد انتخاب مجری جدید برنامه هفت، اجرای این برنامه در روزهای جشنواره فجر به مهران مدیری رسید. اما این انتخاب حواشی را تمام نکرد. رسانه‌ها با توجه به سوابق مدیری او را مناسب اجرای یک برنامه سینمایی نمی‌دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه هفت
بعد از اعلام گزینه های مختلفی که برای اجرای هفت رسانه ای می شد و هر بار که نام یکی پررنگ می شد سریع از طرف خودش یا تلویزیون تکذیبیه می آمد، بالاخره چهارشنبه هفته گذشته مهران مدیری در خبری رسمی به عنوان مجری هفت معرفی شد. با این پیشینه که نام او هم بارها اعلام و سریع تکذیب شده بود به علاوه اینکه مدیر برنامه های مدیری گفته بود: «اصلا قرار نیست آقای مدیری اجرای برنامه هفت را برعهده داشته باشد. ایشان در حال حاضر مشغول ضبط برنامه «دورهمی» هستند و در همین برنامه به اندازه کافی مشغله دارند.»
اما با اعلام نام مدیری جدای از اظهار نظر علی اصغرپور محمدی، مدیر شبكه سه تقریبا هیچ واکنش مثبت دیگری در رسانه ها نسبت به این انتخاب مطرح نشد. پورمحمدی ضمن اعلام این خبر گفته بود: «مهران مدیری یك مجری با شایستگی‌ها و توانمندی‌های مشخصی است و هم در حوزه سینما فرد شناخته شده و مسلطی است و هم در اجرا فرد توانمندی است. همین موضوع منجر شد طی جمع‌بندی‌هایی كه داشتیم، ایشان را برای اجرای برنامه هفت انتخاب كنیم.»

شوخی با سینما

اعلام نام مهران مدیری واكنش سرد و منفی رسانه ها را به همراه داشته است. تعدادی را مرور می کنیم:

نقد سینما: منتقد به عنوان گفت‌وگو کننده (همانند منتقد به عنوان روابط عمومی) ترکیبی دور و بی‌فایده برای صنعت سینماست که تنها با اتکا به آن می‌توان جامعه ناآشنا به اصول نقد فیلم در ایران را به مرزهای عقب‌تری از آنچه امروز وجود دارد، رهنمون کند.
در سال‌های اخیر آنچنان ساده مسائل جدی در کشور به ورطه هجو کشیده می‌شوند که تحلیل آن حتی از منظر جامعه‌شناسی هم سخت شده است. نشان جاری آن فیلم‌های این روزهای پرده‌های سینما که تنها به بهانه فروش بیشتر و اعداد و ارقام پرستی مدیران به روحوضی‌هایی جنسی تبدیل شده است. نشان نه چندان دور آن هم ایموجی مضحک پوستر جشنواره تئاتر امسال و نشان امروزش انتخاب «مهران مدیری» به عنوان اجرا کننده برنامه هفت!
این انتخاب نه به نفع مخاطب سینما، نه صنعت سینما و نه صنعت ریویو (Review) نویسی سینمای ایران است. این انتخاب تنها به درد صدا و سیمای ورشکسته‌ای می‌خورد که شاید با حضور چهره‌ای برندپسند بتواند به حیات دروغین خودش ادامه دهد.

سینما روزان: حضور مهران مدیری در «هفت» این پرسش کلیدی را ایجاد کرده که آیا این حضور به واسطه سفارش اسپانسری بوده که پشت «هفت» قرار دارد؟
«هفت» در جشنواره امسال رقبایی مانند «سینمادو» و «شبهای شفاهی» را دارد و با توجه به وقفه چندماهه در تولید این برنامه بهترین راه برای سبقت از برنامه های مشابه استفاده از یک نام شناخته شده برای اجرا بوده است.
مدیری هرچه دارد از تولید طنزهای تلویزیونی و اجرای برنامه ای فان به نام “دورهمی” است و طبیعیست که حضورش به عنوان مجری یک برنامه تخصصی سینمایی به شدت پرریسک باشد؛ مگر آن که مدیری “هفت” را هم به سمت فضای مفرح و شادی آور ببرد.

روزنامه هفت صبح: «تصمیم خطرناك». این كلید واژه تحلیل هایی است كه هر بار و بعد از جدی شدن اجرای هفت توسط مدیری، از آن استفاده كرده ایم. استدلال این است كه یك برنامه تخصصی با برنامه های سرگرم كننده تفاوت اساسی دارد و مدیری هیچ گاه در چنین آزمونی شركت نكرده. به صرف تسلط بر اجرا، نمی توان برنامه ای در تراز هفت را به سرانجام رساند. مجری این برنامه باید زیر و بم سینما را بشناسد، با اصول نقد آشنا باشد و بتواند با هر كس از زاویه ای متفاوت مصاحبه كند. لزوم شكل گیری تفاوت، آشنایی كامل با كارنامه مصاحبه شونده است.
«دورهمی» ملاك خوبی برای ارزیابی توانایی مدیری نیست چرا كه مدل گفت و گو مشخص است و چالش در میان نیست. تازه، شایعه ای هست كه اطلاعات لحظه به لحظه از طریق گوشی به مدیری می رسد و اگر ارتباط قطع شود، مصاحبه به سرانجام نمی رسد! در هفت، مدیری باید احاطه و اشراف كامل به سوژه داشته باشند چرا كه مهمان هر گاه با سوال های تخصصی و احیانا انتقادی مواجه شود، به كارنامه خود ارجاع می دهد و با مجری وارد مباحثه می شود. مدیری در این نبرد پیروز می شود؟!

كانال سینما دیلی: «در قدرت و تسلط مهران مدیری در اجراهای طنازانه وساخت کمدی شکی نیست به همین دلیل انتخاب او برای اجرای مهم ترین برنامه سینمایی تلویزیون قطعا با هدف شوخی با سینمای ایران است!»

هفت برای سینما، به نفع تلویزیون

انتخاب مدیری برای «هفت» بیشتر به نفع سینماست تا تلویزیون. مدیری سال هاست با برنامه های طنزی که ساخته در تلویزیون طرفدار دارد و آنقدر هم محبوب بوده و هست که غیبت چند ساله اش در تلویزیون بیشتر از دیگران به چشم آمد و همه منتظر بازگشت او بودند. اما بازگشت مجدد مدیری به تلویزیون تنها با روی طنازانه او همراه نیست و کمی با اتفاقات مالی این رسانه گره خورده. با وجود اسپانسری که در «دورهمی» مدیری را همراهی می کند و ظاهرا قرار است در برنامه «هفت» هم حضور داشته باشد احساس می شود مسئولین رسانه ملی بیشتر به دنبال رسیدن به خواسته های خودشان بودند تا سینما.
ضمن اینکه این انتخاب شاید از نظر مسئولین تلویزیون اتفاقی جذاب و جدید باشد، ولی از نظر سینماگران نوعی شوخی با سینماست که یک برنامه تخصصی سینما را که اتفاقا سابقه اش آن را تبدیل به یک برند کرده اینطور تغییر مسیر دهند.
با وجود همه انتقادها مطمئنا دیدن «هفت» با مهران مدیری کنجکاوی خیلی هاست. البته با این نگاه که آن را رد کنند نه تایید!



منابع: روزنامه سینما/ نقد سینما/ سینما روزان/ هفت صبح