تبیان، دستیار زندگی

اگر موبایل نجس شود باید آن را تطهیر کرد؟

وقتی گوشی موبایل نجس می شود

در پاک شدن اشیاء فرقی بین موبایل و مانند آن وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
وقتی گوشی موبایل یا وسایل الکترونیکی نجس می شوند
وسایل برقی و الکترونیکی اگر نیاز به تطهیر داشته باشد تنها راه تطهیرش، آب کشیدن است و اما این که چه کنیم تا مدارهای الکترونیکی آن نسوزد، این یک کار فنی است که با پوشانیدن قسمت های الکترونیکی و یا با خارج کردن مدارها از دستگاه و آب کشیدن دستگاه بعد از خشک کردن و دوباره وصل کردن می توان از سوختن دستگاه جلوگیری کرد.
علاوه بعضی از لوازم الکترونیکی اینگونه اند که این قابلیت را دارند که به راحتی جدا می گردند و همین ها هم با دست ما تماس دارند. مثلا می توان روکش موبایل را جدا کرد و آب کشید و خشک نمود و استفاده کرد و نجس بودن داخل دستگاه هم مشکلی را ایجاد نمی کند و اگر هیچ کدام از این راه ها برای جلوگیری از سوختن وسیله برقی ممکن نیست، می توان از آب کشیدن آن صرف نظر کرد، چرا که همیشه ضرورتی برای پاک نگه داشتن وسایل همراه از جمله موبایل وجود ندارد، نهایتاً باید مواظب باشید برای این که نمازتان اشکال پیدا نکند، این نجاست به جای دیگر بدن یا لباستان سرایت نکند  و در حالت طبیعی که این وسائل، خشک می باشند، نجاست هم سرایت نخواهد یافت.

تطهیر چیز نجس به خودی خود واجب نیست، بلکه آنچه لازم است این است، که بدن و لباس نمازگزار باید برای نماز پاک باشد و موبایل نجس ارتباطی به نماز ندارد و تطهیر آن واجب نیست.


و نیز می توان پوشش برای وسیله تهیه کنیم که مانع از تماس مستقیم با رطوبت بدن شود و نجاست آن سرایت نکند.

 

تطهیر موبایل نجس واجب نیست

تطهیر چیز نجس به خودی خود واجب نیست، بلکه آنچه لازم است این است، که بدن و لباس نمازگزار باید برای نماز پاک باشد و موبایل نجس ارتباطی به نماز ندارد و تطهیر آن واجب نیست.

بیشتر بخوانیم:
آیا چوب نجس پاک می شود؟
نجس شدن گوشی موبایل
تطهیر وسایل الکترونیکی

وقتی آب برای وسیله ای ضرر دارد

گوشی موبایل یا اشیاء دیگر (غیر ظروف) که به خون نجس شده اند؛ اگر در صورت برطرف کردن عین نجاست، یک بار آن را در آب کر یا جاری فرو ببرند یا زیر شیری که به کر متصل است بگیرند به طوری که آب به همه جاهایی که نجس شده است برسد، پاک می شود؛ و همچنین اگر یکبار آب قلیل هم روی آن بریزند و به همه جاهایی که نجس شده است برسد و از آن جدا شود پاک میشود البته فرو بردن شیء نجس داخل آب قلیل باعث پاک شدن متنجس نمی شود بلکه آب قلیل را هم نجس می کند بنابراین برای تطهیر با آب قلیل لازم است آب را روی شیء نجس بریزد نه شیء را داخل آب کند. و دقت شود که غساله آب قلیل نجس می باشد.(آیت الله خامنه ای)

اگر قسمتی از گوشی همراهتان نجس شده که با مقدار کمی آب ریختن روی همان قسمت باعث خرابی نمی شود، بعد از برطرف شدن عین نجاست، یک بار آن قسمت را بشویید یا قطعات داخلی را خارج کرده و قاب متنجس را بشویید. اما اگر به هیچ وجه امکان تطهیرش نیست، با دست تر یا کشیدن پنبه ی تر و... به هیچ وجه پاک نمی شود؛ بلکه نجاست به قسمت های دیگر هم سرایت می کند.


نظر آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با این سؤال که اگر موبایل و وسایل الکتریکی نجس شود با توجه به اینکه آب به آن ضربه می زند چه باید کرد؟ این گونه می فرمایند:
می توانید قاب آن را باز کرده و تطهیر کنید و یا برای آن، جلد تهیه نمایید.

کلام آخر
درنتیجه اگر قسمتی از گوشی همراهتان نجس شده که با مقدار کمی آب ریختن روی همان قسمت باعث خرابی نمی شود، بعد از برطرف شدن عین نجاست، یک بار آن قسمت را بشویید یا قطعات داخلی را خارج کرده و قاب متنجس را بشویید.
اما اگر به هیچ وجه امکان تطهیرش نیست، با دست تر یا کشیدن پنبه ی تر و... به هیچ وجه پاک نمی شود؛ بلکه نجاست به قسمت های دیگر هم سرایت می کند.
البته به طور کلی می توانید گوشی خود را تطهیر نکنید و نجس بماند و اشکال شرعی هم ندارد، فقط مراقب باشید دست تر به آن قسمت نزنید یا روی آن قسمت نجس، چسب یا... بچسبانید که اگر هم دست تر به آن قسمت زدید، باعث نجاست دستتان نشود.
آنچه واجب است تطهیر اشیای نجسی است که برای خوردن و آشامیدن و نماز خواندن، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شایان ذکر است؛ اگر گوشی همراه کسی به واسطه ی خون نجس باشد و این نجاست خشک شده باشد؛ اگر در جیب مان باشد، می توان نماز خواند و نمازمان صحیح است.
پی نوشت:
1- رساله آموزشی، ج1، ص 31 و ص 50 – استفتاء از دفتر معظم له، باب طهارت، م 2 و 20 و 22 – تحریر المسائل، ص 33، م 68 و ص 53 و 54، م136 و 138 – استفتائات استان ها، بخش استفتائات نمایندگی ها

منابع:
سایت حوزه
اسک دین
سایت سراج
سایت مقام معظم رهبری
سایت هدانا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.