تبیان، دستیار زندگی

۴۴ درمان خانگی برای کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا یک بیماری قلبی و عروقی است و با نام فشار خون نیز شناخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
۴۴ درمان خانگی برای کاهش فشار خون بالا
 
فشار خون بالا یک بیماری قلبی و عروقی است و با نام فشار خون نیز شناخته می‌شود.

۴۴ درمان خانگی برای کاهش فشار خون بالا

افزایش مستمر فشار خون در سرخرگ به فشار خون بالا منجر می‌شود. اگر اضافه وزن، دیابت، یا سن و سال بالایی دارید شما در معرض خطر فشار خون بالا هستند. در صورت عدم درمان، این بیماری ممکن است به آسیب چشمی و مغزی، نارسایی کلیه، سکته مغزی و حملات قلبی منجر شود.
فشار خون را می‌توان با بعضی تغییرات در شیوه زندگی به حداقل رساند. شما می‌توانید این بیماری را با مواد خوراکی طبیعی، که در آشپزخانه‌تان یافت می‌شوند، درمان کنید.
بیایید به علل و علائم فشار خون بالا نگاهی بیندازیم.

علل فشار خون بالا

بعضی از علل اصلی فشار خون بالا عبارتند از:
سیگار کشیدن
مصرف الکل
استرس
سبک زندگی غیر فعالانه
مصرف مواد غذایی بیش از حد شور
سن بالا
ژنتیک
اضافه وزن
وقفه‌ی تنفسی در خواب
بیماری کلیوی
وراثت
داروها، مانند ضد احتقان ها، قرص‌های ضد بارداری و مصرف بیش از حد مسکن‌های بدون نسخه
کم شدن آب بدن
دیابت

علائم فشار خون بالا

بیشتر، افراد مبتلا به فشار خون بالا علائمی از خود نشان نمی‌دهند. به همین دلیل، این بیماری به عنوان “قاتل خاموش” نیز شناخته شده است. با این حال، برخی از علائم آن عبارتند از:
قرمز شدن رنگ صورت
درد قفسه سینه
وزوز گوش
مشکل در تنفس
نامنظم بودن ضربان قلب
تاری دید
سرگیجه
خون دماغ
سردرد

درمان‌های خانگی برای فشار خون بالا

فشار خون بالا را می‌توان تا حد زیادی با استفاده از درمان‌های خانگی کنترل کرد. اجازه دهید نگاهی به این درمان‌های طبیعی برای فشار خون بالا بیندازیم.

۱. انگور

انگور یک میوه‌ی مولتی ویتامین و منبعی غنی از پتاسیم و فسفر است. خوردن انگور بر اساس برنامه‌ای روزانه به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

۲. موز

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این میوه یک منبع غنی از ویتامین ب۶، ویتامین ث، و منیزیم است. اگر هر روز یک موز مصرف شود، فشار خون بالا را می‌توان کنترل کرد. در کنار موز، کشمش، زردآلو خشک، مویز، آب پرتقال، اسفناج، سیب زمینی شیرین (پخته)، و کدو حلوایی نیز به طرز شگفت‌انگیزی کارساز هستند.

۳. کرفس

کرفس را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر یک بیمار مبتلا به فشار خون به صورت روزانه همراه با یک لیوان آب کرفس بخورد، نتایج آن تعجب آور خواهد بود. خوردن کرفس احتمال ابتلا به فشار خون را کاهش دهد.

۴. آب پیاز

یک دوم قاشق چایخوری آب پیاز و عسل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را ۲ بار در روز به مدت ۱-۲ هفته مصرف کنید. آنوقت متوجه بهبود قابل توجهی در فشار خون خود خواهید شد. شما همچنین می‌توانید پیاز خام را به عنوان سالاد بخورید.

۵. عسل

نصف قاشق آب پیاز را با نیم قاشق عسل مخلوط کنید. آن را هم بزنید و دو بار در روز به منظور جلوگیری از فشار خون بالا مصرف کنید.

۶. سیر

دو حبه سیر را بکوبید. آن را ببلعید. شما همچنین می‌توانید سیر را به شکل پخته بخورند. سیر خام جریان خون را بهبود می‌بخشد و فشار وارده بر قلب را کاهش می‌دهد. اگر نمی‌توانید سیر خام مصرف کنید، این کاری است که می‌توانید انجام دهید؛ به ۱ قاشق غذا خوری آب چند قطره آب سیر تازه اضافه کنید. دو بار در روز از آن بنوشید.

۷. ریحان

آب ریحان تازه را بگیرد و همان مقدار عسل به آن اضافه کنید. هر دو ماده‌ی تشکیل دهنده را با هم مخلوط کنید. هر روز صبح با معده خالی از آن بنوشید.

۸. آب نارگیل

آب نارگیل به هیدراته(دارای آب) نگه داشتن بدن کمک خواهد کرد. نوشیدن آب نارگیل بر یک مبنای روزانه می‌تواند فشار خون بالا را کنترل کند. در کنار خوردن آب نارگیل، روغن نباتی خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید. این کار کمک زیادی خواهد کرد.

