تبیان، دستیار زندگی

پزشک مخصوص شاه، عبدالکریم ایادی

ایادی علاوه بر حضور در ارتش و دربار، بسیاری از مشاغل مهم و پول‌ساز را در اختیار داشت که اسناد بسیاری از مفاسد اقتصادی وی موجود است. او با حضور در ساواک، نقش مهمی در کنترل و سرکوب فعالیت مبارزان سیاسی مذهبی به عهده داشت و یکی از عاملان نفوذ اسرائیل در رژیم پهلوی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دکتر ایادی
سپهبد عبدالکریم ایادی یکی از مرموزترین چهره‌های دربار پهلوی و از اعضای فعال تشکیلات بهائیت است که توانست با نزدیک شدن به محمدرضا پهلوی به عنوان پزشک مخصوص او علاوه بر به دست آوردن قدرت و موقعیت ویژه برای خود، به توسعه و ترویج بهائیت در ایران بپردازد. با نفوذ او در دربار، بهائیان در ارکان مختلف حکومت جای گرفتند.

 

عبدالکریم ایادی در 1286ش، در تهران به دنیا آمد. پدرش میرزا محمدتقی ابهری (ابن ابهر)، از مبلغان طراز اول بهائیت و از یاران خاص عباس افندی معروف به ایادی امرالله است که نام خانوادگی ایادی از لقب پدرش با عنوان «ایادی امرالله» که جزء چهار نفر از خواص عباس افندی (رهبر دوم بهائیت) بود، گرفته شده است.

عبدالکریم ایادی، پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی، برای ادامه تحصیل وارد ارتش ‌شد و با دانشجویان اعزامی به فرانسه رفت و در رشته دامپزشکی به تحصیل پرداخت. پس از دو سال تحصیل به پزشکی تغییر رشته داد و در 1311ش با گرفتن مدرک دیپلم «فاکولته طب پاریس» به ایران بازگشت.

ورود به دربار

عبدالکریم ایادی در زمانی که سرهنگ ارتش بود به گفته پروفسور ژان برنارد به اسدالله علم، با وجود نداشتن آشنایی کافی در پزشکی، پزشک مخصوص شاه شد. حسین فردوست (از اعضای برجسته اطلاعاتی رژیم پهلوی)، اظهار می‌دارد که وی ابتدا به عنوان پزشک علیرضا (برادر تنی محمدرضا شاه) وارد دربار شد و سپس به واسطه علیرضا به محمدرضا پهلوی معرفی گردید و به سرعت توانست جای «ارنست پرون» را در دربار پهلوی پر کند.

براساس گزارش بانک مرکزی در بحبوحه انقلاب، مبلغ 70 میلیون دلار ارز از کشور خارج و به کشور سوئیس رفت و در آن جا با خواهرزاده خود مهری ارجمند و همسرش شاپور راسخ زندگی کرد. البته برخی منابع نیز از زندگی او در پاریس نزد برادرش خبرمی‌دهد. ایادی در 1359 در بیمارستان ژنو به علت بیماری سرطان درگذشت.



ایادی پس از ازدواج شاه با ثریا اسفندیاری موفق به جلب نظر وی شد و همواره در زندگی خصوصی محمدرضا پهلوی، زنان و اطرافیان او حضور داشت و اطلاعات لازم را کسب و در اختیار انگلستان قرار می‌داد.

رهبری بهائیت در ایران

در پی علنی شدن تبلیغات و افزایش نفوذ بهائیان در ارکان دولت، اعتراضات و مبارزاتی از سوی آیت الله العظمی سید حسین بروجردی و سایر علما و روحانیان علیه فعالیت‌های بهائیت شکل گرفت. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی فلسفی در سخنرانی‌های خود در رمضان 1374 (1334ش)، در مسجد شاه که مستقیماً از رادیو پخش می‌شد، انتقاداتی را نسبت به اقدامات عناصر بهائی و حضور عبدالکریم ایادی به عنوان پزشک مخصوص شاه بیان کرد؛  او در یک سخنرانی خطاب به شاه می‌گوید:
«اعلیحضرت! مملکت ما این همه طبیب مسلمان دارد، مردم ناراحت هستند از این که دکتر ایادی بهائی طبیب مخصوص شماست. او را عوض کنید.»

