تبیان، دستیار زندگی

 شوینده ها جلسه نهم

دستور العمل لوسیون خانگی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اهداف
· آشنایی با کاربردهای مختلف دترجنت ها
· آشنایی با مواد اولیه لوسیون ها

وسایل مورد نیاز
· روغن
· موم
· کارنوا
· استئاریک
·اسید
· آب
· اسانس
·رنگ

مقدمه
اولین چیزی که باید در هنگام تهیه لوسیون خانگی انجام دهید، تهیه مواد اولیه است. لوسیون با ترکیب روغن و آب با امولسیفایر ایجاد می شود. بافت لوسیون شما بستگی به نسبت هر ماده و نوع امولسیفایر و روغن دارد. مواد افزودنی مانند گلیسیرین، غلظت دهنده، عطر و رنگ نیز می تواند اضافه شوند. به طور معمول، شی باتر حاوی آب نبوده و به طور کامل از روغن و کره ساخته شده است. روغن انبه نیز جایگزین خوبی برای شی باتر است.
آب معمولا حدود 70-80٪ از دستور لوسیون را تشکیل می دهد. با استفاده از آب بیشتر، یک لوسیون نرم تر و سبک تر می شود. روغن و کره معمولا در حدود 10-25٪ از دستور لوسیون را شامل می شوند. استفاده از درصد بالایی از روغن ها و کره ها در دستور العمل معمولا باعث می شود که لوسیون های غلیظ تر شود. نوع روغن و کره استفاده شده نیز نقش مهمی در بافت لوسیون دارد. به عنوان مثال، افزودن یک روغن سبک مانند روغن بادام شیرین باعث می شود که خواص بسیار متفاوتی از افزودن کره کاکائو داشته باشد.
روغن ها و کره ها
روغن بادام شیرین: روغن بادام شیرین سبک و بی بو، یک گزینه عالی برای دستور العمل های لوسیون سبک وزن است. این روغن غنی از اسید های چرب و اسید های چرب ضروری لینولئیک است و این باعث می شود که علاوه بر خواص پوستی در مواد غذایی نیز وجود داشته باشد. استفاده از روغن بادام در لوسیون، پوست را هیدراته و غیر چرب می کند. روغن هسته زردآلو جایگزین خوبی برای روغن بادام شیرین است.
شوینده ها -جلسه نهم
روغن آووکادو: روغنی تقریبا بی بو و بدون رنگ است. به راحتی در پوست جذب می شود، و انتخاب اول برای تهیه لوسیون ها و کرم هاست. این روغن حاوی مقدار زیادی اسید اولئیک است که به بهبود پوست کمک می کند.
شی باتر: شی باتر، کره ای نرم و مرطوب کننده است. به عنوان یک کره سنگین ، پوست را تا حدودی چرب می کند، اما به خوبی جذب می شود.
روغن آفتابگردان: دارای ویتامین E بالا و اسید چرب اوئیک است. کمی چرب تر از سایر گزینه های روغن های سبک وزن مانند بادام یا آووکادو است.
امولسیفایر ها معمولا در حدود 10٪ و یا کمتر در یک دستور لوسیون استفاده می شود. امولسیفایر کلید ایجاد یک لوسیون موفق است. امولسیفایر آب و روغن را با هم ترکیب می کند. آخرین چیزی که می خواهید این است که روغن و آب را در دستور لوسیون خود جدا کنید. امولسیون های مختلف دارای خواص و ویژگی های مختلفی برای اتصال هستند، بنابراین مهم است که کدام امولسیفایر برای دستور العمل شما مناسب باشد. علاوه بر امولسیفایرها، دسته دیگری از محصولات به نام کو-امولسیفایرها وجود دارد. این ترکیبات نه تنها اتصال دهنده ی روغن و آب هستند، بلکه به تثبیت امولسیون موجود کمک خواهند کرد. کو-امولسیفایر اغلب به تغلیظ محصولات نیز کمک می کند.
موم پولا: این ماده مومی معمولا بین 3-6٪ کل وزن دستور العمل شما را شامل می شود. این موم به شکل فلس های سفید رنگی است که از ترکیب  خاصی از چند ماده تشکیل شده است.
