تبیان، دستیار زندگی

نفتکش ایرانی؛ آنچه تا امروز می‌دانیم

درباره قربانیان چه می‌دانیم؟

دو کشتی در دریای شرقی چین برخوردکرده‌اند، مشخص نیست که به چه دلیل ۴۸ ساعت قبل از حادثه سیگنالی از این دو کشتی دریافت نشده است اما شواهد نشان می‌دهد که احتمالا دماغه کشتی چینی به پهلوی راست نفتکش ایرانی برخورد کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سانچی
با اتمام آتش سوزی نفتکش ایرانی (سانچی) و غرق شدن کامل آن، نگاهی اجمالی داریم به این فاجعه. تعداد خدمه و سرنشینان ۳۲ نفر بود که دو نفر بنگلادشی و بقیه ایرانی بودند. 27 نفر از سرنشینان خدمه کشتی بودند. همسر یکی از افسران و چهار دانشجوی کشتیرانی هم دیگر سرنشینان کشتی سانچی بودند.

تصادف کجا رخ داد؟

دو کشتی در دریای شرقی چین برخوردکرده‌اند. مشخص نیست که به چه دلیل ۴۸ ساعت قبل از حادثه سیگنالی از این دو کشتی دریافت نشده است. شواهد نشان می‌دهد که احتمالا دماغه کشتی چینی به پهلوی راست نفتکش ایرانی برخورد کرده است.

چرا یک نفتکش ایرانی، با پرچم پاناما حرکت می‌کند؟

30 درصد بیمه کشتی را شرکت‌های ایرانی و ۷۰ درصد هم به عهده یک شرکت نروژی است.

به دلیل کمتر بودن هزینه‌های اداری ثبت و سختگیرانه نبودن قوانین اداره کشتی، از نظر ملیت خدمه، قوانین کاری و بازرگانی، بیش از ۷۰ درصد کشتی‌های جهان، در کشوری غیر از کشور مالک ثبت شده‌اند و با پرچم کشور دیگری حرکت می‌کنند. به این اقدام در اصطلاح بازرگانی دریایی "پرچم مصلحتی"(Flag of convenience) گفته می‌شود.

در حدود ده سال اخیر؛ تصادف، چهارمین عامل غرق شدن یا از دور خارج شدن کشتی‌ها بوده است. البته این روند نزولی بوده است. در سال ۲۰۱۶ تنها یک کشتی غرق شده در حالی که این تعداد یک دهه پیش ۱۷ مورد بوده است.


چه کسی خسارت حادثه را پرداخت می‌کند؟

۳۰ درصد بیمه کشتی را شرکت‌های ایرانی و ۷۰ درصد هم به عهده یک شرکت نروژی است. با این حساب سهم بیمه البرز در جبران خسارت ۱۰ میلیون دلار، و بیمه ملت ۵ میلیون دلار خواهد بود.بیمه محموله کشتی که حدودا دو برابر خود کشتی ارزش داشته است (حدود ۷۰ میلیون دلار) "احتمالا به عهده خریدار" است. شرکت نفت ایران می‌گوید خریدار یک شرکت نفتی مشترک کره‌ای به نام هان‌وا و توتال فرانسه است. علاوه بر آن هزینه پاکسازی محیط و بیمه‌های خدمه و سرنشینان کشتی هم مطرح است.