ناصبی و اهل بیت
ناصبی ها چرا دشمن حضرت علی هستند اینها چطور آنهمه تعریفات عجیب و غریب و خارق العاده ای كه پیامبر در حق حضرت علی روا داشت را توجیه میكنند ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1396/10/27 ساعت 09:06
نام گروهی از مسلمانان است كه با امیرالمؤمنین علی(ع) دشمنی ورزیدند، (لغتنامه دهخدا، ج 14، ص 22782) . ناصبی نام فرقه خاصی نیست ولی بعضی از فرقه های مسلمانان با علی(ع) دشمنی می ورزیدند و حتی او را لعن میكردند. بیشتر آنها از خوارج بودند، (ر.ك: فرهنگنامه فرقه های اسلامی، شریف یحیی الامین، ترجمه: محمدرضا موحدی، انتشارات باز).
مساله دوستی اهل بیت (ذوی القربی) و پرهیز از دشمنی آنها، مورد اتفاق فریقین است، چون هم قرآن بر این مساله تأكید دارد، و هم روایات خود عامه.
اما قرآن: «قل لا اسئلكم علیه اجراً اید المودة فی القربی » بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی كنم جز دوست داشتن نزدیكانم(اهل بیتم) و هر كس كار نیكی انجام دهد بر نیكی اش می افزایم. و بعضی آیات دیگر
اما روایات:
در دو قسمت بعضی از روایاتی را كه از طریق عامه نقل شده است بیان می كنیم.
الف: روایات محبت به اهل بیت (ع)
1- زمخشری از پیامبر (ص) نقل می كند كه فرمود: «الا و من مات علی حب آل محمد مات شهیداً. .. » بیدار باشید هر كس بر محبت آل محمد (ص) بمیرد شهید از دنیا رفته. .. بخشیده شده، توبه كننده مؤمن، از دنیا رفته، و ملك الموت بشارت بهشت می دهد، و همچون عروسان وارد بهشت می شود، و در قبر دو تا در برای او او به سمت بهشت باز می شود و قبرش مزار ملائكه رحمت می شود .
2- پیامبر (ص) فرمود: «معرفة آل محمد (ص) برائة من النار، و حب آل محمد (ص) جواز علی الصراط و الولایة لآل محمد (ص) امانٌ عن العذاب » شناخت آل محمد رهایی از آتش جهنم، دوستی آنها گذرنامه رد شدن از پل صراط، و ولایت آل محمد (ص) امان نامه ای است از عذاب.
ب: روایات بغض و دشمنی با اهل بیت (ع)
1- پیامبر (ص) فرمود: «الا و من مات علی بغض آل محمد مات كافراً... » هر كسی بر بغض آل محمد (ص) بمیرد كافر از دنیا رفته است، و بوی بهشت به مشامش نمی رسد .
2- پیامبر (ص) فرمود: «علی خیر البشر من ابی فقد كفر» علی بهترین بشر است هر كس ابا نماید و قبول نكند كافر است .
بعد از بیان این مقدمه، جواب قسمت اول شبهه این است كه ناصبی یعنی:
1- معنای لغوی كه عبارت است از تعب و رنج، بزحمت انداختن، كوشش نمودن (اذا فرغت فانصب همٌّ ناصِبٌ) یعنی غم بارنج، عیش ناصب و زندگی با مشقت است .
2- معنای اصطلاحی، به كسانی ناصبی گفته می شود كه دشمنی با اهل بیت (ع) دارند، و یا به آنان دشنام دهد، و یا به یكی از ائمه (ع) دوازده گانه شیعه دشمنی، و یا دشنام دهد ، این اصطلاح دوم برگرفته از روایات خود اهلبیت(ع) است كه به چند روایت به عنوان نمونه اشاره می كنیم:
1- ابی بصیر از امام صادق (ع) نقل می كند كه حضرت فرمود: «مُدمِنُ الخمر كعابد و تن، و الناصب لآل محمد شرٌّ منه» شراب خوار مانند بت پرست است و دشمنی با آل محمد (ص) بدتر از شراب خوار است .
2- از امام باقر (ع) سؤال شد كه آیا زن مؤمنه شیعه می تواند با ناصبی ازدواج كند فرمود: «لا لانّ الناصب كافرٌ » فرمود: نه، چون ناصبی كافر است.
3- در روایت دیگر می خوانیم «ان الله تعالی لم یخلق خلقاً انجس من الكلب و ان الناصب اهل البیت لا نجس منه » براستی كه خداوند نجس تر از سگ نیافرید، دشمن اهلبیت از سگ بدتر است. از این سه روایت به خوبی استفاده می شود كه مراد از ناصبی دشمن اهلبیت (ع) است، ضمناً استفاده می شود كه آنها نجسند و كافر، و زن مسلمان نمی تواند با آنها ازدواج كند.
اما قسمت دوم شبهه كه شیعیان آیا اهل سنت را ناصبی می دانند؟
باید گفت: خیر شیعیان اهل سنت را ناصبی نمی دانند چرا كه اولا اكثریت اهل سنت (غیر از ناصبی ها) محبت اهلبیت را لازم می دانند (طبق نص قرآن و روایات خود آنها كه قبلا اشاره شد، و شافعی یكی از سران چهار مذهب عامه افتخارش این است «ان كان رفضاً حب آل محمد فلیشهد الثقلان انی رافض » اگر دوستی اهل بیت نشانه رافضی بودن است، جن و انس شهادت دهند كه من رافضی «و محب اهلبیت) هستم و ثانیاً خود اهل سنت دشمن و مبغض اهلبیت را كافر می دانند كه قبلا نقل شد، آنگاه چگونه می توان گفت آنها ناصبی هستند و ثالثاً ناصبی ها چنانكه گفته شد، نجس، ذبیحه آنها حرام، و ازدواج با آنها جائز نیست، اما اهل سنت را هیچ عالم شیعی چنین فتوای درباره آنها نداده است، بلكه در رساله ها تصریح به حلیت ذبیحه آنها، جواز ازدواج به آنها، و. .. شده است و حتی همه علمای شیعه نماز بر جنازه مسلمان را واجب، و دفن و كفن میت مسلمان را لازم می دانند .
نتیجه
ناصبی یك معنای لغوی دارد كه به معنای رنج و خستگی و كوشش و. .. است و یك معنای اصطلاحی دارد كه برگرفته از روایات اهلبیت (ع) بوده و آن اینكه كسی با اهل بیت دشمنی داشته باشد یا به آنها دشنام و ناسزا بگوید.
به هیچ وجه عامه از نظر شیعیان ناصبی نیستند، چون آنها اولا اهلبیت را دوست دارند و ثانیاً دشمنان آل محمد (ع) را كافر می دانند، و ثالثاً تمام علمای ما فتوا بر جواز ازدواج با آنها، و وجوب دفن و نماز بر میت آنها داده اند.
اهل سنت بسیاری از مدح هایی كه برای اهل بیت وارد شده است را قبول دارند و آنها كه قبول نمی كنند و دشمنی اهل بیت را ادامه می دهند كه یا از روی عناد و دشمنی است یا از روی جهل و نادانی و این برخلاف تعقل و اندیشه می باشد.
منبع:پرسمان
مساله دوستی اهل بیت (ذوی القربی) و پرهیز از دشمنی آنها، مورد اتفاق فریقین است، چون هم قرآن بر این مساله تأكید دارد، و هم روایات خود عامه.
اما قرآن: «قل لا اسئلكم علیه اجراً اید المودة فی القربی » بگو: من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی كنم جز دوست داشتن نزدیكانم(اهل بیتم) و هر كس كار نیكی انجام دهد بر نیكی اش می افزایم. و بعضی آیات دیگر
اما روایات:
در دو قسمت بعضی از روایاتی را كه از طریق عامه نقل شده است بیان می كنیم.
الف: روایات محبت به اهل بیت (ع)
1- زمخشری از پیامبر (ص) نقل می كند كه فرمود: «الا و من مات علی حب آل محمد مات شهیداً. .. » بیدار باشید هر كس بر محبت آل محمد (ص) بمیرد شهید از دنیا رفته. .. بخشیده شده، توبه كننده مؤمن، از دنیا رفته، و ملك الموت بشارت بهشت می دهد، و همچون عروسان وارد بهشت می شود، و در قبر دو تا در برای او او به سمت بهشت باز می شود و قبرش مزار ملائكه رحمت می شود .
2- پیامبر (ص) فرمود: «معرفة آل محمد (ص) برائة من النار، و حب آل محمد (ص) جواز علی الصراط و الولایة لآل محمد (ص) امانٌ عن العذاب » شناخت آل محمد رهایی از آتش جهنم، دوستی آنها گذرنامه رد شدن از پل صراط، و ولایت آل محمد (ص) امان نامه ای است از عذاب.
ب: روایات بغض و دشمنی با اهل بیت (ع)
1- پیامبر (ص) فرمود: «الا و من مات علی بغض آل محمد مات كافراً... » هر كسی بر بغض آل محمد (ص) بمیرد كافر از دنیا رفته است، و بوی بهشت به مشامش نمی رسد .
