تبیان، دستیار زندگی

چگونه می توانید یک تصفیه خانه بسازید؟ - جلسه سوم

تهیه صافی و غشاهای تصفیه کننده آبی
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 اهداف
· آشنایی با انواع غشاهای تصفیه کننده

وسایل مورد نیاز
· بطری پلاستیکی بزرگ
· کاتر
· چکش و میخ
· کاغذ تی بگ
· فنجان بزرگ
· زغال
· شن
· سنگریزه
· ظرفی برای گرفتن آب تمیز شده

مقدمه
آب جزئی جدایی ناپذیر از حیات و عنصر اصلی ادامه دهنده ی زندگی ماست. آب مولکولی جالب با خواصی متغیر با اکثر مواد موجود در کره ی زمین است. عنصرهای اصلی سازنده ی آب شامل هیدروژن و اکسیژن است. دو عنصر موجود در این مولکول، تقریبا در تمامی موجودات زنده نیز یافت می شود و جز ایتدایی ترین عنصرهای شکل گرفته روی کره ی زمین هستند. قاره ها مابین آب ها محاصره شده اند و هرکجا که به دریاها و رودخانه ها نزدیکی بیشتر دارد یا مجاور آن هستند دارای آب و هوای معتدل و سرشار از این مولکول در هر سه حالت مایع، جامد و گاز می باشد. جالب آن است که یخ های قطب شمال و جنوب خود در بر گیرنده ی قسمت عمده ی آب های روی کره زمین می باشد که در صورت ذوب شدن تمامی آن و مایع شدن یخ ها، کل قاره ها به زیر آب می روند. اکثر بخار آب موجود در هوای اطراف دوباره به زمین باز می گردد و مابین شن ها و سنگریزه ها حرکت می کند یا به دریاها و رودخانه ها وارد می شود. با گذر از این مواد، آب ها معمولا قسمت بسیار زیادی از آلودگی های آن از بین می رود و نتیجه آن وارد شدن یک سری مواد معدنی و رسوبات به همراه مواد محلول است که باعث غنی شدن آب ها و گاهی هم سخت شدن آن می شود. در آب های سخت معمولا مقدار زیادی فلزات منیزیم و کلسیم وجود دارد که مانع از کف کردن صابون ها می شود.
چگونه می توانید یک تصفیه خانه بسازید؟ - جلسه سوم
 بیش از 90 درصد بدن موجودات زنده را آب تشکیل داده است. تقریبا هرجا که آب بیشتری وجود دارد زمانی آغازگر اولین شهرهای ساخته شده به دست انسان بوده است. به نوعی با اینکه ماهیت فیزیکی دارد، اما در شکل گیری تمدن ها نقشی بسیار مهم داشته است. اما آیا تا کنون فکر کرده اید که زمانی که انسان در مورد تصفیه آب چیزی نمی دانست و با تکنولوژی های مهم تصفیه آب آشنایی نداشت چگونه آب ها آشامیده می شد. آیا تکنولوژی های امروزی ریشه در تصفیه خانه های قدیمی دارد؟ آیا آلودگی ها آب در سال های پیش با آلودگی آب های امروزی متفاوت بوده اند؟ بیشتر آب هایی که در قدیم مورد استفاده قرار می گرفت آب های سرچشمه های ارتفاعات بوده است. این سر چشمه ها عموما امروزه نیز وجود دارند و گاهی تمدن های پایداری داشته اس. انسان ها می توانند هفته ها بدون غذا زنده بمانند اما تنها دو یا سه روز قادرند بدون آب زندگی کنند اگر در حیات وحش گیر افتاده باشید  پیدا کردن آب تمیز و پاکیزه کمی دشوار خواهد بود. گاهی آبی در اختیار دارید اما از سالم بودن آن اطینان ندارید. آب های سالم و تصفیه شده امروزه به راحتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در دسترس هستند بدون اینکه ما از نحوه ی کار و فرایند تصفیه آن اطلاع کافی داشته باشیم. داشتن اطلاعات لازم در این زمینه می تواند ضامن سلامت ما باشد. اگر مجبور شدید منبع آب سلامی برای خود تامین کنید،  می توانید از تکنیک هایی خاص استفاده کنید تا به کاهش ناخالصی های آب و از بین بردن آلودگی ها و مواد سمی آن کمک کنید..برای تهیه فیلتر آب به لایه های مختلفی نیاز دارید تا بتواند آب را تمیز کند. اگر قصد دارید از این آب برای نوشیدن استفاده نمایید باید آن را بعد از فیلتر کردن، بجوشانید.
چگونه می توانید یک تصفیه خانه بسازید؟ - جلسه سوم
عمده ترین غشاها و مواد تصفیه کننده آب:
1-زغال سنگ فعال
2-شن ها و سنگ ها

