تبیان، دستیار زندگی
آلرژى وضعیتى است كه در آن سیستم ایمنى بدن نسبت به موادى مانند گرده ی گل ها و گیاهان، گرد وغبار، مو و پر حیوانات، مواد شیمیایى، نور خورشید، بعضى داروها و موادغذایى و غیره كه به طور معمول ضرر و زیانى ندارند، عكس العمل نشان مى دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلرژى، بیمارى فصل

تصویر فردی که دچار بیماری سرماخوردگی شده است

آلرژى وضعیتى است كه در آن سیستم ایمنى بدن نسبت به موادى مانند گرده ی گل ها و گیاهان، گرد وغبار، مو و پر حیوانات، مواد شیمیایى، نور خورشید، بعضى داروها و موادغذایى و غیره كه به طور معمول ضرر و زیانى ندارند، عكس العمل نشان مى دهد. طبق آمارهاى انجام شده، طیف وسیعى از افراد جامعه حداقل به یكى از موارد فوق حساسیت دارند ولى تفاوت اصلى در میزان واكنش بدن نسبت به همین عوامل حساسیت زا است كه آنها را آلرژن نیز مى نامند.

آلرژن ها:

آلرژن ها از چهار طریق اصلى وارد بدن مى شوند. این راه ها عبارتند از:

1- بلع: مانند خوردن گوجه فرنگى ، بادنجان، كیوى و غیره.

2-  تزریق: مانند تزریق پنى سیلین و یا داروهاى دیگرى كه ممكن است فردى به آنها حساسیت داشته باشد.

3- تماس: مانند لمس كردن برگ گیاهى خاص، پوست برخى میوه ها، گرد وغبار روى اشیا و غیره

4- استنشاق: مانند تنفس كردن در هواى آلوده و پُر از گرده ی گیاهان و درختان

به طور كلى هنگامى كه عامل حساسیت زایى به بدن فردى مستعد وارد مى شود، بسته به میزان و نوع حساسیت و همچنین عكس العمل بدن، علائم مختلفى شامل آبریزش بینى، گرفتگى بینى، سوزش چشم، عطسه، سرفه، گرفتگى صدا، خارش چشم، تنگى نفس ، خارش پوست، سستى و بى حالى، بثورات جلدى، مشكلات گوارشى و غیره پدیدار مى شوند كه البته با توجه به نوع حساسیت و سیستم ایمنى بدن، هر یك از این علائم مى توانند به تنهایى بروز كرده و یا به طور هم زمان چندین علامت با هم به عنوان واكنشى در مقابل عامل حساسیت زا ایجاد شوند.

یكى از مهمترین اقداماتى كه جهت مبارزه با حساسیت موجود مى بایست صورت گیرد، شناخت عامل و یا عوامل حساسیت زا در بدن است.

شناخت آلرژن  ها:

یكى از مهمترین اقداماتى كه جهت مبارزه با حساسیت موجود مى بایست صورت گیرد، شناخت عامل و یا عوامل حساسیت زا در بدن است. ممكن است فردى سالیان سال از علائم ناشى از حساسیت در رنج باشد ولى هنوز عامل اصلى آن را نشناسد. به این ترتیب این مشكلات همواره ادامه خواهد یافت. حال آنكه براى این منظور كافى است هنگام بروز علائم به كارها و عملكرد همان روز و یا روز قبل خود اندیشیده و عامل آن را بیابید. البته در كلینیك هاى آلرژى همین روند شناختى در سیستمى منظم با كسب اطلاعاتى پیرامون نوع و محل زندگى، كار و غیره و همچنین با تزریق مواد مختلف آلرژن در زیر پوست بدن انجام مى پذیرد.