2- پیامبر (ص) فرمود: «علی خیر البشر من ابی فقد كفر» علی بهترین بشر است هر كس ابا نماید و قبول نكند كافر است .
بعد از بیان این مقدمه، جواب قسمت اول شبهه این است كه ناصبی یعنی:
1- معنای لغوی كه عبارت است از تعب و رنج، بزحمت انداختن، كوشش نمودن (اذا فرغت فانصب همٌّ ناصِبٌ) یعنی غم بارنج، عیش ناصب و زندگی با مشقت است .
2- معنای اصطلاحی، به كسانی ناصبی گفته می شود كه دشمنی با اهل بیت (ع) دارند، و یا به آنان دشنام دهد، و یا به یكی از ائمه (ع) دوازده گانه شیعه دشمنی، و یا دشنام دهد ، این اصطلاح دوم برگرفته از روایات خود اهلبیت(ع) است كه به چند روایت به عنوان نمونه اشاره می كنیم:
1- ابی بصیر از امام صادق (ع) نقل می كند كه حضرت فرمود: «مُدمِنُ الخمر كعابد و تن، و الناصب لآل محمد شرٌّ منه» شراب خوار مانند بت پرست است و دشمنی با آل محمد (ص) بدتر از شراب خوار است .
2- از امام باقر (ع) سؤال شد كه آیا زن مؤمنه شیعه می تواند با ناصبی ازدواج كند فرمود: «لا لانّ الناصب كافرٌ » فرمود: نه، چون ناصبی كافر است.
3- در روایت دیگر می خوانیم «ان الله تعالی لم یخلق خلقاً انجس من الكلب و ان الناصب اهل البیت لا نجس منه » براستی كه خداوند نجس تر از سگ نیافرید، دشمن اهلبیت از سگ بدتر است. از این سه روایت به خوبی استفاده می شود كه مراد از ناصبی دشمن اهلبیت (ع) است، ضمناً استفاده می شود كه آنها نجسند و كافر، و زن مسلمان نمی تواند با آنها ازدواج كند.
اما قسمت دوم شبهه كه شیعیان آیا اهل سنت را ناصبی می دانند؟
باید گفت: خیر شیعیان اهل سنت را ناصبی نمی دانند چرا كه اولا اكثریت اهل سنت (غیر از ناصبی ها) محبت اهلبیت را لازم می دانند (طبق نص قرآن و روایات خود آنها كه قبلا اشاره شد، و شافعی یكی از سران چهار مذهب عامه افتخارش این است «ان كان رفضاً حب آل محمد فلیشهد الثقلان انی رافض » اگر دوستی اهل بیت نشانه رافضی بودن است، جن و انس شهادت دهند كه من رافضی «و محب اهلبیت) هستم و ثانیاً خود اهل سنت دشمن و مبغض اهلبیت را كافر می دانند كه قبلا نقل شد، آنگاه چگونه می توان گفت آنها ناصبی هستند و ثالثاً ناصبی ها چنانكه گفته شد، نجس، ذبیحه آنها حرام، و ازدواج با آنها جائز نیست، اما اهل سنت را هیچ عالم شیعی چنین فتوای درباره آنها نداده است، بلكه در رساله ها تصریح به حلیت ذبیحه آنها، جواز ازدواج به آنها، و. .. شده است و حتی همه علمای شیعه نماز بر جنازه مسلمان را واجب، و دفن و كفن میت مسلمان را لازم می دانند .
نتیجه
ناصبی یك معنای لغوی دارد كه به معنای رنج و خستگی و كوشش و. .. است و یك معنای اصطلاحی دارد كه برگرفته از روایات اهلبیت (ع) بوده و آن اینكه كسی با اهل بیت دشمنی داشته باشد یا به آنها دشنام و ناسزا بگوید.
به هیچ وجه عامه از نظر شیعیان ناصبی نیستند، چون آنها اولا اهلبیت را دوست دارند و ثانیاً دشمنان آل محمد (ع) را كافر می دانند، و ثالثاً تمام علمای ما فتوا بر جواز ازدواج با آنها، و وجوب دفن و نماز بر میت آنها داده اند.
اهل سنت بسیاری از مدح هایی كه برای اهل بیت وارد شده است را قبول دارند و آنها كه قبول نمی كنند و دشمنی اهل بیت را ادامه می دهند كه یا از روی عناد و دشمنی است یا از روی جهل و نادانی و این برخلاف تعقل و اندیشه می باشد.
منبع:پرسمان
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .