تبیان، دستیار زندگی
ساز ره توشه های جاده ی سبز زندگی - مخصوص آقایان (5) برای خواندن مقاله قبل اینجا را کلیک کنید. 1- زن ها توان آفرینش دارند این طبیعت زن است که بیافریند. زن، زندگی بخش است. این همان جادو و سحر زن است. این توان را دارد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جادوگران زندگی ساز

ره توشه های جاده ی سبز زندگی - مخصوص آقایان (5)


برای خواندن مقاله قبل اینجا را کلیک کنید.


1- زن ها توان آفرینش دارند

این طبیعت زن است که بیافریند. زن، زندگی بخش است. این همان جادو و سحر زن است. این توان را دارد که از عدم و نیستی، زندگی بیافریند.

این قابلیت و توان هنگامی نمود پیدا می کند که مادر می شوند و کودکی به دنیا می آورند. اما چه بچه دار شوند و چه بچه ای نداشته باشند، این توانایی همواره در زن وجود دارد که بیافریند، چه با کلمات و اعمال و رفتار و چه با عشق خود.

زن در عین حال کیمیاگر است. زن شکل چیزها را تغییر می دهد. مثلا تبدیل عادت و روزمرگی به زیبایی. خالی و تهی را به معنا،و رکود و خستگی را به شکوفایی بدل می کند. به ندرت اتفاق می افتد به چیزی برخورد کنند و نخواهند آن را بهبود و ارتقاء بخشد.


زن ها چطور و چگونه می آفرینند؟

زن ها عاشق برنامه ریزی هستند. زیرا با این کار امکان می یابند تا خلاء های زمانی را با عشق و شور و حرارت و خلاقیت پر کنند.

اصلاح کارها و بهبودی بخشیدن به شرایط ، دومین طریقی است که زن ها توسط آن به خلاقیت خود نمود می بخشند.

- هنگامی که زنی سعی می کند موردی را در روابطش با شوهر اصلاح کند یا آن را بهبود و ارتقاء بخشد و یا پیشنهاد و برنامه ی خاصی برای این رابطه ارائه می کند قصدش کنترل مرد و یا انتقاد از او نیست و یا برچسب بی عرضگی زدن به او، بلکه او این کار را برخاسته از عشق خود بر اساس شناسایی امکانات موجود در رابطه اش و به منظور شکوفایی هرچه بیش تر ارتباطش با شوهر، انجام می دهد.

- او تنها می خواهد کمک کند و خوشحالی بیش تری در زندگیشان بیافریند.

2- زن ها به «زمان» توجه خاصی دارند

مردها و زن ها دید متفاوتی نسبت به زمان دارند و این تفاوت خود منشاء بسیاری از سوء تفاهم های همیشگی میان آنهاست، مانند: دیرکردن ها، فراموش کردن انجام کاری به موقع، مهم نشمردن رویدادهای مهم، و ...

زن ها گذر زمان را ثبت می کنند و حساب کارها را با دقت نگه می دارند، از جمله حساب دقیق قول های همسرشان را!

مثلاً زن ها به خوبی می دانند آخرین باری که به گردش رفتند کی بود، سالروز تولدها و سالگرد ازدواج و سایر مناسبت های مهم چه زمانی است، و ...

این توانایی که گاه مردها را حیرت زده می کند، برای زن ها بسیار طبیعی و ذاتی است و در واقع در ساختار زیستی آنها برنامه ریزی شده است. بدن زن از یک چرخه ی ماهانه تبعیت می کند و عادتِ شمردن از همان ابتدای بلوغ در فعالیت های زنانه و مادرانه ی زن ها پدیدار می شود. شمردن ماه های حاملگی، زمان تولد نوزاد، فواصل شیر خوردن کودک، فواصل دکتر رفتن ها و واکسن زدن ها و غیره و غیره چیزهایی است که زن ها را زمان سنج بار می آورد.

- یک نکته ی جالب در رابطه با زمان این است که زن ها هر واحد زمانی را طولانی تر از مردها حس می کنند. مثلاً زن می گویند: چند هفته ی پیش این کار را انجام دادی، و مرد تصور می کند فقط چند روز پیش بود!

آقای محترم !اگر گاهی با همسرتان بر سر چنین مسائلی اختلاف نظر پیدا کردید، بهتر است بر نظر خود پافشاری ننمایید و به زمان سنجی همسرتان بیش تر اعتماد کنید! مطمئن باشید دقت زن ها در این گونه موارد از شما بیش تر است.

به دلیل همین توجه خاص زن ها به گذر زمان و چرخه های آن، بدانید سلام و خداحافظی های روزانه نیز برای آنها اهمیت بیش تری دارد.

صبح ها به همسرتان سلام و صبح به خیر بگویید. به هنگام بیرون رفتن از خانه، خداحافظی محبت آمیزی داشته باشید. در بازگشت سلام و مصافحه را کامل به جا آورید، و در موقع خواب هم شب به خیر را با ابراز علاقه همراه سازید.