موم پولا معمولا ساخته شده از ستیل الکل یا استئاریک اسید و پلی سوربات 80 است.
موم بیو مولژن: این موم حاصل از روغن زیتون یک جایگزین طبیعی برای پولا است. میزان مصرف نرمال آن بین 2 تا 8 درصد کل وزن دستور العمل شماست.
شوینده ها -جلسه نهم
BTMS-50: این امولسیفایر بر پایه سبزیجات است و توصیه می شود که آن را در 1 تا 15 درصد کل وزن دستور العمل خود استفاده کنید.
الکل سیتاریل: ترکیبی از الکل های چرب است که عمدتا از الکل های استیل و استریل تشکیل شده است. این ماده محلول در روغن است و باید همراه با روغن در فرمولاسیون اضافه شود. برای کرم ها و لوسیون ها، می توان آن را از هر 2 تا 30٪ استفاده کرد. در برخی از فرمولاسیون های صابون مایع، الکل استروئیدی نیز می تواند به عنوان یک تقویت کننده سورفاکتانت استفاده شود.
اسید استاریک: اسید استاریک از سبزیجات مشتق شده است و همچنین می تواند به میزان 5 درصد برای سخت شدن صابون ها مورد استفاده قرار گیرد. برای لوسیون ها و کرم ها، توصیه می شود که حدود 2-5٪ استفاده شود. هرچه بیشتر استفاده کنید، محصول غلیظ تر خواهد شد.
استیل الکل: این کو- امولسیفایر می تواند برای ایجاد یک بافت ضخیم تر در لوسیون ها و محصولات امولسیونی استفاده شود. میزان مصرف نرمال بین 3-5٪ از وزن کل دستور العمل شماست.
حال شروع به ساخت یک لوسیون کنید:
1- 340 گرم را تا 80 درجه حرارت دهید.
2- مخلوطی از 68 گرم روغن و 28 گرم موم کارنوا و 17 گرم استئاریک اسید را تا 80 درجه حرارت دهید تا مواد کاملا در روغن حل شوند.
3- سپس، آب را به ترکیب روغنی اضافه کرده و آنقدر به هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. سپس می توانید از انواع اسانس ها و رنگ ها استفاده کنید تا جذابیت آن افزایش یابد.
لوسین به دست آمده به این طریق بسیار ملایم است و برای پوست های حساس کارایی بسیار خوبی دارد. لازم به ذکر است که برای افزودن رنگ ها، حتما به سراغ رنگ های مورد تایید وزارت بهداشت بروید و مقدار آن را هم زیاد انتخاب نکنید زیرا خود رنگ ها از نوع مواد شیمیایی هستند که می توانند  منجر به التهاب یا حساسیت های پوستی شوند. در اغلب موارد استفاده نکردن از این رنگ ها توسعه می شود. در مورد استفاده از اسانس نیز مسئله ی حساسیت مطرح است اما بیشتر از نوع تنفسی آن و نه از نوع پوستی. هرچند استفاده از اسانس در اکثر موارد لازم است زیرا بوی نامطبوع مواد شیمیایی در ترکیب با یکدیگر استفاده از یک ماده بهداشتی را محدود می کند. رنگ ها و اسانس ها منجر به افزایش جذابیت در این نوع محصولات می شوند اما نباید تصور کرد که هر محصولی که رایحه یا رنگ زیبایی دارد دارای کیفیت مطلوبی نیز هست. کیفیت محصول را فقط با دانستن نوع ترکیبات تشکیل دهنده ی آن می توان بررسی کرد. هر چند که استعمال آن نیز تا حدی کیفیت ابتدایی آن را نشان می دهد.
شوینده ها -جلسه هشتم نهم

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
شوینده ها، جلسه اول
شوینده ها، جلسه دوم
شوینده ها، جلسه سوم
شوینده ها، جلسه چهارم
شوینده ها، جلسه پنجم
شوینده ها، جلسه ششم
شوینده ها، جلسه هفتم
شوینده ها، جلسه هشتم
شوینده ها، جلسه نهم
شوینده ها، جلسه دهم
شوینده ها، جلسه یازدهم


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
- تهیه: مینا رزقی و شایان فروزنده دل
تنظیم: محبوبه همت