تبیان، دستیار زندگی

سیر صعودی افزایش قیمت فلزات گران‌بها

موج جدید افزایش قیمت طلا

باتوجه به اوضاع اقتصاد جهانی و نیز سیاست‌های خصمانه‌ی آمریکا در سال 2018، افزایش قیمت طلا همراه با نوسانات شدیدی در راه است که به علت محدودیت‌های معاملاتی، ضربات سهمگینی را بر اقتصاد کشور ما وارد می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
افزایش قیمت طلا
از چند ماه پیش زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت جهانی طلا به گوش می‌رسید اما شاید کمتر کسی تصور رشد قیمت این فلز گران بها را تا این اندازه داشت.

کارشناسان و متخصصان این عرصه بر این باور هستند که تغییر قیمت بی‌رویه طلا، عوامل فراوانی دارد که با توجه به اوضاع اقتصادی کنونی، مهم‌ترین آن افزایش بهره‌ی اوراق قرضه‌ی دولت آمریکا است. البته این بدان معنا نیست که اقتصاد کشورهای دیگر در این روند بی تاثیر است، از دیگر سو، اثرگذاری‌های خاص آمریکا، دیگر کشورها را تحت الشعاع خود قرار داده تاجایی که اثرات آنها زیاد به چشم نمی‌آید و سرتیم این جریان، آمریکا شناخته شده است.

از سوی دیگر نمی‌توان از عوامل سیاسی تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا چشم‌پوشی کرد، زیرا اختلافات بین‌المللی و مسئله‌ی تحریم‌های بین‌المللی نیز مستقیما بر ارزش جهانی طلا تاثیر گذاشته و اهرم فشاری برای صعود قیمت آن محسوب می‌شود که گاها در پیچ و خم بازی‌های سیاسی با نوسانات فراوانی هموراه می‌شود.

در این میان باید توجه داشت که طلا به لحاظ تکنیکال و عوامل فصلی امکان صعود 30 دلاری را در ماه‌های آتی دارد و اگر راهی برای اصلاح شاخص سهام وجود داشته باشد و ریسک‌های سرمایه گذاری چه سیاسی و چه اقتصادی در بازار های بین المللی افزایش یابد طلا بیش از پیش برای سرمایه گذاران جذاب خواهد شد و در آن شرایط به نظر این فعال در بازار طلا قیمت طلا حتی امکان رسیدن به 1450 دلار در هر اونس را دارد.(1)

عامل دیگری که باعث افزایش قیمت طلا می‌شود، کاهش شاخص دلار ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.



عامل دیگری که باعث افزایش قیمت طلا می‌شود، کاهش شاخص دلار ایالات متحده آمریکا است. مدت‌ها است که شاهد کاهش ارزش دلار در برابر یورو، پوند و دیگر ارزهای معتبر بین‌المللی هستیم و این سیر نزولی بنا به سیاست‌های خصمانه و جنگ طلبانه‌ی آمریکا، ادامه دارد.

افزایش قیمت طلا در ایران

شاید یکی از کشورهایی که بخشی از اقتصاد خود را بر مبنای فلزات گران‌بها از جمله طلا، پایه‌گذاری کرده، ایران باشد. کشور ما با وجود معادن طلای بسیار و نیز ارزش خاص آن به دلیل نوع طلای ایرانی (میزان عیار)، یکی از کشورهای جهانی محسوب می‌شود که قیمت طلا تاثیرات فراوانی بر اقتصاد آن می‌گذارد. اما نباید از این موضوع نیز دوری کرد که فشارهای جهانی و همچنین محدودیت‌های حاصل از تحریم‌های دولت آمریکا علیه کشورمان، بر این مهم دست گذاشته و زمینه کاهش سودآوری طلا را در عرصه‌ی اقتصاد ایران موجوب شده است.

طی ماه‌های گذشته نیز به علت سخنرانی‌های خاص رئیس جمهور آمریکا درباره‌ی اوضاع خاورمیانه و تهدیدات جنگی، قیمت طلای را بر مبنای شاخصه‌های جهانی موثر از سیاست، افزایش داده اما ایران به علت محدودیت‌های معاملاتی، اجازه‌ی استفاده از این فضا را نداشته، بنابراین با ضررهای متوالی و فراوانی همراه شده است.
قیمت طلا
قیمت سکه طی 6 ماه گذشته
اوضاع نه چندان مناسب اقتصادی ایران، مردم را نیز درگیر خود کرده و برخی با مشکلات مالی فراوان مواجه شده و برخی دیگر در پی خرید و انباشت طلا و دلار برای کسب سود در ماه‌های آینده هستند. غافل از این که بر مبنای اصل اساسی اقتصاد، همواره با افزایش تقاضا کاهش عرضه بوجود می‌آید و این روند افزایش قیمت را سبب می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که مردم برای خرید کالایی هجوم می‌برند قیمت آن افزایش می‌یابد و این روند خود، آسیب‌های متعددی را به چرخه‌ی اقتصادی وارد می‌کند که متاسفانه، کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

با توجه به آنچه که گفته شد، درمی‌یابیم در سال 97 با افزایش قیمت طلا روبرو خواهیم شد که به تبع مشکلات معاملاتی ایران به علت تحریم‌ها، آسیب‌های اقتصادی فراوانی در پیش رو داریم و امید آن می‌رود که دولت و مسئولین مربوطه با رعایت اصول و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، درباره‌ی مالیات وضع شده برای این صنف تجدید نظر کنند تا از ایجاد حباب قیمت کاذب در این عرصه جلوگیری شود تا شاید از هجمه‌ی آسیب‌های وارده کاسته شود.

پی‌نوشت:
1. چه چیزی طلا را به 1450 دلار در هر اونس خواهد رساند، طلانیوز، دی‌ماه 1396