تبیان، دستیار زندگی

فوق تخصص بیماری‌های ریه مطرح کرد:

بخور آب گرم برای کدام بیماری‌ها مفید است؟

بهترین درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و سینوزیت استفاده از بخور آب گرم، بخور اکالیپتوس و استراحت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخور دادن
دکتر مهرزاد بحتویی، فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: بیماری سینوزیت یکی از بیماری‌های شایع فصل زمستان است که عامل آن باکتری است و به صورت سردرد، ترشحات چرکی از بینی و سرفه شدید بروز می‌کند.

وی ادامه داد: فرد مبتلا به این بیماری در مرحله حاد با گرم نگه‌داشتن خود، بخور آب گرم و اکالیپتوس و استراحت بهبود پیدا می‌کند و در مرحله مزمن علاوه بر استفاده از بخورها نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک نیز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: برخورد باد سرد به سر و صورت فرد مبتلا به سینوزیت موجب تشدید بیماری می‌شود.

استادیار گروه داخلی دانشکده پزشکی بوشهر با بیان اینکه سرماخوردگی و آنفلوانزا از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی ویروسی فصل زمستان است، گفت: این بیماری‌ها بیشتر راه‌های تنفسی فوقانی، گلو و حلق را درگیر می‌کند که آبریزش بینی، گلو درد، عطسه، سرفه و تب مختصر از نشانه‌های این بیماری‌هاست.

بحتویی تصریح کرد: برای درمان این بیماری نیازی به داروی خاص و مصرف آنتی‌بیوتیک نیست و با استراحت فرد بهبود پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آنفلوآنزا شکل شدیدتر از بیماری‌های ویروسی است، خاطرنشان کرد: این بیماری خود را با تب، گلودرد، بدن درد و سرفه نمایان می‌کند که در صورت خفیف بودن، بیمار با استراحت بهبود پیدا می‌‌کند و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه تصریح کرد: اگر بیماری آنفلوانزا شدید باشد ریه‌های فرد را درگیر می‌کند و همراه با سرفه است که باید برای درمان آن داروهای ضد ویروس با نظر پزشک استفاده شود.

این عضو هیئت علمی گفت: نکته قابل توجه در بیماری‌های ویروسی قابل انتقال بودن از طریق عطسه و سرفه است که ویروس آن در هوا پخش و وارد دستگاه تنفسی می‌شود.

وی با توجه به اینکه ویروس آنفلوانزا از راه تماس بدنی با بیمار نیز منتقل می‌شود، تاکید کرد: بهترین درمان سرماخوردگی، آنفلوانزا و سینوزیت استفاده از بخور آب گرم، بخور اکالیپتوس و استراحت است.

بحتویی با بیان اینکه آسم و بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی از بیماری‌های غیرعفونی تنفسی شایع در فصل زمستان است، اظهار کرد: بیماری آسم در فصل زمستان تشدید می‌شود و فرد مبتلا باید خود را گرم نگه دارد و از برخورد هوای سرد به سر و صورت باید جلوگیری و از ماسک استفاده شود.

فوق تخصص بیماری‌های ریه خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به آسم باید از ماسک‌های فیلتردار مخصوص استفاده کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از بخور آب گرم برای بیمار مبتلا به آسم توصیه می‌شود ولی بخور با اکالیپتوس برای این بیماران مضر است.

بحتویی تاکید کرد: بخور آب گرم برای تمامی بیماری‌های تنفسی به غیر از بیماری برونشیولیت و خروسک اطفال که بخور با آب سرد برای آن مفید است، توصیه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: استفاده از دخانیات برای دستگاه تنفسی و تمامی بدن مضر و موجب ایجاد انواع سرطان و تنگی دستگاه‌های تنفسی می‌‌شود.

منبع: فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.