تبیان، دستیار زندگی

راه موفقیت انسان

سوال اصلی من این هست میشه گفت اشخاصی چون آنتونی رابینز , برایان تریسی,دارن هاردی و باب پراكتور و..... عضو این فرقه های سری بوده و در جهت كنترل ذهن و گمراه كردن ما دارند فعالیت می كنند.چون واقعا برای من جای سوال داره چطور این طور افراد خودشون رو به آب و آتش می زنند و میخواهند حتما ما رو به موفقیت برسونند؟ در حالی كه مارا نه می شناسند نه چیز دیگری؟واقعا قصد و هدفشون چیه از این نوع حرف ها من یه مدتی هست در این زمینه موفقیت مطالبی مطالعه می كنم و میبینم كسانی هستند بقول معروف از مادرشون قهر كرده و می خواهند حتما ما را موفق كنند و دست بردارم نیستند. سوال دیگری هم اینه كه واقعا رمز اصلی موفقیت و هدف گذاری چی هست؟ من خودمون یقین دارم هیچ كدام از این بزرگان اصل كاری رو نمیگن مطمین هستم چون خودم چندین بار امتحان كردم و نتیجه نداشت . و مطمین هستم یه اندیشه هایی پشت این سمینارها و مطالب به ظاهر موفقیت هست. در ضمن نظرتون در مورد كتاب اثر مركب دارن هاردی كه اخیرا مطالعه كردم بفرماییدكه این هم شامل اندیشه های جدید و مخفی میشه یا خیر ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه موفقیت انسان
1.سوال اصلی من این هست میشه گفت... ما را موفق كنند و دست بردارم نیستند؟ خیر. اشخاص نام برده و غیر این‌ها از جمله وین دایر، باربارا ماركس، والش و... خودشان را رهبران تفكر نوین (New Thought Movement) یا رهبران تكاملی می‌نامند. جنبش تفكر نوین یكی از جنبش‌های نوپدید معنوی است كه با رویكردی اومانیستی ، تعریف جدیدی از خدا را ارائه می‌كند و با جایگزین كردن خدای شخصی و خدای درون به جای خدای متشخص و خدای توحیدی ، ناكارآمدی آموزه‌های ادیان را مطرح می‌كند . این جنبش معنوی با اضافه كردن پسوند « نوین » تمامی آموزه‌های خود را یافته‌های جدید تفكر بشریت می‌داند كه هیچ كدام از پیامبران و فلاسفه تاكنون از آن مطلع نبوده‌اند .از این رو با ارائه قرائت جدید از آموزه های ادیان زیركانه به مصاف با دین وشریعت رفته‌اند . تا حدی كه رهبران این جنش اسم خود را در كنار پیامبران بزرگ همچون حضرت مسیح ذكر می‌كنند و خود را به عنوان پیامبران عصر جدید معرفی می‌كنند . جنبش تفكر نوین كه ریشه آن را در اوائل قرن 19 می‌توان یافت، امروزه شامل سازمان‌های بزرگی هست كه برخی از فرقه‌های مذهبی مثل كلیسای وحدت و بسیاری از فلاسفه ، روانشناسان و رهبران معنوی به بهانه‌های مختلف هم‌چون حل بحران‌های اجتماعی محیط زیست، صلح جهانی دورهم جمع می‌شوند و با ارائه عقائدی چون قانون جذب، تفكر مثبت، علوم متافیزیكی، شفا دهندگی، تجسم خلاق و قدرت شخصی نه تنها انسان سرگشته را به ساحل امن عرفان نمی‌رسانند بلكه این تفكرات كه رویكردی اومانیستی به معنویت است انسان را به حیرت و رنجی مضاعف كشانده است. تحمل آسان این رنج‌ها ممكن نیست مگر با خاموش كردن نور فطرت و به خواب بردن وجدان سرزنش‌گر.
اساسا جامعه جهانی، امروزه به علت دوری از آموزه‌های وحیانی و الهی دچار بحران‌های روحی و اجتماعی بسیاری گردیده است. ناتوانی تمدن سكولار و مكاتب فلسفی غرب در این میان موجب شده برای برون رفت از این مشكلات و یا تحمل آسان این دردها هر یك از سنت‌های معنوی در گوشه و كنار دنیا به ارائه عقاید و آموزه‌های خویش برآمده‌اند.البته با اندك تأمل در آموزه‌ها و مبانی این جریان‌های معنوی، این همانی آشكاری می‌توان با مكاتب فلسفی غرب یافت.