اقدامات پیشگیرنده:

پس از شناخت آلرژن هاى تحریك كننده ی فرد، بهترین و موثرترین اقدام، دورى جستن از آنها است البته این كار در مورد آلرژى هاى خوراكى، دارویى و تماسى تا حد زیادى عملى است ولى در مورد تنفس كردن، كار چندان امكان پذیرى نیست به خصوص هنگامى كه عوامل حساسیت زایى همچون گرده ی گل ها و گیاهان در فصل بهار در سطح وسیعى از هواى تنفسى پراكنده شده باشند.

این نوع آلرژى متداول و فصلى كه در زمان گرده افشانى نسبت به گرده هاى گل ها و درختان رخ مى دهد، به نام هاى دیگرى همچون تب یونجه، زكام بهاره و آلرژى بینى نیز نامیده مى شود.

لازم به ذكر است این نوع آلرژى متداول و فصلى كه در زمان گرده افشانى نسبت به گرده هاى گل ها و درختان رخ مى دهد، به نام هاى دیگرى همچون تب یونجه، زكام بهاره و آلرژى بینى نیز نامیده مى شود. در این نوع حساسیت، معمولاً سیستم  هاى تنفسى بدن درگیر شده و علائم خاص آنها به همراه سستى و بى حالى، سوزش، خارش و آبریزش چشمى نمایان مى شوند.

ولى با توجه به توضیحات فوق براى كاهش این قبیل علائم و همچنین پیشگیرى از آنها راهكارهایى نیز وجود دارند كه پیشنهادات زیر از آن جمله اند:

1- از ماسك استفاده كنید:

هنگامى كه به مكانى وارد مى شوید كه احتمال وجود عامل آلرژى زا در آن جا بسیار است، روى دهان و بینى تان را با ماسك بپوشانید. استفاده از ماسك تنها به بیرون از خانه و فضاهاى باز محدود نمى شود بلكه در داخل خانه نیز آلرژن هاى بسیارى وجود دارند كه راه هاى ورودى آنها به بدن، دهان و بینى هستند بنابراین هنگام مواجهه با آن عوامل نیز از این فیلتر استفاده كنید.

2- بالشتان را عوض كنید:

از آنجا كه بسیارى از بالش ها از پر پرندگان به خصوص مرغ پر شده اند، زیر سر گذاشتن این قبیل بالش ها براى آن دسته از افرادى كه به پر پرندگان حساسیت دارند و به خصوص بچه ها، باعث بروز مشكلات مختلف حساسیتى خواهد شد. لذا براى جلوگیرى از این مشكل، از بالش هاى پر شده با الیاف مصنوعى استفاده كنید. مزیت مهم این قبیل بالش ها، قابل شست وشو بودن آنها با آب داغ است.

3- به نظافت محیط زندگى تان اهمیت بیشترى دهید: هرچه میزان گردوغبار بر روى لوازم و اشیاى خانه كمتر باشد، مشكلات افراد مبتلا به حساسیت هاى گردوخاك، كمتر خواهد بود.

براى تمیز كردن فضاهایى مانند سرویس هاى بهداشتى، كف  ها و آشپزخانه از مواد شیمیایى استفاده كنید كه از حساسیت نداشتن به آنها مطمئن هستید. در ضمن همواره با پوشیدن دستكش از تماس پوست دست تان با هرگونه عامل حساسیت زا جلوگیرى كنید.

4- كاربرد كفپوش هاى منسوج را به حداقل برسانید: موكت ها و فرش ها مركز نگهدارى عوامل حساسیت زایى همچون گردوغبار، مایت ها(نوعی حشره) و غیره هستند. با جایگزین كردن سنگ، سرامیك یا چوب به جاى موكت این بستر مساعد را از بین ببرید.

منبع :روزنامه ایران

مطالب مرتبط:

- آلرژى هاى فصلى

- آلرژى در بهار

- انواع بیماری آلرژی ( حساسیت )

- سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی ؟

- چه عواملی باعث آلرژی می شوند

- با حساسیت بیشتر آشنا شویم

- 19 راه برای مقابله با آلرژی

- شروع بهار ، شیوع آلرژی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.