۹. دانه‌ی شنبلیله

۲ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را در آب داغ به مدت چند دقیقه بجوشانید. سپس، آن را صاف کنید و از آن خمیر درست کنید. این خمیر را صبح به صورت ناشتا و در شب مصرف کنید.

۱۰. فلفل هندی

چون فلفل قرمز خیلی تند است، باید آن را در مقادیر بسیار کم مصرف کرد. کمی فلفل هندی برای کنترل فشار خون بالا کافی است. شما می‌توانید آن را به سالاد میوه یا سوپ اضافه کنید.

۱۱. دانه‌ی هندوانه

دو قاشق غذاخوری دانه هندوانه خشک شده را بکوبید و له کنید. حالا، ۱ فنجان آب را بجوشانید و این دانه‌های خرد شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید برای مدت یک ساعت و یا بیشتر خیس بخورد، و بعد آن را صاف کنید. ۴ قاشق غذا خوری از این آب را، هر روز بنوشید.

۱۲. لیمو

هر روز آب لیمو بنوشید. این کار سطح فشار خون را پایین خواهد آورد. نکته- به این آب لیمو شکر یا هیچ شیرین کننده‌ی دیگری اضافه نکنید.

۱۳. دانه‌های خشخاش

به نسبت برابر تخمه هندوانه و دانه‌های خشخاش را در یک بطری شیشه‌ای یا یک ظرف بریزید. ۱ قاشق غذا خوری از این مخلوط را با آب، هر صبح و شب بنوشید.

۱۴. برگ کاری

به ۲۵-۳۰ عدد برگ کاری ۱ فنجان آب اضافه کنید. صبح‌ها از آن بنوشید. اگر نمی‌توانید طعم و مزه‌‌اش را تحمل کنید، می‌توانید چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید.

۱۵. زنجبیل

عسل، زنجبیل و پودر زیره را در مقادیر مساوی، و به خوبی با هم مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار در روز مصرف کنید.

۱۶. آب ترشی

هر روز دو قاشق غذاخوری آب ترشی دارای شوید مصرف کنید.

۱۷. آب

هر روز ۸ لیوان آب بنوشید. با این کار فشار خون و دیگر بیماری‌ها را کنترل خواهید کرد.

۱۸. شکلات

بله، کاملا درست است! یک تکه شکلات می‌تواند به شما کمک کند فشار خون‌تان را پایین بیاورید.

۱۹. اسموتی میوه

نصف فنجان ذغال اخته و یا توت فرنگی، ۱ عدد موز، ۱ فنجان آب آناناس و یک سوم فنجان شیر سویا (شیرین نشده) را با کمک یک مخلوط کن هم بزنید. این اسموتی میوه‌ای را برای کاهش فشار خون خود بنوشید.

۲۰. آب توت آسائی

هر روز آب توت آسائی مصرف کنید. بعد از چند روز متوجه خواهید شد که فشار خون‌تان تحت کنترل است. قادر خواهید بود که راحت‌تر بخوابید، و احساس انرژی بیشتری می‌کنید.

۲۱. گشنیز

یک دسته تازه تخم گشنیز و یک دسته کرفس همراه با ریشه را بردارید. آنها را با هم در آب بجوشانید و بعد صاف کنید. آب آشامیدنی خود را با این آب گشنیز و کرفس جایگزین کنید.

۲۲. روغن زیتون

از روغن زیتون در آشپزی و بر روی سالاد استفاده کنید.

۲۳. آب گازدار

وقتی احساس کردید فشار خون‌تان بالا است، نوشیدن یک لیوان آب گازدار را امتحان کنید. این عمل فشار خون بالای شما را کم خواهد کرد.

۲۴. برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای بخورید. این ماده‌ی غذایی از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند و خطر حملات قلبی را کاهش خواهد داد.

۲۵. سیب

سیب مزایای بسیاری برای سلامتی ما به بار می‌آورد. سیب سرشار از روی است، و هر کس باید برای جلوگیری از فشار خون بالا هر روز یک سیب بخورد. این یکی از درمان‌های طبیعی موثر برای کاهش سریع فشار خون بالا است.

۲۶. ظروف مسی

یک لیوان آب را درون یک ظرف مسی به مدت یک شب قرار دهید. و صبح روز بعد نخستین چیزی که می‌خورید باید همین باشد.

۲۷. پاپایا

پاپایا سرشار از روی، منیزیم، سدیم، فسفر و حاوی مولتی ویتامین است. پاپایا را صبح‌ها بخورید. این کار خواص درمانی بسیاری علاوه بر جلوگیری از فشار خون بالا فراهم می‌آورد. نکته- بعد از خوردن پاپایا، تا ۲ ساعت چیز دیگری مصرف نکنید.

