تبیان، دستیار زندگی

حقیقت فرادرمانی

فرا درمانی و عرفان حلقه چه جایگاهی در زندگی میتواند داشته باشد آیا واقعی است یا التقاطی و نادرست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حقیقت فرادرمانی

 در عرفان حلقه ادعا می شود علت امراض جسمی و روانی، نیروهای نامرئی به نام موجودات غیر ارگانیك است كه در كالبد انسان ها نفوذ كرده‌اند.
به همین دلیل به دیگران قول بیرون آوردن این موجودات داده می شود و با شعار « برون‌ریزی» به عملیات درمان می پردازند. اما باید دید آن چه كه به نام دفع نیروهای غیر ارگانیك در جلسات و نشست‌های درمانی حلقه اتفاق می‌افتد؛ چیست؟ آیا آن چه كه تحت نام فرادرمانی و برون‌ریزی در این جلسات صورت می پذیرد، درون ریزی است یا برون‌ریزی؟ واقیعت این است كه آن چه در عمل دیده شده و نیز بنابر حكایت افرادی كه در عرفان حلقه تحت درمان رفته‏اند، عمل برون‏ریزی قصه دیگری دارد و لازم است كه ماهیت اتصالات در عرفان حلقه به گونه‏ای دیگر تحلیل شود. مطلب این است كه هر چند در كوتاه مدت در سایه تلقین و ایجاد ذهنیت و تصرف در هیجانات فرد، نوعی تسكین در درون فرد احساس می شود، اما بعد از گذشت مدتی، موجوداتی به زندگی این افراد وارد می شوند كه منجر به اختلال روانی و درونی و از هم پاشیدگی سلامت روانی ایشان می گردد. البته بستری كه باعث می شود این نیروها بتوانند به راحتی بر دیگران تاثیر گذارند همان است كه در عرفان حلقه از آن تحت عنوان «شاهد محض» یاد می‌شود. به عبارت دیگر این نیروها كه در سایه «عمل شاهد» و «تسلیم و ناظر بودن» در درمان شونده‌ها، قدرت ورود پیدا می كنند، همان تسلط جنیان و شیاطین بر روان افراد است. یعنی چیزی كه به نام برون‌ریزی نیروی‌های موذی انجام می شود؛ در حقیقت وارد كردن جن و نیروهای شیطانی به زندگی افراد است. روشن است كه ارتباط با اجنه و ارواح هر چند كه واقعیت دارد اما حقیقت ندارد، به این معنا كه با واسطه این قدرت‌ها نمی توان به هیچ تعالی و كمالی دست یافت و این فرایند صرفا یك تغییر است نه تكامل و رشد روحی. ممكن است كسی از این كه شیاطین هم بتوانند شبیه درمان را ایجاد كنند، تردید داشته باشد، اما باید دانست روایات هم این معنا را پذیرفته اند. راوی از امام صادق پرسید: اصل سحر و جادو چیست؟ و كار جادوگر با تمام عجایبى كه درباره‏اش آمده چگونه است؟ امام فرمود: « سحر و جادو چند گونه است: یك نوع آن مانند طبّ و پزشكى است، همان طور كه پزشكان براى هر دارویى درمانى قرار مى‏دهند، همین طور است علم جادو و سحر؛ با فریب براى هر سلامتى آفتى مى‏سازند، و براى هر درمان دردى، و براى هر معنى حیله‏اى.»1 منابع: 1. احتجاج-ترجمه جعفرى ج‏2 203
منبع:پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .