تبیان، دستیار زندگی
دیابت شایع ترین بیمارى غدد درون ریز بدن است كه عوارض درازمدت آن به صورت درگیرى چشمى، كلیوى، اعصاب و عروق خونى بروز مى كند. پیش از كشف انسولین در سال ،1922 بیشتر بیماران دیابتیك قبل از آنكه به مرحله ی درگیرى چشمى برسند، فوت مى كردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیمارى قند و چشم

تصویری از چشم یک بیمار مبتلا به دیابت

دیابت شایع ترین بیمارى غدد درون ریز بدن است كه عوارض درازمدت آن به صورت درگیرى چشمى، كلیوى، اعصاب و عروق خونى بروز مى كند. پیش از كشف انسولین در سال ،1922 بیشتر بیماران دیابتیك قبل از آنكه به مرحله ی درگیرى چشمى برسند، فوت مى كردند. در سال 1930 در ایالات متحده یك درصد نابینایى ها، ناشى از دیابت بوده كه این رقم در سال 1960 ، 15 درصد افزایش پیدا مى كند. گرچه علت نابینایى در بیماران دیابتى شامل آب سیاه (گلوكوم)، آب مروارید و بیمارى هاى عصبى چشمى است ولى 84 درصد نابینایى ها مربوط به رتینوپاتى دیابتى (اختلال شبكیه) است.

از آنجا كه 25 درصد موارد نابینایى مربوط به مبتلایان به دیابت است رتینوپاتى از درجه ی اهمیت بیشترى برخوردار است و بایستى مبتلایان بیش از گذشته به سلامت چشم خود رسیدگى كنند.

رتینوپاتى دیابتى

رتینوپاتى دیابتى یكى از چهار علت شایع نابینایى است كه در گروه سنى 20 تا 60 سال اتفاق مى افتد. در 25 درصد افراد دیابتى یكى از اشكال رتینوپاتى وجود دارد. در 5 درصد موارد فرم شدید آن دیده مى شود. با وجود این كه بعضى از بیماران حتى پس از گذشت 30 سال از بیمارى دچار رتینوپاتى نمى شوند ولى نهایتاً در 85 درصد آنها این عارضه پیشرفت مى كند. به طور كلى سالانه حدود 2 درصد از افراد دیابتى و 6 درصد از مبتلایان به رتینوپاتى دیابتى نابینا خواهند شد. از آنجا كه 25 درصد موارد نابینایى مربوط به مبتلایان به دیابت است رتینوپاتى از درجه ی اهمیت بیشترى برخوردار است و بایستى مبتلایان بیش از گذشته به سلامت چشم خود رسیدگى كنند.

عوامل موثر در بروز رتینوپاتى دیابتى

1 - میزان قند خون :

 مطالعات نشان مى دهد كنترل نامناسب قند خون یكى از عوامل موثر در بروز این عارضه است.

2 - تیپ دیابت:

تعداد مبتلایان به دیابت نوع 1 (وابسته به انسولین) كمتر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 است ولى عوارض چشمى در آنها شدیدتر و شایع تر است.

3 - سن و طول دوره بیمارى:

شیوع انواع رتینوپاتى دیابتى در هر دو نوع دیابت با بالارفتن سن و طول دوره ی بیمارى افزایش مى یابد.

4 - باردارى:

حاملگى میزان بروز رتینوپاتى را در مبتلایان به دیابت افزایش مى دهد.

5- هیپرتانسیون :

  افزایش فشار خون در 22 درصد مبتلایان به دیابت نوع 1 و در 57 درصد مبتلایان به دیابت نوع 2 دیده مى شود. افزایش فشار خون در مبتلایان به دیابت با پیشرفت رتینوپاتى وتورم لكه ی زرد در ارتباط است.

6 - بالا بودن سطح ترى گلیسیریدها و لیپیدها.

7 - بیمارى كلیوى:

دفع پروتئین ادرارى و پیشرفت بیمارى كلیوى با افزایش شانس رتینوپاتى همراه است.

8- ژنتیك.

علاوه بر موارد فوق افزایش

منیزیم خون ، استعمال سیگار ، چاقى و رنگ پوست و جنس در بروز رتینوپاتى دیابتى نقش مهمى ایفا مى كند. براساس مطالعات جدید بروز نابینایى در سیاهان 20 درصد بیشتر از سفیدپوستان و در زنان 24 درصد بیشتر از مردان است.

توصیه هاى ضرورى به مبتلایان به دیابت

1 - بیمارانى كه به دیابت وابسته به انسولین مبتلا هستند بایستى هر 5 سال یك بار تحت معاینات چشمى قرار بگیرند.

2 - براى بیمارانى كه به دیابت نوع 2 مبتلا هستند چكاپ سالیانه ضرورى است ضمن اینكه كنترل

فشار خون هر شش ماه یك بار نیز بسیار توصیه مى شود.

3- مبتلایان به رتینوپاتى دیابتی نیز باید هر 3، 4 ماه یك بار به پزشك متخصص مراجعه كنند.

4 - زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 بایستى تا 3 ماهه اول حاملگى هر ماه و پس از آن هر سه ماه یك بار تحت معاینات چشمى قرار بگیرند. به طوركلى زنان دیابتیك كه قصد باردار شدن دارند باید ابتدا مورد معاینه چشم پزشك قرار بگیرند و سپس اقدام نمایند.

بهاره مهرنژاد

مطالب مرتبط در این سایت :

- انواع دیابت کدام است؟

- توصیه های غذایی در دیابت

- رژیم غذایى در بیماران دیابتى

- دیابت باعث سکته ی قلبی می شود

- توصیه های کاربردی برای کاهش مصرف قند

- توصیه هاى طلایى به مبتلایان دیابت

- هیپوگلیسمی (افت قند خون) و درمان آن

- اهمیت اندازه ‌گیری قند خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.