دکتر ایادی، وسیله تحصیل بسیاری از جوانان بهائی را فراهم نمود و بسیاری از افراد بهائی را در رأس سمت‌های دولتی و دانشگاهی قرار داد. در زمان رهبری وی بر بهائیت در ایران، جمعیت آنها افزایش یافت و بیکاری از جامعه بهائی زدوده شد و آنها به رفاه اقتصادی رسیدند.

ایادی در حمایت از بهائیان ایران، کمک‌های مالی بسیاری به محفل بهائیت نمود. در گزارش ساواک یک نمونه از کمک‌های او از زبان محمد باهری (از رجال با نفوذ بهائی) حدود یازده میلیون تومان ذکر شده است. گزارش ساواک به توضیح حمایت ایادی از زمین‌خواری بهائیان در مناطق شمال تهران پرداخته است: «تیمسار ژیان (پیرو مسلک بهائی)، رئیس کمیسیون زمین‌های عباس‌آباد می‌باشد و بیشتر زمین‌های عباس‌آباد را به نام دوستان و آشنایان خود نموده‌اند.»


ارتباط با ساواک

ایادی در 19 آبان 1336، به فرمان محمدرضا پهلوی، با حفظ سمت «بازرس عالی بهداری بازرسی کل ستاد ارتش» به استخدام ساواک درآمد31 و در 28 مهر 1345، سمت مشاور امور بهداشتی این سازمان را نیز برعهده گرفت. وی نقش مهمی در کنترل فعالیت‌های مراکز دینی و علما و روحانیان مبارز داشت. به دستور وی برخی از این مراکز نظیر حسینیه ارشاد، تعطیل نمودن و بازداشت مبارزان سیاسی این حسینیه، همانند دکترعلی شریعتی و پدر ایشان استاد محمدتقی شریعتی دستگیر و تحت شکنجه قرار گرفتند.

سوءاستفاده‌های اقتصادی

عبدالکریم ایادی به گفته‌ی حسین فردوست، بیش از هشتاد شغل مهم و پولساز داشت. از جمله «رئیس بهداری کل ارتش» بود که در این سمت بیمارستان‌های ارتش، اداره خرید و ابزار پزشکی را برای یگان‌های ارتش را سرپرستی می‌کرد. از اقدامات او، خرید داروهای نامرغوب شرکت «داروپخش» متعلق به بنیاد شاهنشاهی، خدمات اجتماعی و بنیاد پهلوی با همکاری شرکت انگلیسی «آلِن اند هائوریس لیمیتِد» بود.

در یک مورد در سال ۱۳۵۴ سوءاستفاده مالی بیست و هشت میلیون دلاری شرکت «گرومن کورپوریشن» که تعدادی هواپیمایی اف.14 به ایران فروخته بود فاش شد. این مبلغ به عنوان حق‌العمل برای چند نفر از امرای ارتش و درباریان از جمله محمدعلی قطبی، سپهبد ایادی و نادر جهانبانی و چند نفر دیگر منظور شده بود.

فرجام

پس از روی کار آمدن دولت شریف امامی، در شهریور 1357، عبدالکریم و چند افسر عالی‌رتبه ارتش نظیر اسدالله صنیعی و حبیب الله شجاعی برای فرونشاندن خشم مردم از سمت خود کنار گذاشته شدند. در 3 مهر 1357، ساواک طی گزارشی وضعیت موجود جامعه را به دخالت اطرافیان محمدرضا پهلوی نظیر عبدالکریم ایادی نسبت می‌دهد. براساس گزارش بانک مرکزی در بحبوحه انقلاب، مبلغ 70 میلیون دلار ارز از کشور خارج و به کشور سوئیس رفت و در آن جا با خواهرزاده خود مهری ارجمند و همسرش شاپور راسخ زندگی کرد. البته برخی منابع نیز از زندگی او در پاریس نزد برادرش خبرمی‌دهد. ایادی در 1359 در بیمارستان ژنو به علت بیماری سرطان درگذشت.
منبع: مرکز بررسی اسناد تاریخی