تبیان، دستیار زندگی
لام مكتب پربار جعفرى و محضر گهربار امام صادق اسلام‏ شناسانى بزرگ به جامعه اسلامى هدیه كرد دانشمندانى كه هر یك خود مرجعى مهم در مسائل علمى و مذهبى به شمار مى‏آیند دستاوردهاى این دانشگاه فعال علمى دینى گسترده‏تر از آن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاگردان مكتب امام صادق علیه السلام


مكتب پربار جعفرى و محضر گهربار امام صادق اسلام‏ شناسانى بزرگ به جامعه اسلامى هدیه كرد دانشمندانى كه هر یك خود مرجعى مهم در مسائل علمى و مذهبى به شمار مى‏آیند دستاوردهاى این دانشگاه فعال علمى دینى گسترده‏تر از آن است كه بتوان به تمام آن اشاره كرد اما از باب نمونه تنى چند از این بزرگان را معرفى مى‏كنیم.


ابان بن تغلب بن رباح بكرى كوفى

از آل بكر بن وائل و اهل كوفه است او كه درك محضر حضرت زین العابدین، حضرت باقر و حضرت صادق علیهماالسلام را نمود، ثقه‏اى جلیل القدر، فقیه، قارى، لغوى و مقدم در هر فنى بوده است. از تالیفات او كتاب‌هاى غریب القرآن، فضائل و احوال صفین است. امام ششم به ایشان بسیار علاقمند بود، هرگاه به خدمت امام مى‏رسید حضرت امر مى‏فرمود كه براى ابان وساده‏اى مى‏افكندند و با وى مصافحه و معانقه و احوال‌پرسى مى‏كرد و او را بسیار احترام مى‏نمود.


ابو بصیر

لیث بن بخترى مرادى كوفى، مكنى به ابو بصیر و ابو محمد، از شمار نیكان و پاكانى است كه حضرت جعفر بن محمد ایشان را به بهشت بشارت داده‏اند. از امام صادق روایت شده كه فرمودند: كسى مانند زراره و ابو بصیر و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلى، نام ما و احادیث پدرم را زنده نكرد و اگر این جماعت نبودند، احدى استنباط این امر را نمى‏كرد.


ابو حمزه ثمالى

نامش ثابت و اسم پدرش دینار و كنیه‏اش ابو صفیه است. وى از ثقات سلسله امامیه و از مشایخ اهل كوفه است، كه روایات او نزد علماء معتمد و موثق و مورد قبول است. او داراى كتابى در تفسیر قرآن است. و رساله حقوق امام سجاد و دعاى سحر از او نقل شده است.


جابر بن حیان

كنیه‏اش ابو عبدالله و یا ابو موسى معروف به صوفى، شیمى‏دان بزرگ اسلامى است كه در اصل خراسانى است لیكن محل تولدش تحقیقا معلوم نشده است. حیان پدر او خراسانى بوده و در طوس داروخانه داشته و مورد اعتماد همگان بود. حیان در خراسان كشته شد و پسرش جابر كه بسیار جوان بود با سپاهیان شیعه از خراسان به كوفه آمد و از آنجا به مدینه طیبه به خدمت حضرت باقر شرفیاب شد و بعدها در ردیف شاگردان امام صادق قرار گرفت و به قدرى به حضرت نزدیك شد كه پیوسته مورد لطف و محبت حضرت صادق بود. تصنیفات او را حدود پانصد جلد گفته‏اند ولى بیشتر آنها از دست رفته است. كتاب‌هاى اسرار الكیمیا و تصحیحات كتب افلاطون و الخواص و صندوق الحكمه از ایشان است. او در كشورهاى اروپایى شهرت فراوان دارد. او كسى است كه الكل را كشف كرد و آن را زیت الزاج نامید. سرانجام در طوس درگذشت. او در نوشته‏هایش چنین تصریح كرده كه، در همه این علوم شاگرد جعفر بن محمد بوده است و در همه جا از امام به عنوان سیدى جعفر الصادق یاد كرده است.


زرارة بن اعین بن سنسن شیبانى كوفى

نام اصلى‏اش عبد ربه و كنیه‏اش ابو الحسن و ابو على است. از اصحاب اجماع و از بزرگترین فقهاء و اجلاى محدثین و متكلمین امامیه و یكى از برجسته‏ترین اصحاب امام صادق و امام كاظم بوده است. در او جمیع خصال نیكو، از علم و فضل و فقاهت و دیانت و وثاقت جمع شده بود به علاوه او مردى ادیب، شاعر، متكلم و قارى بوده و در زهد و پارسایى كم‏نظیر بوده است. مرحوم علامه حلى، شیخ نجاشى، شیخ طوسى ایشان را در حد بالایى توصیف كرده‏اند. محمد بن مسلم بن رباح ثقفى، ابو جعفر طحان. از معروف‌ترین اصحاب امام باقر و امام صادق و از حواریین ایشان بوده است. محمد بن مسلم یكى از چهار نفرى است كه امام صادق درباره آنها فرمود آنان محبوب‌ترین مردم نزد من هستند چه زنده و چه مرده و نیز فرمود: محمد بن مسلم از حفاظ دین است. او در عبادت مشهور و یكى از عباد زمانه خود بود. در زمان خود اورع و افقه مردم بود. احادیث زیادى را نقل كرده و علماى شیعه به صحت احادیث ایشان اجماع دارند. مدت چهار سال در مدینه اقامت گزید و پیوسته به محضر امام باقر و امام صادق شرفیاب مى‏شد. سى‏هزار حدیث از امام باقر و شانزده ‏هزار حدیث از امام صادق شنیده بود.


هشام بن حكم

ابو محمد یا ابو الحكم كندى یا شیبانى، بغدادى یا كوفى، از اعاظم ائمه كلام و ازكیاى اعلام و از بهترین شاگردان مكتب امام صادق و از خواص اصحاب امام هفتم بوده است. او دانشمندى جامع در علوم عقلى و نقلى، خوش قریحه، حاضر جواب، خوش بیان و عقاید شناسى بزرگ بوده است. تاریخ ولادتش به طور قطع معلوم نیست اما مى‏توان حدس زد كه در اوایل قرن دوم هجرى بوده است. زادگاهش شهر كوفه و محل نشو و نماى او شهر واسط است. امام صادق با انفاس قدسیه‏اش چنان هشام را براى مباحثه با مخالفین مجهز و آماده نمود كه در هیچ مناظره‏اى از هیچ كس شكست نخورد و همیشه قهرمانى پیروز بود. آوازه شهرت او چنان حوزه‏هاى علمى اسلامى را گرفته بود كه هرگاه دانشمندان به نام با این كه او را ندیده بودند در مناظره‏اى از شخصى شكست مى‏خوردند حدس مى‏زدند كه آن شخص هشام بن حكم است. علماى رجال كتاب‌ها و تالیفات زیادى را به ایشان نسبت مى‏دهند كه همه حكایت از سعه دانش و اطلاعات وسیع او در زمینه‏هاى مختلف مى‏كند. از كتاب‌هاى او پیداست كه در زمینه‏هاى فقه، اصول، احادیث، توحید اصول دین، امامت و همچنین رد بر زنادقه، مادیون، دوگانه‏پرستان و معتزله، نوشته‏هاى زیادى داشته است. بعضى كتاب‌هاى او را بالغ بر سى جلد ذكر كرده‏اند.

منبع:

سایت WWW.IMAMALHNET.NET

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.