تبیان، دستیار زندگی

سفر رفتن را از کجا شروع کنیم؟

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که سفر رفتن را دوست دارید و برای گشت و گذار در شهر و کشور خودتان یا دیگر کشورها اهمیت خاصی قائل هستید؟ آیا دوست دارید سیر وسفر کردن در برنامه زندگیتان باشد و از دیدن طبیعت و آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی دنیا لذت ببرید؟ آیا سفر رفتن به شما انرژی و انگیزه بیشتری برای ادامه برنامه های زندگیتان می دهد اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفر رفتن

برنامه ریزی برای سفر رفتن

سفر رفتن و یک سفر خوب داشتن برنامه ریزی خاص خودش را دارد و شامل چند مرحله است: مرحله اول کارهایی است که قبل از سفر باید انجام دهید و شامل این موارد است: اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک برنامه منظم و دقیق برای سفر داشته باشید و برای تمام مراحل سفرتان بدانید چه باید انجام دهید و چه کارهایی لازم است قبل از سفر بکنید و چه لوازمی ضروری است که تهیه کنید و یا اینکه چه اطلاعاتی را به دست بیاورید. مثلا اینکه چند روز قرار است در سفر بمانید، سفر رفتن به کدام نقطه برایتان در اولویت است و در آنجا بیشتر به شما خوش می گذرد، چه وسایلی را بیشتر نیاز دارید محلی که برای سفر کردن انتخاب می کنید چه امکانات رفاهی دارد با چه وسیله ای امکان رفتن به آنجا هست؟ آیا برای استراحت جای مناسبی دارید؟ چقدر بودجه برایش تعیین کرده اید و می خواهید چقدر برای سفر رفتن خود هزینه کنید و خیلی نکات دیگر که در زمان برنامه ریزی به ذهنتان می آید و به شما کمک می کند با یک برنامه ریزی درست یک سفر خوب داشته باشید.

سبک بار سفر کردن

یکی از چیزهایی که ممکن شما را در سفر خسته کند این است که بیش از اندازه چمدان و کیف و دیگر چیزهایی که شاید خیلی ضروری نباشد با خود همراه داشته باشید. بهتر است در سفر لوازم شخصی ضروری مثل حوله، مسواک، کتابی برای مطالعه و … خلاصه هر چیز سبک را که راحت قابل حمل باشد موقع سفر رفتن با خود ببرید. شاید بد نباشد در بعضی سفرها همه ی لوازم مورد نیاز شما در حد یک کوله پشتی باشد. پس با هدف وسایل مورد نیازتان را جمع کرده و در کوله بگذارید.

لباس‌های راحت و سبک بپوشید

یادتان باشد که به جز فصل های سرد که مجبور هستید کمی بیشتر لباس بپوشید در فصل هایی که هوا خوب است خیلی زیاد لباس برندارید و برای سفر رفتن یک لباس راحت و مناسب بپوشید تا در طول سفر دچار مشکل نشوید همچنین استفاده از کفش مناسب می تواند به شما در سفر خیلی کمک کند و بهتر است بسته به نوع سفرتان کفش مناسبی بپوشید تا از سفر رفتن بیشتر لذت ببرید.

انتخاب نوع سفر با تور یا به تنهایی؟

خب حالا آماده سفر شده اید و می دانید باید به کجا بروید و مقصد و مسیر خود را انتخاب کرده اید، کوله بارتان هم که آماده است کفش و لباس مناسب هم که تهیه کرده اید حالا چطور می خواهید بروید؟ با چه وسیله ای می خواهید بروید؟ تنها می خواهید سفر کنید یا با همراهی کسی؟ اگر با اتومبیل شخصی قصد سفر رفتن دارید که لازم است تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و اتومبیل تان را از نظر فنی و سایر موارد بررسی کنید. اما اگر ترجیح می دهید که با تور بروید یا گروهی بروید خب در این مرحله لازم است که به یک آژانس گردشگری مراجعه کنید.

سفر رفتن به تنهایی

اما سفر رفتن به تنهایی مزایایی دارد از جمله اینکه شما در هر نقطه بخواهید می توانید توقف کنید هر چندساعت و هر چند روز که بخواهید می توانید در هر کجا در طول مسیر سفرتان بمانید. بدو ن اینکه عجله کنید یا نگران از دست دادن چیزی باشید. می توانید از مناظر و طبیعت بین راه لذت ببرید و هر چقدر که دلتان خواست عکس یادگاری بگیرید، می توانید با یک زیراندار سبک و مقداری وسایل ساده یک گوشه این طبیعت زیبا خودتان غذایی فراهم کنید و سفره ای پهن کنید و در سکوت و آرامش طبیعت از زندگی لذت ببرید. این ها مزایای تنها سفر رفتن است اما اگر نمی خواهید به تنهایی سفر کنید و حال غذا درست کردن و پخت و پز ندارید می توانید به یک آژانس مسافرتی مراجعه کنید و با تهیه بلیط و یا شرکت در تورهایی که آژانس ها برای نقاط گوناگون می گذارند شرکت کنید.

سفر رفتن با تور

این نوع سفر رفتن ها هم جذابیت های خاص خودش را دارد درست است که یک سری محدودیت ها هست یا هزینه هایی ممکن برای شما ایجاد کند که در سفر رفتن تنهایی بوجود نمی آید اما یک مزیت این نوع سفرها این است که در این سفرها با دیگران آشنا می شوید و دوستان جدیدی پیدا می کنید و خاطرات و اتفاق هایی برایتان بوجود می آید که ممکن است در سفر رفتن به تنهایی پیش نیاید. در این نوع سفر چند پیشنهاد برای شما داریم: یکی اینکه در ارزان ترین روز ها برنامه سفرتان را بچینید و سفر کنید، دیگر اینکه آفرهای خاص را جستجو کرده و پیدا کنید، اگر می خواهید بیشتر از سفرتان لذت ببرید در فصل های خلوت و کم مسافر سفر کنید.

در ادامه چند نکته را که به شما کمک می کند تا یک سفر رویایی و خاطره انگیز داشته باشید  در اینجا می گوییم تا با دانستن این نکات با صرف هزینه کمتر و برنامه ریزی بهتر سفری خوب و خوش داشته باشید و این نکته را فراموش نکنید قبل از سفر هر چه بیشتر بدانید در طول سفر کمتر هزینه می‌ کنید؛ زودتر به فکر هر چیزی از قبیل هتل، وسیله حمل و نقل و غیره باشید ارزان ترین روز ها را برای سفر رفتن انتخاب کنید، یادتان باشد رزروها از پیش انجام شود، اگر بودجه زیادی برای سفر ندارید به‌ جای رفتن به هتل های گران قیمت، هاستل ها را در سفر انتخاب کنید، روی تاریخ های خاص و مناسبت های ویژه تاکید نداشته باشید، پروازتان غیر مستقیم باشد، فرودگاه های کشورهای همسایه یعنی انتخاب های بهتر برای سفری خوب، وسایل خود را وزن کنید پیش از اینکه وارد فرودگاه شوید، اگر با اتومبیل شخصی می روید به فکر پارکینگ باشید، در سفر از غذا های محلی استفاده کنید به صرفه تر است، در کرایه کردن هتل یا اجاره گرفتن خانه دقت لازم را داشته باشید و نوع خدمات و هزینه هایش را در نظر داشته باشید. و اینکه این نکات را هم در سفر رفتن همیشه به یاد داشته باشید:

 روحیه جستجو گری در سفر داشته باشید.
درست برنامه ‌ریزی کنید.
زبان شهر یا کشور مورد نظر را اگر ممکن است تا حدودی بدانید حتی با کمک کتاب های راهنما.
قوانین کشورها و شهرها را بدانید.
با واحد‌های پولی کشورها آشنا شوید و ارزش آن ها را بدانید.
استفاده از تکنولوژی در سفر را به یاد داشته باشید.
 را فراموش نکنید.GPS
 یک مشاور خوب و مهربان است.Google Map
گوشی تان را در سفر به همراه داشته باشید.
تا می توانید سبک سفر کنید.
در روزهای خاصی رایگان به موزه ها و برخی اماکن بروید.
هوای دخل و خرج سفر را داشته باشید.
در سفر خودتان آشپزی کنید.
 در برنامه هایتان برای سفر‌ انعطاف پذیر باشید.
بودجه سفر را مشخص کنید.
سوغاتی خریدن را فراموش نکنید.

منبع: مجله گردشگری الی گشت