تبیان، دستیار زندگی

شك و عرفان‏

رابطه میان شك و عرفان چیست‏ و آیا اصلًا آنها به هم ربطى دارند یا خیر؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شك و عرفان‏
گاهى براى سالك در عرفان عملى و نظرى، «شك پویا» حاصل مى‏شود كه موجب «تأمل» در سیر عملى و «تفكر» در سیر علمى مى‏شود و نتیجه آن خلوص بیشتر در عمل و تقویت بنیان‏هاى اعتقادى است این نوع شك موجب جرقه‏هاى عرفانى شده و از آن به «شك مقدس» یاد مى‏شود.
اما گاهى براى رهروان، «شك ایستا» به معناى تردید ناشى از جهل و ابهام است و سالك را به سستى و توقف مى‏كشاند.
از آنجا كه «عرفان» با كشف و شهود و علم حضورى ارتباط دارد، چنین شكى با عرفان بى‏ارتباط است. آنچه كه در عرفان مطرح است، «حیرت و اضطراب و تشویش خاطر» مى‏باشد؛ از این رو در مقامات، منازل و مراحل سیر و سلوك مسأله ثبات و سكون مطرح است.
«ثبات» امرى است كه پس از ایمان حاصل مى‏شود. امكان دارد عارف ایمان را در وجود خود تحصیل كند؛ ولى در این حالت ثبات نداشته و متزلزل باشد. گاهى به سمت حق و گاهى به سمت باطل خواهد رفت و روشن است كه مجموع حق و باطل، باطل است. از این رو در عرفان، ثبات قدم در ایمان مطرح است؛ زیرا در این صورت دیگر چیزى سالك را نمى‏لرزاند. «1»
در مراحل بالاتر سلوك، سالك قبل از وصول و در حین طى طریق، چون مى‏داند راهزن خطرناكى بر سر راهش كمین كرده، مضطرب است.
از سوى دیگر وقتى سالك خویش را به بارگاه قدس الهى نزدیك مى‏بیند، جلال و شكوه خدا، او را مرعوب مى‏كند؛ امّا وقتى از منطقه خطر گذشت و به محور امن رسید، كم‏كم اضطرابش فرو مى‏نشیند و به سكون و آرامش مى‏رسد.
به هر روى در این مرحله، تپش دل و اضطراب قلب سالك، به این جهت است كه خدا را هم به عنوان «قهر» مى‏شناسد و هم به عنوان مبدأ «مهر» و مى‏ترسد مبادا از دستور او تخلّف كند و از قهر او در امان نباشد! مهمانى كه به جایى ناآشنا مى‏رود، ابتدا مضطرب است؛ اما وقتى نشانه لطف میزبان را دید، آرامش مى‏یابد. انسان سالك مى‏بیند همراه، خداى او است و راه او نیز صراط خداى او است. او در صراطى گام مى‏نهد كه راه محبوب او است و همراه كسى این راه را طى مى‏كند كه محبوب او است.
آنچه درباره برخى از امامان نقل شده است كه در هنگام نماز پهلوى‏شان از شدت هراس مى‏لرزید (ولى كم‏كم آرام مى‏شدند) و یا در هنگام «لبیك گفتن» صدایشان در گلو مى‏شكست و اشك از چشمانشان فرو مى‏ریخت (ولى بعد در اثناى مناسك، آرام مى‏شدند)، به همین جهت بوده است. «1»

منبع : پرسمان/معارف
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .