تبیان، دستیار زندگی

در پی افزایش مشکلات معیشتی در کشور

مشکلات اقتصادی را بحران نخوانیم

متاسفانه همزمان با وقوع تظاهرات اقتصادی در برخی شهرهای کشور بسیاری درصدد ضربه زدن به نظام برآمدند. یکی از این موارد القای بحران اقتصادی به مردم بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بحران اقتصادی
پس از وقوع شورش هایی تحت عنوان تظاهرات اقتصادی و نیز بحران مالی در کشور، بسیاری شروع به ایجاد بازنمایی از وضعیت موجود کرده و همه چیز را بطور شگفت آوری سیاه و تاریک جلوه دادند. این سیاه نمایی ها که بیشتر توسط ضد انقلاب و عوامل وابسته آن صورت می گرفت عمدتا در حوزه مایحتاج ابتدایی مردم و نیازهای اولیه معیشتی آنها صورت می گرفت.

سیاه نمایی هایی که گرانی های موجود را فراتر از حد تصور نشان می داد و حتی آن را به اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ربط داده و دستاورد انقلاب می دانست. کانال های تلگرامی همچون "آمد نیوز"، "مملکته"، "آزادی" و... که در جریان فیلترینگ تلگرام فیلتر شدند از جمله لیدرهایی بودند که این موارد را با بدترین عناوین و حتی القای ستم نسبت به مردم مطرح می کردند.

در پی افزایش گرانی ها و مشکلات اقتصادی که بخشی از آن ناشی از تحریم های ظالمانه و گاها ناکارآمدی مسئولین است شکی نیست اما القای کاستی های اقتصادی در غالب بحران از سوی دشمنان قسم خورده انقلاب تنها به بروز التهاباتی چون "فتنه اقتصادی" می انجامد. بر اساس تجربیات، از مواردی که در این سناریوسازی ها به مردم القا می شود، اصرار بر "ناکارآمدی نظام" و نیز عدم دفاع از اوضاع کنونی کشور است.

بیشتر بخوانید:
ضررهای اقتصادی اغتشاشات اخیر
تکه‌ی گمشده‌ی پازل تظاهرات

آنها معتقدند اوضاع ایران به قدری اسفناک و بحرانی است که به هیچ عنوان نمی توان از آن دفاع کرد و اگر کسی بخواهد مدافع آن باشد مزدور و مامور نظام بوده و خود صاحب منافع مادی خواهد شد.

باید توجه داشت که مشکلات اقتصادی در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و حتی امریکا که ابرقدرت جهان و قطب صنعتی کره زمین است نیز با آن درگیر بوده است.



حال آنکه در واقعیت چنین نیست و تمام کسانی که مدافع نظام و انقلاب اسلامی هستند مشکلات اقتصادی را نیز در نظر داشته و آن را انکار نمی کنند. همانطور که گفته شد اقتصاد ایران دچار بحران نیست و دلایل آن نیز روشن است اما برای یادآوری برخی بهتر است بار دیگر آنها را بازگو کنیم.

ایران و موقعیت منطقه ای

در اولین مورد باید به این مسئله توجه داشت که ایران در شرایطی قرار دارد که کشورهای همسایه آن عمدتا فقیر و یا درگیر جنگ های بین المللی هستند. دیگر کشورها همچون ترکیه نیز که چنین شرایطی ندارند، رابطه برادرانه ای با ایران نداشته و به چشم رقیب منطقه ای بدان نگاه می کنند.

وجود این شرایط و همچنین دارا بودن قدرت نظامی و منطقه ای برای ایران دشمنان را به ایجاد تنش در کشور در غالب های متفاوتی نموده است که برخی از آنها به اقتصاد و متعلقات آن مربوط می شود.

وضع تحریم های ظالمانه، ایجاد قوانین سخت بین المللی برای مشکل آفرینی در مراودات تجاری، باج دهی به کشورهای خواهان نفت برای عدم خرید آن از جمهوری اسلامی و... از جمله مشکلاتی است که دشمنان بر سر راه ایران قرار داده و بدنبال فروپاشی اوضاع مالی آن بودند اما خوشبختانه تا به الان موفق نشدند و اگرچه مشکل آفرینی کرده اما ما را درگیر بحران نساخته اند.

همیشه هم پای دولت در میان نیست!

در مسائل اقتصادی دولت ها نقش پر رنگ و عمده ای داشته و اصلی ترین هدایت های مالی و اداری زیر نظر دولت صورت می گیرد. کنترل صادرات و واردات، تلاش برای رفع تحریم ها، توزیع عادلانه ثروت در جامعه و... از مهمترین مسئولیت های آنان است. اما نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که همیشه هم اینگونه نیست که دولت ها صفر تا صد مشکلات را بدانند و یا برای تک تک آنها راه حل داشته باشند. متاسفانه در کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون مافیای اقتصادی همواره به صورت های گوناگون و طرق مختلف فعال بوده و کار خود را به انجام می رساندند.

اما نکته ای که وجود دارد این است که هرچند بسیاری از دولت ها برای مقابله با آنها تلاش نمودند اما در موارد کثیری ضربه های اقتصادی شدیدی از طریق همین افراد به اقتصاد کشور وارد شده است که راه های جبران آن بسیار مشکل می نماید.

نمونه ای از این مافیا افرادی بودند که در بحبوحه جنگ تحمیلی و اوضاع نا به سامان اقتصادی از ورود دارو جلوگیری کرده و خود بصورت قاچاق آن را وارد کشور می کردند. در آن سالها بسیاری از مردم داروهای ارزان را با کیفیت کمتر و قیمت های بسیار بالاتر آن هم از مکان هایی چون ناصرخسرو دریافت می کردند.

عدم توجه به شیطنت رسانه‌ای دشمن در ایجاد بحران

در آخرین مورد هم باید اشاره کنیم که بحران اقتصادی شرایطی را شامل می شود که نه تنها دولت قادر به کنترل آن نیست بلکه بروز نا به سامانی های مالی در کشور منجر به بروز قحطی و جنگ داخلی بین مردم می شود. باید توجه داشت که مشکلات اقتصادی در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و حتی امریکا که ابرقدرت جهان و قطب صنعتی کره زمین است نیز با آن درگیر بوده است.

اگرچه نقدهای جدی و عمیقی به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد وارد است  و نمی توان دفاع تمام قدی از آن داشت اما از طرفی هم نمی توانیم ادعا کنیم که اقتصاد ایران بحرانی است چرا که طبق آمار رسمی وضعیت بودجه چندان هم بحرانی نیست. آمارها بیانگر پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات است، وصول مالیات‌ها هم که طبق اعلام سازمان مالیاتی 30 درصد افزایش داشته است، با افزایش قیمت فروش داخلی بنزین و کاهش قیمت جهانی نفت خام و بنزین وارداتی هم احتمالاً دولت دیگر سوبسید نمی‌دهد و اینکه هر ساله بانک مرکزی چاپ و افزایش حجم پول را دارد، بنابراین نباید نگران از دست رفتن قتصاد کشور و مواجهه آن با بحران بود.

وجود منابع مالی خود یکی از راه های امید بخشی است که اگر دولت بتواند از آنها به درستی استفاده کند می توان امید به بهبود بسیاری مائل و مشکلات داشت.
 

پی نوشت:

1- اقتصاد ایران دچار مشکل است یا بحران،،خبرگزاری فارس ۱۳۹۶
2- القای ناکارآمدی نظام توسط بی‌بی‌سی،پایگاه دیده بان، ۱۳۹۶