تبیان، دستیار زندگی
85 درصد نوجوانان متولد سال 1368، در مرحله اول طرح واكسیناسیون هپاتیت B شركت كردند و مرحله دوم این طرح نیز از 15 فروردین 1386 آغاز می‌شود. محمد مهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اعل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوبت دوم واكسیناسیون 17 ساله ها


85 درصد نوجوانان متولد سال 1368، در مرحله اول طرح واكسیناسیون هپاتیت B شركت كردند و مرحله دوم این طرح نیز از 15 فروردین 1386 آغاز می‌شود.

محمد مهدی گویا، رئیس مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اعلام این مطلب بیان کرد: در نوبت اول طرح واكسیناسیون نوجوانان متولد سال 68 علیه بیماری هپاتیت B ، حدود یك میلیون و 320 هزار نفر شركت كردند. با توجه به اینكه تخمین می‌زدیم، حدود یك میلیون و 700 هزار نوجوان در این سن در كشور داشته باشیم و با در نظر گرفتن این نكته كه حدود 10 تا 12 درصد این نوجوانان قبلا واكسن این بیماری را از بخش خصوصی دریافت كرده بودند، پوشش این واكسیناسیون حدود 85 درصد ارزیابی می‌شود كه پوشش مناسبی است.

نوبت دوم طرح واكسیناسیون علیه هپاتیت B برای این گروه سنی از 15 فروردین به مدت 10 روز انجام می‌شود و نوجوانانی كه واكسن نوبت اول را دریافت كرده‌اند، باید با در دست داشتن كارت واكسیناسیون، در یكی از مركز بهداشتی- درمانی حاضر شوند و واكسن نوبت دوم را دریافت كنند، وگرنه اثربخشی واكسن از بین می‌رود.

وی گفت: انتظار داریم در نوبت دوم كسانی كه به هر دلیل واكسن نوبت اول را دریافت نكرده‌اند، نیز مراجعه كنند و واكسن بزنند تا پوشش كامل‌تر ایمنی نوجوانان علیه این بیماری را در كشور شاهد باشیم.

فاصله واكسن نوبت اول تا نوبت دوم باید 30 روز باشد، بنابراین نوجوانان برای دریافت واكسن نوبت دوم حتما كارت واكسیناسیون را همراه داشته باشند تا زمان تزریق واكسن در نوبت دوم دقیقا رعایت شود و در بهترین زمان ممكن باشد.

رئیس مركز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت افزود:‌ در نوبت اول واكسیناسیون هپاتیت B بیشترین مشاركت را نوجوانان استان های اصفهان، خراسان جنوبی، كرمان، زنجان و آذربایجان شرقی و نیز محدوده تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشكی و خدمات بهداشتی- درمانی گناباد و رفسنجان داشتند و پوشش واكسیناسیون در همه این مناطق بالای 95 درصد بود.

كمترین مشاركت در طرح واكسیناسیون هپاتیت B مربوط به استان تهران بود و مشاركت متولدان 68 در این طرح بین سه دانشگاه علوم پزشكی تهران، شهید بهشتی و ایران بین 57 تا 70 درصد متغیر بود.

مرحله سوم واكسیناسیون هپاتیت B برای متولدان سال 68 نیز از 15 مرداد به مدت 10 روز اجرا می‌شود.

طرح واكسیناسیون هپاتیت B برای متولدان سال 69 و 70 نیز قطعا امسال اجرا می‌شود كه جزئیات آن در زمان مقرر اعلام می‌شود.

به گفته وی واكسیناسیون گروه های سنی متولد 69 و 70 در سال جاری و نیز واكسیناسیون نوزادان متولد امسال كه در بدو تولد علیه این بیماری واكسینه می‌شوند، با واكسن هپاتیت B ایرانی انجام می‌شود.


*مطالب مرتبط در این سایت:

توجه: واكسیناسیون سراسری 17 ساله‌ها

- کبد و بیماری های آن

- هپاتیت؛ یک معضل جهانی

- هپاتیت B را جدی بگیرید؟

- علایم و تشخیص بیماری هپاتیت B

- هپاتیت C

- كبد ، پالایشگاه بدن

- هجوم ویروس ها به كبد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.