۲۸. یاس بنفش هندی

به ۲ برگ یاس بنفش هندی و ۴ برگ ریحان ۴ قاشق غذاخوری آب اضافه و برگ‌ها را خرد کنید. صبح، آن را با معده خالی مصرف کنید، و بعد از آن یک لیوان بنوشید. استفاده منظم از این درمان به معالجه‌ی فشار خون بالا کمک خواهد کرد.

۲۹. نعناع

می توان به منظور جلوگیری از فشار خون بالا دو قاشق غذاخوری از برگ نعناع خشک شده را مصرف کرد. شما همچنین می‌توانید آن را با آب لیمو مخلوط کنید یا روی سالاد بپاشید.

۳۰. انگور فرنگی

هر روز صبح انگور فرنگی و عسل بخورید. انگور فرنگی فشار خون را کنترل خواهد کرد.

۳۱. بروکلی

مصرف بروکلی می‌تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

۳۲. هویج و اسفناج

به صورت روزانه برای کاهش سطح فشار خون بالا آب هویج و اسفناج بنوشید. دو بار در روز از این مایع بنوشید.

۳۳. بادام

بادام را یک شب بخیسانید و صبح روز بعد از آن خمیر درست کنید. این خمیر بادام آماده را به یک لیوان شیر ولرم اضافه کنید. هر روز از آن بنوشید. همچنین می‌توانید این شیر بادام را شب قبل از خواب بنوشید.

۳۴. چغندر

چغندر منبع غنی از پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی و سدیم است. آب چغندر می‌تواند به کنترل فشار خون بالا بسیار کمک کند.

۳۵. کاکائو خام

کاکائو خام سرشار از فلاونوئیدها و یک درمان بسیار خوب و طبیعی برای فشار خون بالا است. خوردن این ماده‌ی خوراکی بهترین دفاع در برابر فشار خون بالا است.

۳۶. زردچوبه

زردچوبه از درمان‌های گیاهی واقعا موثر برای فشار خون بالا است. مصرف زردچوبه به صورت روزانه می‌تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد.

۳۷. راولفیا

راولفیا حاوی آلکالوئید است، که به کاهش احتمال فشار خون بالا کمک می‌کند. این گیاه مسیرهای عصبی و ضربان‌های عصبی را کنترل می‌کند.

۳۸. یوگا

انجام روزانه‌ی یوگا در صبح‌ها در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک شایانی بکند.

39.خنده درمانی

خنده درمانی می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. این کار عضلات را شل می‌کند و هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد. همچنین، مانع از بیماری‌های قلبی و باعث بهبود خلق و خو می‌شود.

۴۰. روغن کبد ماهی کاد

خوردن کپسول‌های روغن کبد ماهی نیز به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند. روغن کبد ماهی کاد از کبد ماهی کاد گرفته می‌شود، که مقادیر زیاد آن حاوی اومگا-۳ است.

داروهای هومئوپاتی برای فشار خون بالا

داروهای هومئوپاتی درمان‌های طبیعی برای تسکین فوری و سریع هستند.

۱. لچسیس

لچسیس درمان هومئوپاتی بسیار قدرتمند و پیشرو برای فشار خون بالا است. لچسیس فشار خون بالای مرزی را کاهش می‌دهد. این درمان را می‌توان به منظور تسکین فوری فشار خون بالا مصرف کرد.

۲. آمیل نیتروسوم

آمیل نیتروسوم وقتی که بیمار احساس بی‌قراری می‌کند، و چهره‌اش به خاطر فشار خون بالا سرخ می‌شود مصرف می‌شود. مصرف آن‌ موجب تعریق و احساس گرما می‌شود.

۳. نمک طعام

این درمان هومئوپاتی را می‌توان زمانی که فشار خون بیمار به علت مصرف بیش از حد سدیم بالا رفته است مصرف کرد.

۴. نیتروگلیسیرین

این درمان هومئوپاتی می‌تواند زمانی برای بیمار تجویز شود که علاوه بر فشار خون بالا و سرگیجه از سردرد شدید هم شکایت داشته باشد. دیگر داروهای هومئوپاتی که می‌توان مصرف کرد عبارتند از سرب، نیترات نقره، بلادونا، طلا، نمک طعام، سانگیناریا و کچوله.

چطور از فشار خون بالا پیشگیری کنیم؟

اقدامات پیشگیرانه‌ی زیر می‌توانند به شما در ممانعت از ابتلا به فشار خون بالا کمک کنند.
سطح کلسترول خود را بررسی و کنترل کنید.
مقدار بسیار زیادی آب بنوشید.
در صورت لزوم وزن کم کنید.
مصرف الکل را محدود کنید.
از خوردن هله هوله بپرهیزید.
مقدار زیادی سبزیجات و میوه بخورید.
آب میوه‌های ارگانیک و تازه بنوشید.
از مصرف زیاد سدیم اجتناب کنید.
ورزش کنید و یوگا انجام دهید.
سیگار کشیدن را ترک کنید.

منبع : سایت سلامت
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .