تبیان، دستیار زندگی
هفته ی وحدت را پشت سر می گذاریم. سالی هم که در آن قرار گرفته ایم با تدبیر حکیمانه ی رهبر معظم انقلاب با عنوان " سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی" نامگذاری شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وحدت،داروی شفابخش امت اسلام

تصویری از طواف مردم دور کعبه

هفته ی وحدت را پشت سر می گذاریم. سالی هم که در آن قرار گرفته ایم با تدبیر حکیمانه ی رهبر معظم انقلاب با عنوان " سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی" نامگذاری شده است.

بیان نکاتی را در باب وحدت، ضروری می دانم که ذیلاً به آنها اشاره می نمایم:

1- وحدت میان مسلمانان آن هم در شرایطی که دشمن مشترکی امت اسلامی اعم از شیعه و سنی را تهدید می کند مقوله ای اجتناب ناپذیر است.

2- این وحدت باید امری دو سویه و طرفینی باشد. یعنی به همان میزان که علما و زعمای مکتب تشیع، شیعیان را به عدم تفرقه و اختلاف و جنگ و جدال با مذاهب دیگر اسلامی فرا می خوانند، بر علما و بزرگان مکتب تسنن هم این امر واجب و لازم است.

3- وحدت به معنای نادیده انگا شتن اصول اعتقادی و فکری خود نیست. اگر امر به اتحاد و همدلی شده ایم، نباید غافل از مبانی فکری و عقیدتی نورانی خود باشیم. مبانی قویم و استوار شیعی، قرنها با خون دل و با مجاهدت بزرگانی همچون صدوق، کلینی، مجلسی و ... به دست ما رسیده. نباید این میراث گران سنگ و ارزشمند را نادیده انگاریم. بلکه باید ضمن آشنایی با معارف غنی اسلامی و شیعی، نسبت به ایجاد فضای انس و برادری میان امت اسلامی همت گماریم.

4- پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، خون و مال و جان دیگر مذاهب اسلامی را محترم می دانند. در هر کجای عالم که باشند با روحیه ی اخوت و محبت نسبت به برادران دینی خود توجه دارندو نباید عده ای سودجو و فریب خورده توسط دولتهای غربی و استکبار جهانی به حریم مکاتب شناخته شده اسلامی تجاوز کنند و امر به کشتار و خون ریزی و غارت اموال مسلمین بنمایند. خوب می دانیم آنچه امروزه با عنوان گروههای تندرو از قبیل طالبان و القاعده در عالم اسلامی و تحت لوای دین اقدامات خشونت آمیزی انجام می دهند، نه ارتباطی با دین دارند و نه اهداف اسلامی را دنبال می نمایند بلکه عده ای فریب خورده اند که با بودجه های هنگفت استعمارگران و استکبار ورزان تامین و اداره می شوند.

5- برنامه ی دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان بسیار متنوع و گوناگون است. گاهی با ساختن فیلمهای اختلاف برانگیز و گاهی با حمایت از گروههای تندرو به پیاده ساختن اهداف شوم خود می پردازند. از تمام توان خود برای برهم زدن صفوف یک پارچه ی مسلمین استفاده می نمایند. نتیجه این همه برنامه ریزی و تلاش، شکاف و سوءظنی است که امروزه میان امت اسلام به وجود آمده است. دولتهای اسلامی به خصوص دولتهای تاثیرگذار اسلامی

از جمله ایران، مصر و عربستان سعودی باید در کاهش این شکافها جدیت به خرج دهند و با هوشیاری کامل ملتهای خود را به حفظ انسجام دعوت نمایند.

6- ایجاد فضای گفتگو مابین علما شیعه و سنی و نکشاندن بحثهای تخصصی و اختلافی در میان عامه ی مردم می تواند در تلطیف فضای موجود در جهان اسلام کمک کند و تنشها را به حداقل برساند.

به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب هدف استکبار ضربه زدن به پیکره ی اسلام است. همه ی آحاد امت اسلامی باید با حفظ درایت و هوشیاری، این نقشه ی دشمنان را نقش بر آب کنند و کید آنان را به خودشان برگردانند.

علیرضا مهدوی-سردبیر