تبیان، دستیار زندگی

بررسی مشکلات تغذیه ای کودکان داون

تغذیه در کودکان مبتلا به سندرم داون

چاقی از جمله مشکلات رایج در کودکان مبتلا به سندرم داون می‌باشد. در این کودکان به این دلیل که توده عضلانی بسیار ضعیف و کمتر از حد استاندارد می‌باشد، بدن توانایی جذب بافت چربی بیشتری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سندروم داون

چاقی چالش اصلی کودکان مبتلا به سندرم داون

چاقی و اضافه وزن از جمله مشکلات رایج در کودکان مبتلا به سندرم داون می‌باشد. در واقع در این کودکان به این دلیل که توده عضلانی بسیار ضعیف و کمتر از حد استاندارد می‌باشد، بدن توانایی جذب بافت چربی بیشتری دارد. در نتیجه بدن این کودکان نسبت به کودکان سالم‌تر بافت چربی بیشتری دارد و همین امر باعث اضافه وزن و چاقی در این کودکان می‌شود.
این اضافه وزن و چاقی می‌تواند با بروز دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی و عروقی در ارتباط باشد.
از دیدگاه متخصصان تغذیه اولین راهکار برای تغذیه کودکان مبتلا به سندرم داون، توصیه به پیروی از رژیم‌های غذایی برای کنترل وزن می‌باشد.

راهکار تغذیه‌ای برای کنترل وزن

مهم‌ترین راهکار تغذیه‌ای برای کنترل وزن در کودکان مبتلا به سندرم داون، تنظیم انرژی دریافتی و مصرفی در بدن آن‌ها می‌باشد.
با توجه به این که بدن این کودکان مستعد به تولید بافت چربی می‌باشد، بنابراین مواد غذایی کربوهیدراته مانند نان و برنج و مواد نشاسته‌ای مانند ماکارونی باید در رژیم غذایی آن‌ها به طور متعادل مصرف شود و ترجیحاً در رژیم غذایی آن‌ها از نان‌های سبوس‌دار، غلات سبوس‌دار و ماکارونی سبوس‌دار استفاده گردد.
به علاوه این که داشتن یک فعالیت بدنی و ورزشی منظم به مدت 30 دقیقه در روز می‌تواند در تنظیم انرژی دریافتی و مصرفی آن‌ها مؤثر باشد.

رفع مشکلات گوارشی کودک مبتلا به سندرم داون با تغذیه

دو مشکل اصلی گوارشی یک کودک مبتلا به سندرم داون، یبوست شدید و برگشت اسید معده به داخل مری می‌باشد که تظاهری به صورت سوزش سینه و قلب، تپش قلب و دل درد را برای کودک به همراه دارد که در هر دو مورد رعایت نکات تغذیه‌ای می‌تواند مشکلات را به طور کامل مرتفع نماید.
برای رفع یبوست در این کودکان، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مصرف آب در روز حداقل 8 لیوان باشد.
به علاوه این که مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم غذایی آن‌ها باید بیشتر گردد. در ضمن مصرف میوه‌های خشک مانند کشمش، انجیر و توت خشک نیز می‌تواند تا حد زیادی از بروز یبوست‌های شدید پیشگیری نماید.

از دیدگاه متخصصان تغذیه اولین راهکار برای تغذیه کودکان مبتلا به سندرم داون، توصیه به پیروی از رژیم‌های غذایی برای کنترل وزن می‌باشد

نکته دیگر که در رفع یبوست در کودکان مبتلا به سندرم داون مهم است، مصرف منظم وعده‌های غذایی اصلی و عدم حذف حتی یکی از وعده‌ها و یا میان وعده‌های غذایی است. چون که حذف وعده‌های غذایی با کند شدن حرکت روده‌ها و بروز یبوست در ارتباط می‌باشد.
در مورد مشکل رفلاکس یا برگشت اسید معده به مری که ممکن است در برخی از کودکان مبتلا به سندرم داون بروز نماید، توصیه می‌شود که وعده‌های غذایی در حجم کم و تعداد وعده‌های مصرفی بیشتر باشد.
به علاوه این که این کودکان نباید در طول مصرف غذا، آب و مایعات بنوشند و نوشیدن مایعات را باید به قبل یا بعد از صرف غذا موکول نمایند.

توصیه‌های کلی متخصصان تغذیه به والدین کودکان مبتلا به سندرم‌داون

1- توجه به انرژی دریافتی از راه مواد غذایی و ترکیب مواد غذایی مصرفی که حتماً ترکیبی از مواد غذایی پروتئینی و کربوهیدراته باشد تا مانع از افزایش بافت چربی در بدن آن‌ها شود.
2- تشویق کودک به مصرف بیشتر میوه و سبزی، غلات کامل و سبوس‌دار در رژیم غذایی.
3- محدود کردن مصرف مواد غذایی با طعم شور (که حاوی سدیم بالایی هستند) در رژیم غذایی کودک. به این معنی که مصرف مواد غذایی و تنقلات شور تا حد امکان محدود شود.
4- ترغیب کودک به مصرف بیشتر آب در روز به طوری که روزانه بتواند 6 تا 8 لیوان آب بنوشد.
5- برنامه‌ریزی برای کودک به طوری که بتواند روزانه یک فعالیت ورزشی منظم حداقل به مدت 20 تا 30 دقیقه را انجام دهد. این امر مانع از افزایش بافت چربی در بدن او خواهد شد.
6- مشارکت گرفتن کودک در تهیه غذا در آشپزخانه می‌تواند او را برای مصرف غذاهای سالم مشتاق نماید و از بروز بدخوری و پرخوری در او جلوگیری نماید.

مشکل بیماری سلیاک در کودکان مبتلا به سندرم داون

بیماری سلیاک که در واقع یک نوع حساسیت شدید بدن به ترکیب گلوتن موجود در غلات و مواد نشاسته‌ای می‌باشد، در برخی از کودکان مبتلا به سندرم داون قابل مشاهده می‌باشد.
در این موارد به والدین توصیه می‌شود که برای کودکان خود حتماً از محصولات فاقد گلوتن استفاده نمایند که امروزه در بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توان آن‌ها را با عنوان «فاقد گلوتن» یافت.

 منبع: زندگی آنلاین - فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.