تبیان، دستیار زندگی

آیا حرام زاده به جهنم می رود؟

معیار حلال زادگی چیست؟ و آیا کسی که حرام زاده باشد به جهنم می رود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهنم

درباره ی معیار حلال زادگی، احادیثی در این زمینه در منابع شیعه و سنی وجود دارد که؛ ائمه اطهار(ع) را دوست نمی‌دارد، مگر حلال‌زاده و آنها را دشمن نمی‌دارد، مگر حرام‌زاده.

اما برای فهم و برداشت درست درباره این دسته از روایات باید به نکاتی توجه شود؛ از جمله این‌که؛ حرام‌زاده بودن موجب سلب اختیار انسان نشده و علّت تامّه ارتکاب گناه و دوری از محبت و دوستی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نمی‌شود؛ لذا فرزند زنا نیز مثل دیگر افراد بشر مختار بوده و سرنوشت خود را در دست اختیار خود دارد؛ و می‌تواند با اعتقاد حق و انجام اعمال نیک و پسندیده این نقص روحی و معنوی خود را برطرف کرده و از مؤمنان و محبّان ائمه اطهار(ع) شود. و هیچ دلیل عقلی یا نقلی وجود ندارد که اثبات کند زنازاده لزوماً اهل جهنّم می‌شوند؛ همان‌طور ‌که هیچ دلیلی نیست که اثبات کند هر حلال‌زاده و مسلمان‌زاده‌ای وارد بهشت می‌شود.

همچنین از متون دینی بر می آید كه حرام زاده، به جهت عمل حرام و گناه آلودی كه پدر و مادر انجام داده اند، گناهكار نیست. همان گونه كه در قرآن نیز آمده است:«وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى(۱) هیچ گنهكارى گناه دیگرى را متحمّل نمى‏شود.». حرام ‌زاده هم می‌تواند با داشتن اعتقاد درست و انجام اعمال و دستورهای دینی، به بهشت برود؛ همان گونه كه در فرمایش امام صادق(ع) آمده است:
«زنازاده اگر اعمال خوب انجام بدهد، به او پاداش داده می‌شود. اگر كار بد از وی سر زند، مجازات می‌گردد»؛ (۲) یعنی زنازاده، مانند سایر مردم است.

تولد از زنا درست مانند تولد ناقص‏الخلقه است. چگونه اگر فرزند با دست فلج متولد شود، امكانات جسمى او كم تر از دیگران است، ولى به هرحال مى‏تواند راه تكامل را طى كند و در فعالیت‏هاى مادى و معنوى به درجات قابل توجهى برسد كه حتى برخى از افراد سالم به دلیل تنبلى یا سستى به آن نمى‏رسند، فرزند نامشروع نیز هرچند زمینه و بستر رشد معنوی كمتری داشته باشد، اما مى‏تواند با تلاش و پشتكار و امداد از خداوند به كمال مادى و معنوى برسد. در نتیجه هیچ گاه برای یك فرد انحراف و فساد و جهنمی شدن مقدر نشده، بلكه او خود توانایی رقم زدن سرنوشتی خوب برای خود را داراست.

بنابراین، نسبت به رسیدن به مقامات معنوی و الهی و علمی و عملی كه جایگاه فرد را نسبت به خداوند متعال و در آخرت تعیین می كند، بین زنازادگان و سایر انسان ها تفاوتی نیست و همه قدرت و امكان رسیدن به این جایگاه را دارند. اگر چه در این مسیر افراد زنازاده سختی بیش تری را باید متحمل شوند. اما همین سختی و مشقت در مسیر كمال نیز از جانب خداوند مورد محاسبه خواهد بود و محاسبه آنان همانند حلال زادگان نیست.
در مجموع به جهت خطایی كه والدین آن ها مرتكب شده اند، چه بسا سرشت آن ها میل بیش تری به بدی ها داشته، و شاید به همین جهت گفته شود كه این افراد ممكن است بیش از دیگران به سمت انحراف و كمك به شیطان در مسیر اهداف غیر الهی او گام بردارند. اما این امر مطلق نیست و موجب جبر در این مسیر نمی شود؛ همان طور كه برخی از حلال زاده ها ممكن است در اثر عواملی دیگر نظیر حرام خواری،رعایت نكردن برخی آداب اسلامی و ... در رسیدن به سعادت راه سخت تری داشته باشند و یا سربازان واقعی ابلیس در فساد و جنایت باشند.

لذا روایات ظاهراً حکمی غالبی را بیان می‌کنند نه حکمی کلّی را؛ یعنی اغلب چنین است که زنازاده دشمن اهل بیت می‌شود نه همیشه.
نکته دیگر آن‌که لزوماً تمام دشمنان اهل بیت حرام‌زاده به معنای فرزند حاصل از روابط نامشروع نیستند، بلکه دلایل دیگری چون نفاق نیز می­تواند در این دشمنی، تأثیرگذار باشد.

پی نوشت:
۱. فاطر (۳۵)، آیه ۱۸
۲. ری شهری، محمد، میزان الحكمة، نشر دارالحدیث، قم، ۱۴۰۷ ق، ج ۵، ص ۲۴۴


منبع : شهر سوال
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.