روش کار
وسایل لازم برای تهیه یک غشای تصفیه کننده آب در خانه را در بالا تهیه کنید.
ابتدا باید انتهای بطری را به گونه ای ببرید که در شکل نشان داده شده است
چون از کاتر یا ابزار برنده استفاده می شود در این قسمت نظارت بزرگسالان ضروری است.
یک گیره اضافه کنید تا بتوانید آن را به هنگام فیلتر کردنش آویزان کنید. کار خود را با ایجاد دو سوراخ در لبه برش خورده بطری خود آغاز کنید. سوراخ ها را در موقعیت مخالف هم ایجاد کنید. رشته ای را از دو سوراخ رد کنید. آن ها را به هم گره بزنید.
 باید یک سوراخ در روی درب بطری ایجاد کنید. در این قسمت می توانید از میخ و چکش استفاده کنید.
چگونه می توانید یک تصفیه خانه بسازید؟ - جلسه سوم
با ایجاد این سوراخ در داخل درب بطری می توانید سرعت خروج آب را تحت کنترل در آورده و فرایند فیلتر کردن را پیش از قبل بهبود دهید. با هر وسیله ای که برنده است می توانید یک سوراخ در درب بطری ایجاد کنید. ایجاد این سوراخ می تواند سرعت جریان آب را کندتر کند.
در مرحله بعد ابتدا یک فیلتر چای کیسه ای روی درب بطری قرار دهید و سپس روی آن یک تنظیف تمیز بگذارید و درب را محکم ببندید.
دلیل استفاده از این فیلترهای الیافی این است که مواد داخل بطری از آن بیرون نریزند و درب نیز در جایگاه خودش قرار می گیرد و محکم می شود.
حالا بطری را سرو ته کنید و داخل یک فنجان یا لیوان بزرگ بگذارید.
چگونه می توانید یک تصفیه خانه بسازید؟ - جلسه سوم
دلیل استفاده از یک پایه در این مرحله این است که به هنگام پر کردن بطری، آن را ثابت نگه دارید. اگر فنجان یا لیوان ندارید می توانید بطری را بر روی میز بگذارید.
اکنون پودر زغالی که دارید را کمی هم بزنید و یک سوم از بطری را با زغال پر کنید. زغال دارای  خلل و فرج های زیادی است. زغال های فعال دارای گروه های سولفونیک یا سولفوریک اسید روی سطح خود هستند. این گروه ها نه تنها کیفیت آب خروجی را افزایش می دهند بلکه منجر به افزایش سلامتی و از بین رفتن باکتری ها و میکروب های داخل آب می شوند. با کاهش پی اچ آب و تغییر در میزان اسیدیته آب، باعث مرگ اکثر میکروب های آب می شود که در محیط خنثی یا بازی فعالیت دارند.
چگونه می توانید یک تصفیه خانه بسازید؟ - جلسه سوم
 اگر زغال شما تکه های بزرگی دارد، می توانید آن را به تکه های کوچک تر تبدیل کنید. برای اینکار می توانید زغال را داخل کیسه بگذارید و با یک شیء سخت آن را به هم بمالید. سپس تکه های هم اندازه را در کیسه های متفاوتی بریزید و سعی کنید همگی پودر شوند.
سپس یک سوم بقیه را با شن و بقیه بطری را با سنگریزه پر کنید. می توانید از هر نوع شنی که دوست دارید استفاده نمایید اما از به کار بردن شن های رنگ شده یا کثیف خودداری کنید. شن های رنگ شده ممکن است رنگ را به آب پس بدهند و شن های کثیف خود باعث آلوده شدن بیشتر آب می شوند. سعی کنید لایه های مواد پر شده به یک اندازه باشند. در آنها کل بطری باید پر شود.
چگونه می توانید یک تصفیه خانه بسازید؟ - جلسه سوم


بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان
- تهیه: مینا رزقی و شایان فروزنده دل
- تنظیم: محبوبه همت