روزی پیغمبر (ص) به انس فرمودند: در خانه به خانواده ات سلام کن که خداوند به زندگی توخیر و برکت می دهد. (1)

هم چنین پیامبر(ص) در روایتی دیگر فرمودند: هرگاه با هم روبه رو شدید با سلام گفتن و دست دادن روبه رو شوید و چون از یکدیگر جدا شدید با آمرزش خواهی جدا شوید. (2)

و نیز فرموده اند: با یکدیگر دست دهید، زیرا دست دادن کینه و کدورت را از بین می برد. (3)

در ضمن بد نیست بدانید با این عمل ساده و زیبا، نه تنها محبت میان خود و همسرتان را بیش تر می کنید، بلکه باعث کاهش گناهانتان نیز می شوید. زیرا امام باقر(ع) فرموده اند: هرگاه مومن با مومن دست دهد، از یکدیگر جدا شوند، در حالی که گناهانشان پاک شده باشد.(4)

3- زن ها نیاز دارند احساس امنیت کنند

یکی از اساسی ترین نیازهای زنان در روابط صمیمی، داشتن احساس امنیت است. منظور احساس امنیت عاطفی و حسی است.احساسی عمیق و درونی از این که رابطه شان محکم واستوار و ماندگار است. این امنیت عاطفی کلید گشایش دل و جان زن محسوب می شود. هنگامی که زن احساس امنیت کند می تواند دل بدهد و خود را رها کند.می تواند آرامش خاطر داشته باشد و بدرخشد.

زن ها به تایید از جانب مردها نیاز دارند تا احساس امنیت کنند. وقتی زنی احساس ناامنی کند، بدترین خویشتن خویش را ارائه می دهد. احساس ناامنی زن را می ترساند و هنگامی که بترسد رفتارهایی از او سر می زند که نه برای خودش جذاب و دوست داشتنی است، نه برای مرد زندگی اش.

احساس ناامنی زن را پرتوقع و حسود و وابسته تر می کند، او را تحریک پذیر، زودرنج و به لحاظ جنسی سرد و بی تفاوت می نماید. پس این توصیه ی ما به مردان است که:

احساس ناامنی بیش تر زن ها، به محض دریافت اندکی احساس و عاطفه، محبت و توجه به همراه آسودگی خاطر، سریعاً از بین می رود. در این اوقات اندکی تلاش از جانب مرد، معمولاً بسیار موثر واقع می شود. تنها با اندکی محبت و آسایش خاطر، زن در لاک فرو رفته و بی احساس خود را به زنی گرم و مهربان بدل کنید.

قال الصادق(ع):

ان المرء یحتاج فی منزله و عیاله الی ثلاث فلان یتکلفها و ان لم یکن فی طبعه ذلک معاشرة جمیلة، وسعة بتقدیر و غیرة بتحصن.

امام صادق(ع) فرموده اند: مرد برای اداره ی منزل و خانواده و خود به سه خصلت نیاز دارد که اگر هم به طور طبیعی آنها را نداشته باشد باید خود را به تکلف در آنها وادارد.خوش رفتاری، گشاده دستی سنجیده و غیرت بر حفاظت از آنها.(5)

زن هنگامی احساس امنیت می کند که شوهرش برای او وقت بگذارد. برای با او بودن دلتنگ شود و دیگر این که زن را به دنیای درون خود راه دهد. به وسیله ی صحبت درباره ی اوضاع و احوال کاری و در میان گذاشتن سختی ها و مشکلات و دخالت دادن زن در تصمیمات و برنامه هایش.

قال علی(ع):

ایاک و مشاورة و النساء الا من جربت بکمال عقل.(6)

از مشورت هر زنی بپرهیز، مگر با زنی که به تجربه نشان داده دارای اندیشه ای بلند است.

قال علی بن الحسین(ع):

مجالسة الصالحین داعیة الی الصلاح.(7)

نشستن با بندگان صالح حق، کشاننده ی انسان به سوی صلاح است.

4- زن ها نیاز دارند احساس ارزشمند بودن کنند

- زن ها نیاز دارند احساس ارزشمند بودن کنند و از مردها بشنوند که نقش مهمی را در زندگی آنها ایفا می کنند.

- چنانچه قرار باشد زنی احساس ارزشمند بودن بکند، به چیزی بیش از حضور و شرکت مرد در رابطه نیاز دارد. زن ها نیاز دارند مردها ارزش و احترامی را که برایشان قایلند در قالب گفتارها و رفتارهایشان به آنها نشان دهند.

خطاب به مردها:

چنانچه می خواهید به زنی که دوستش دارید احساس با ارزش بودن بدهید:

1- به او نشان دهید که خوشحالی او در اولویت اول شماست.

2- به او نشان دهید که به زندگی اش علاقه مند هستید.

3- به او نشان دهید به او نیاز دارید و نظرات و افکار او برای شما مهم و ارزشمند است.

4- به او نشان دهید هرگز برایتان عادی نشده است.


پی نوشت ها:

1- بحارالانوار، ج 76، ص 3

2- کافی، ج 2، ص 181

3- بحارالانوار، ج 77، ص 158

4- خصال، 22/ 75

5- تحف العقول، ص 322

6- بحارالانوار، ج 78، ص 141

7- بحارالانوار، ج 103، ص 253

ادامه دارد…

برگرفته از کتاب:«همسر اگر اینگونه می بود» - نویسنده:راضیه محمد زاده


مقالات مرتبط:

معاشرت با خانواده‌ی همسر

ساحل آرام

فرشته ای در خانه

توهمانی که هستی

کلید قلب همسرم

خوشبختی را به خانه بیاوریم

احساس خوشبختی کنید

دو گوش ویک دهان

قهرمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.