با نیم نگاهی به پدیدارشناسی جریان های نومعنویت گرا و گسترش روز افزون آن‌ها، با جنبش‌هایی مواجه می‌شویم كه ژست منجی‌گرایی به خود گرفته‌اند و سعی در برگرداندن معنویت به تاراج رفته از بشریت توسط مدرنیسم هستند معنویتی كه با فطرتشان آمیخته شده و آنان را سرگشته وحیران همچون تشنه‌ای در پی آب ساخته ولی آن چه كه از این جنبش ها بدست می‌آورند سرابی بیش نیست.
رهبران تفكر نوین با نادیده گرفتن بعد الهی انسان، وجود انسان را به موجودی احساسی تفسیركرده و با القای احساس مثبت، از انسان موجودی بی‌خاصیت به تصویر می‌كشد كه گمشده خود را در این زندگی مادی جستجو می‌كند. این گونه تفسیر از انسان، حاصلش موجودی است سر به زیر در مقابل این تفكرات كه تلخی رنج ظلم را با تلقین احساس آرامش، با شادی جشن می‌گیرد. و زنجیر استكبار در تن وی به اسم معنویت همچون حریری زیبا به رخ كشیده می‌شود. بسیاری از رهبران جنبش تفكر نوین به صورت سازمان یافته در اقصی نقاط دنیا با ارائه سمینارها، نشر كتاب‌ها، سایت‌ها، رسانه‌ها و عضوگیری در مراكز معنوی ، به ارائه این اندیشه برآمده‌اند.
2. سوال دیگری هم اینه كه واقعا رمز اصلی موفقیت و هدف گذاری چی هست؟ مدبّر حكیم عالم ، راه هماهنگ شدن با عالم هستی را از طریق ارسال برنامه ای به نام دین و كتاب آسمانی بیان كرده است. لذا اگر كسی مطابق دین عمل كند یقیناً عالم هستی به نفع او وارد عمل خواهد شد و او به یاری جمیع موجودات و از جمله ملائك كه مدبّر عالم مادّه اند ، به سعادت حقیقی و ابدی خود خواهد رسید. اگر كسی تابع دین باشد حتّی شیطان نیز در رسیدن او به سعادت ابدی كمك كننده خواهد بود ؛ چون شیطان برای یك مؤمن حقیقی مانند حریف قَدَری است كه با او تمرین خودسازی می كند. همان گونه كه یك حریف مناسب باعث رشد یك ورزشكار طالب مقام قهرمانی است. شیطان نیز در رشد انسانهای طالب كمال چنین نقشی دارد. حتّی مشكلات و مصائب ناشی از عملكرد عالم خلقت نیز در حقیقت كمك‌هایی برای رشد حقیقی انسان هستند. از جمله توصیه‌های دینی برای موفقیت در كارها می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
-اراده قوی: امام علی(علیه السلام) فرموده اند: «الظَّفَرُ بالحَزْمِ والجَزْمِ؛[1]پیروزی، با دوراندیشی واراده پایدار به دست می آید».
- برنامه ریزی: امام علی(علیه السلام) می فرماید: «قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدیرِ، و مِلاكُهُ حُسنُ التَّدبیرِ؛[2] ركنِ زندگی، برنامه ریزی درست است و پایه آن مدیریت صحیح».
- توكل: آموزه های دینی سفارش زیادی به توكّل و اعتماد به خدا شده است تا جایی كه در هفت آیه قرآن به رابطه ایمان و توكّل توجه شده است: «عَلَی اللَّهِ فَلْیَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏»[3]
- تلاش: امام علی (ع): هر كه در عمل كوتاهی كند، به اندوه گرفتار آید. و ... كه هر كدام از این موارد دارای توضیحاتی دقیق هست كه در مختصر نمی‌گنجد؛ اما شما می‌توانید با فرستادن سؤالی مجزا (با موضوع چگونگی موفقیت) به همین سایت، منتظر پاسخ‌گویی روانشناسان ما باشید.
3. در ضمن نظرتون در مورد كتاب اثر مركب دارن هاردی... مخفی میشه یا خیر؟ دارن هاردی نویسنده آمریكایی و سخنران، مشاور و ناشر سابق مجله موفقیت است. دارن هاردی نیز همچون سایر رهبران تفكر نوین دم از قانونی موهوم به نام قانون جذب می‌زند و سعی دارد با این قانون و بعلاوه تجسم خلاق، انسان را به خوشبختی برساند!
پی‌نوشت:
[1]. محمد محمدی ری شهری، میزان الحكمه، ج 3، ص 54، ح 3866.
[2]. محمد محمدی ری شهری، میزان الحكمه، ج 8، ص 330، ح 14894.
[3]. آل ‏عمران: 122 و 160.
[4]. نهج البلاغه: حكمت 127.

منبع:پرسمان

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .